نماینده مردم شیراز و زرقان :

کنترل نرخ ارز مستلزم مدیریت ناترازی‌هاست

اقتصاد ایران: نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ناترازی‌ها در بخش‌های مختلف برطرف شود، می‌توانیم تورم و همچنین نرخ ارز را کنترل کنیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حدود و ثغور نرخ‌های رایج ارزی و تأثیرات آن بر مسائل اقتصادی کشور، گفت: دیدگاه برخی از نمایندگان این است که نرخ‌های ارز ترجیحی که برای کنترل تورم مدنظر قرار گرفت، ایراد و اشکالاتی را ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: همچنین این نمایندگان معتقدند این امر باعث شده تا نرخ ارز در بازار آزاد افزایش پیدا کرده و تفاوت نرخ ارز آزاد و نرخ ارز دولتی منجر به رشد واردات به کشور شود. از سوی دیگر دولت ناچار است کسری‌های ارزی خود را از طرق دیگری جبران کند که این امر هم باعث شده پایه پولی رشد پیدا کرده و این افزایش پایه پولی موجب افزایش تورم می‌شود.

این مسؤول ادامه داد: با این حال برخی به دنبال این هستند که ما به سمت نظام تک نرخی ارز حرکت کنیم و ارزهای ترجیحی را حذف کنیم اما باید توجه داشته باشیم؛ تا زمانی که ناترازی‌ها در سیستم بانکی و انرژی کاهش پیدا نکرده عملاً نمی‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه باید تمام تمرکز را برای حذف ناترازی‌ها در بخش‌های مختلف به کار بگیریم، بیان کرد: اگر ناترازی‌ها در بخش‌های مختلف برطرف شود ما می‌توانیم تورم و همچنین نرخ ارز را کنترل کنیم. اگر بهانه این است که در نرخ ارز ترجیحی رانتی موجود است و باید برای رفع این مشکلات، نرخ ارز آزاد باشد، حتماً باید بدانیم مسابقه نرخ ارز و تورم به خودی خود می‌تواند مسائل و مشکلات جدی را در جامعه ایجاد کند.

قادری در مصاحبه با خانه ملت در ادامه با اشاره به رفع مشکلات در زمینه ناترازی‌های اقتصادی، تاکید کرد: راه بعدی این است که باید به صورت جدی تعدیل‌هایی در هزینه‌های دولت صورت گیرد. همچنین بر اساس قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها باید با روش‌های غیر از بودجه دولتی، برای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ، تأمین مالی کنیم لذا این امر می‌تواند مقداری از ناترازی‌های موجود در بخش‌های مختلف را برطرف کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ