زنبورهای عسل سرطان ریه را بو می‌کشند

اقتصاد ایران: محققان دانشگاه میشیگان متوجه شدند زنبورهای عسل می توانند نشانگرها یا غلظت های شیمیایی مربوط به سرطان ریه در نفس انسان را ردیابی کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، پروفسور دباجیت ساها از دانشگاه میشیگان در این باره می گوید: حشرات حس بویایی قدرتمندی مانند سگ ها دارند. این نخستین باری نیست که محققان توانایی های خارق العاده بویایی حیوانات را برای ردیابی سرطان بررسی کرده اند. مطالعات پیشین نشان داده بود سگ، موش، حشرات و حتی کرم ها می توانند سرطان را ردیابی کنند.

در این پژوهش انواع مختلفی از سلول های سرطان ریه انسانی در آزمایشگاه کشت شدند. آنها یک دستورالعمل خاص برای مخلوط تنفس مصنوعی ایجاد کردند. این مخلوط شبیه ترکیب شیمیایی تنفس یک فرد سالم و فرد مبتلا به سرطان ریه است. در مرحله بعد محققان حسگرهای بسیار کوچکی را به مغز زنبورهای عسل متصل کردند تا واکنش‌های مغز آنها را در حالی که مخلوط‌های تنفسی مختلف را بو می‌کردند، کنترل کنند. الیسا کاکس یکی از پژوهشگران این تحقیق می گوید: برای ایجاد دستورالعمل ما مخلوط های مصنوعی تنفس افراد مبتلا به سرطان ریه را با ریه افراد سالم روی ۲۰ زنبور آزمایش کردیم.

جالب آنکه محققان شاهد تغییراتی در میزان نرخ فعالیت عصبی زنبورهای عسل در زمانی بودند که در معرض بوهای مختلف قرار می گرفتند. محققان متوجه شدند زنبورهای عسل چند عصب متمایز در مغزشان را فعال کردند که به آنها کمک کرد بین تنفس سرطان ریه مصنوعی و ریه سالم تمایز قائل شوند.

این آزمایش نشان داد زنبورهای عسل فقط با استفاده از بوی سلول های کشت شده در آزمایشگاه می توانند بین انواع مختلف سلول های سرطان ریه تمایز قائل شوند.

پژوهشگران تصمیم دارند از این تحقیق برای توسعه حسگری استفاده کنند که از مغز زنبور عسل تقلید می کند. می توان از این تحقیق برای ابداع دستگاهی استفاده کرد که بیماران در آن تنفس می کنند. اگر مواد شیمیایی سرطان در تنفس آنها وجود داشته باشد، دستگاه به طور واقعی آن را نشان می دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ