ابراز امیدواری سفیر ایران به حل مشکل خط لوله گاز

اقتصاد ایران: سفیر ایران در اسلام‌آباد با اظهار اینکه غرامت ایران در خط لوله گاز با پاکستان از طریق سازوکار تعیین شده در قرارداد تعیین خواهد شد، ابراز امیدواری کرد این مشکل به‌صورت دوجانبه حل شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، «رضا امیری مقدم» سفیر ایران در اسلام‌آباد در پاسخ به اینکه آیا ایران از پاکستان به دلیل عملی نکردن خط لوله درخواست غرامت می‌کند، تصریح کرد در توافقنامه مذکور آمده که هر گونه اختلاف بین طرفین از طریق سازوکاری تعیین‌شده حل و فصل خواهد شد.

ایران پیش از این، مهلت پاکستان برای تکمیل این خط لوله را تا سپتامبر 2024 تمدید کرده است و اگر مقامات اسلام‌آباد تا این زمان موفق به تکمیل این پروژه نشود، بر اساس توافقنامه، پاکستان باید به ایران 18 میلیارد دلار غرامت بپردازد.

امیری مقدم در گفتگو با اندیشکده پاکستانی «مرکز مطالعات افغانستان» خاطرنشان کرد: قرارداد خط لوله گاز ایران و پاکستان در سال‌های 10-2009 به امضا رسید، اما به دلیل مشکلات اجرایی در طرف پاکستانی، با وجود اینکه ایران بیش از 1000 کیلومتر خط لوله در نزدیکی مرز ایران تکمیل شده است، این پروژه همچنان در طرف پاکستان تکمیل نشده است.

وی افزود: مهلت این توافق در ماه سپتامبر به پایان می‌رسد و هر گونه اختلاف از طریق سازوکاری که در توافق مشخص شده، حل و فصل خواهد شد.

سفیر ایران در ادامه تصریح کرد: شرکت ملی ایرانی امضا کننده این قرارداد از حقوق مردم ایران دفاع می‌کند و هیچ رئیس‌جمهور یا مقامی نمی‌تواند این حقوق را برای منافع شخصی به خطر بیندازد. نیاز پاکستان به انرژی و پتانسیل صادرات این پروژه را حیاتی می‌کند.

امیری مقدم در انتقاد از دولت‌‎های پاکستان برای عملی نکردن این پروژه تأکید کرد: منبع انرژی ایران ارزان‌ترین گزینه برای پاکستان است و مردم باید از دولت خود بپرسند که چرا این توافق اجرا نشده است.

وی با اشاره به بهانه‌های مقامات پاکستانی و دستاویز قرار دادن مسئله تحریم‌ها برای تکمیل نکردن این پروژه تصریح کرد: ایران با ترکمنستان، ترکیه و سایر کشورها ترتیبات خط لوله مشابهی دارد.

سفیر ایران با اشاره به گام‌های اخیر مقامات پاکستانی برای عملی شدن خط لوله گاز گفت: اخیراً پاکستان اعلام کرده است قصد دارد این پروژه را از گوادر تا مرز ایران اجرا کند. هیئتی از پاکستان شامل نمایندگانی از وزارت نفت به ایران سفر خواهند کرد تا در مورد اجرای فاز اول این پروژه گفتگو کنند. امیدوارم این موضوع به صورت دوجانبه حل شود و از داوری بین‌المللی اجتناب شود و روابط قوی بین دو ملت حفظ شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ