علیرضا زاکانی:

باید بازگشت به قدرت پول ملی و استقلال کشور را حفظ کرد

اقتصاد ایران: علیرضا زاکانی در اولین مناظره تلویزیونی گفت: حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم کارها را پیش ببریم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، «علیرضا زاکانی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای جضور در اولین مناظره انتخاباتی خود در رسانه ملی وارد صداو سیما شد.

پس از برگزاری مراسم استقبال، در مراسم قرعه کشی، صندلی شماره ۵ به علیرضا زاکانی اختصاص یافت.

بر اساس این گزارش، پس از انجام قرعه کشی مناظرات انتخاباتی و مستقر شدن نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پس از اذان مغرب و اقامه نماز، اولین مناظره انتخاباتی آغاز شد و اقامه نماز به صورت زنده نمایش داده شد.

هر نامزد در هر مرحله ۸ دقیقه فرصت پاسخگویی دارد که در مجموع ۲۴ دقیقه وقت به او اختصاص می‌یابد و در پایان، ۶ دقیقه وقت برای جمع‌بندی به او خواهند داد. اگر نامزدها از ۸ دقیقه وقت خود در زمان مقرر استفاده نکنند، این وقت‌ها به زمان جمع‌بندی آنها اضافه نخواهد شد.
در این مناظره میکروفون نامزدها قطع نخواهد شد و مجری از آنها درخواست کرد تا در زمان مقرر پاسخ بگویند.

سوالات بخش اول مناظره با محوریت برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی به شرح زیر مطرح شد:
داوود دانش جعفری به همزمانی دولت چهاردهم و اجرای برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت این شرایط خاصی است، آیا دولت شما همه آن‌چه را که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است را قبول دارد و یا فکر می‌کنید باید برخی از آن اصلاح شود؟

طهماسب مظاهری پرسید برای تحقق رشد ۸ درصدی برنامه شما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی در چهارچوب قانون مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟

سیدحمید پورمحمدی پرسید برای بهبود فضای کسب و کار در سطح جهان به عنوان رئیس جمهور چه اقدام و برنامه‌ای دارید؟

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی نیز پرسید: برنامه‌های اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای ثبات در اقتصاد کشور و اینکه برنامه‌ریزی مشخص در حوزه‌های فعالیت‌های خود داشته باشند، چیست؟ زیرا امروز واقعاً با مشکل مواجه هستیم وتورم، نرخ ارز و خیلی از متغیرهای اقتصاد کلان هر روز در حال تغییر است. لذا لزوماً در خصوص ثبات بخشی اقتصاد کلان کشور برنامه مدون خودشان را اعلام کند.

حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم

بر اساس این گزارش، علیرضا زاکانی در پاسخ به سوالات بخش اول مناظره، اظهار داشت: بنده یک پزشک هستم. پزشک اگر تشخیص غلط دهد نسخه غلط می پیچد. مشکل اقتصادی ایران تحریم آمریکا نیست بلکه تجویزهای اقتصادی آمریکا است.

وی ادامه داد: جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم.

زاکانی تصریح کرد: حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم کارها را پیش ببریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: خلق ثروت را در دستورکار قرار دهیم. مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند اما دلاری هزینه می‌کنند.

باید بازگشت به قدرت پول ملی و استقلال کشور را حفظ کرد

زاکانی افزود: بنده برای تحول در اقتصاد در ۴محور اساسی برای ارتقا شاخص عدالت و پیشرفت برای استفاده از همه فرصت‌های جهانی، داخلی و منطقه‌ای قائلم که باید تاکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی به استقلال کشور براساس دلار زدایی از اقتصاد و تکیه بر پول ملی و افزایش قدرت پول ملی کنیم.

وی عنوان کرد: بزرگترین ناترازی اقتصادی در کشور دخل و خرج است و تا زمانی که مشکل حل نشود اساساً امکان حل موضوع اقتصادی وجود ندارد.

وی گفت: از سال ۶۹ که نسخه تأمین ساختاری اقتصاد کشور را ارائه کردند به دنبال رها سازی قیمت‌ها و تضعیف دولت، رها سازی نرخ ارز و سرکوب دستمزدها بودند. باید بازگشت به قدرت پول ملی و استقلال کشور را حفظ کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حوزه تولید توجه به عدم خام فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش افزوده بالا مدنظر است.

زاکانی یادآور شد: برای مشارکت مردم هم مبتنی بر قانون اساسی امکانی باید فراهم شود. با تکیه بر فناوری می‌توان مردم را در مشارکت و اقتصاد وارد کرد.

امروز مردم اطلاعات آمار کافی دارند

زاکانی در ادامه عنوان کرد: اصل ۴۴ قانون را انجام دادیم اما اختصاصی سازی کردیم نه خصوصی سازی. وی با اشاره به خلق ثروت و توزیع عادلانه، ادامه داد: در گذشته در این‌باره مسیر غلطی طی شده است.

وی تصریح کرد: آقای قالیباف در مورد نقدینگی صحبت کردند که ۲۶ برابر شده است. اصل نقدینگی مفید است و مهم این است که نقدینگی سرگردان نشود و جای خاص برای آن تنظیم و سرمایه گذاری شود. میزان نسبت نقدینگی و تولید ناخالصی داخلی در چین بیش از ۲۰۰ برابر، میانگین دنیا ۱۴۰ برابر و در ایران ۷۵ درصد است لذا نقدینگی به ذات بعد نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: آقای پزشکیان نکات کلی را بیان کردند و همه چیز را به همدیگر گره زدند و در انتها گفتند نمی‌توانیم. متعجبم چطور ایشان نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند.

زاکانی عنوان کرد: امروز مردم اطلاعات آمار کافی دارند. ترکیه جز ناتو است. اف ای تی اف در مرکزیت قرار دارد. طی ۲۰ سال گذشته تا امروز ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری داشته است.

وی عنوان کرد: در شهرداری تهران به چین رفتیم و ۱۳ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم. قریب ۲ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم بیش از ۳۴۰ میلیارد یورو ضمانت نامه گرفتم.

زاکانی گفت: توجه به موضوع نیروی انسانی و سرمایه در کنار آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: آقای پورمحمدی نکاتی را گفتند که در بخش دیگری عرض می‌کنم که اصلاً راه را اشتباه رفته‌اند. با اینگونه مسائل نمی‌توان حکومت داری و دولت‌داری کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ