رشد ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم

اقتصاد ایران: رئیس کل گمرک ایران از رشد ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: تجارت بدون نفت ایران از ۷۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ با ۵۷ درصد افزایش به ۱۱۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محمد رضوانی‌فر در دومین آیین تجلیل از فعالان اقتصادی خوش رفتار (طرح تراز) که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، اظهار داشت: تجارت بدون نفت ایران (واردات و صادرات) از ۷۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ با ۵۷ درصد افزایش به ۱۱۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: تجارت بدون نفت از نظر وزنی نیز از ۱۴۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۱۶۷ میلیون تن رسید، که ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ارزش صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۵ میلیارد دلار بود، افزود: میزان صادرات غیر نفتی در سال ۱۴۰۲ با ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ به رقم ۴۹ میلیارد دلار رسید.

به گفته رضوانی‌فر، ارزش واردات در سال گذشته به ۶۶ میلیارد دلار رسید که از این میزان ۲ میلیارد دلار به واردات شمش طلا و ۲.۶ میلیارد دلار به کامیون و کشنده‌ها اختصاص داشته است.

تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه به ۶۱ میلیارد دلار رسید

رئیس کل گمرک ایران در خصوص تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه در سال گذشته، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه با ۱۰ درصد افزایش به بیش از ۶۱ میلیارد دلار رسید.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۷.۸ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خارجی شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

درآمدهای وصولی‌ گمرک ۹ برابر شد

رضوانی‌فر با تاکید بر اینکه در مورد درآمدهای وصولی‌ گمرک بیان کرد: میزان درآمدهای وصولی‌ گمرک در سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم با افزایش ۹ برابری در سال ۱۴۰۲ به ۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس کل گمرک در خصوص بسته‌های تسهیل‌گری گمرک که در سال ۱۴۰۲ تعریف شده است، گفت: یکی از تسهیلات گمرک به فعالان اقتصادی که به کاهش هزینه تولید، انبارداری، کاهش زمان ترخیص کالا و مدیریت کردن آن برای رساندن مواد اولیه و ملزومات به خط تولید منجر می‌شود، استفاده از ظرفیت انبار اختصاصی است که در حال حاضر بیش از ۲۴۸ انبار اختصاصی در ۲۵ استان برای تولیدکنندگان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ استقبال خوبی از ظرفیت انبار اختصاصی توسط تولیدکنندگان شده است، بیان کرد: گمرک در سال گذشته تضامین و وثایق مورد نیاز برای انبار اختصاصی را برای شرکت‌های تولیدی بزرگ به نصف کاهش داده است.

رضوانی‌فر با بیان اینکه هفته گذشته بزرگ‌ترین گمرک اختصاصی در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با سرمایه‌گذاری شرکت مربوطه توسعه یافته است، ادامه داد: ظرفیت قانونی خیلی خوب و قابل توسعه برای هلدینگ‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است که از ظرفیت گمرک اختصاصی استفاده نمایند که در حال حاضر ۸ بنگاه بزرگ اقتصادی در مسیر تاسیس گمرک اختصاصی هستند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: یکی دیگر از ظرفیت‌های خوبی که برای فعالان اقتصادی ایجاد شده استفاده از ارائه تسهیلات گمرکی در قالب طرح فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی است که در حال حاضر در قالب این طرح به ۵۴۸ شرکت تسهیلات مربوطه ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: فعالان اقتصادی که در طرح تراز توسط وزارت اقتصاد انتخاب می‌شوند، به طور خودکار به ترکیب فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی اضافه و از خدمات و تسهیلات موردنظر که در سبد حمایتی از فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی وجود دارد، بهره‌مند می شوند.

تسهیل ورود موقت ماشین‌آلات معدنی و راهسازی

رضوانی‌فر افزود: در طرح فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی، تعداد ۳۹۷ شرکت، تولیدی هستند، به عبارتی ۷۳ درصد از فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی شامل شرکت‌های تولیدی می باشند، همچنین ۸ درصد آن به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دارد.

رئیس گمرک گفت: یکی دیگر از تسهیل‌گری های گمرک در سال ۱۴۰۲، تسهیل و تفویض اختیار ورود موقت ماشین‌آلات معدنی و راهسازی به گمرکات اجرایی بوده است؛ در این خصوص تضمین مورد نیاز برای ورود موقت این کالاها که در قانون بین نیم تا ۳ برابر ارزش کالا است، به کف قانونی یعنی نیم درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های خیلی خوب دیگری که در قانون امور گمرکی وجود دارد به ویژه برای بنگاه‌هایی که از ظرفیت تولیدی خوبی برخوردارند و می‌توانند از آن برای توسعه صادرات استفاده کنند، بهره‌مندی از ظرفیت ماده ۵۱ قانون امور گمرکی واردات برای پردازش است، افزود: در این شیوه پس از اخذ مجوز، کالا به روش ورود موقت وارد و با استفاده از ظرفیت خالی تولیدی واحد تولیدی کالا نهایی تولید و ارزش افزوده ایجاد و سپس صادر می‌شود.

رضوانی‌فر تاکید کرد: استفاده از این روش بسیاری از محدودیت‌های مربوط به واردات از جمله ثبت سفارش و تخصیص ارز را ندارد و از طرف دیگر صادرات آن هم روان‌تر انجام می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران گفت: ورود موقت کالا برای پردازش از ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ با افزایش دو برابری به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است و حدود ۴۱۶ شرکت تولیدی از این ظرفیت در سال گذشته استفاده کردند.

صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت ارائه ضمانتنامه بانکی به جای پرداخت نقدی حقوق ورودی برای واردات کالا یکی دیگر از تسهیل‌گری‌های گمرک است. به گونه‌ای که در سال گذشته بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه بانکی در سررسید حداقل سه ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه و یک ساله که عمدتا شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان بود، توسط گمرک پذیرفته شد.

رضوانی‌فر بیان داشت: استفاده از ظرفیت بند یک ماده ۳۸ آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات یکی دیگر از بسته‌های تسهیل‌گری گمرک بوده که سال گذشته استفاده از ظرفیت قانونی این ماده قانونی احیا و شیوه‌نامه مربوط مدون شده است و بر این اساس در سال گذشته بیش از ۹۲۱ شرکت تولیدی از این ظرفیت قانونی استفاده کردند.

رئیس کل گمرک با اشاره به اینکه بسته ویژه‌ حمایتی در سال گذشته برای شرکت‌های دانش بنیان تدوین و با کمک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تدوین شده است، گفت: حدود ۹۷۶۸ شرکت نوآور، نوپا و فناور از این ظرفیت قانونی بهره‌مند شدند که نتیجه‌اش تحقق صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری توسط این شرکت‌ها بوده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ