وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

همه مباحث در سند موسیقی پیش‌بینی شد

اقتصاد ایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سند موسیقی را نقطه وفاق و همگرایی بین مردم، صنف موسیقی و حاکمیت عنوان کرد و گفت: در این سند همه بحث‌ها پیش‌بینی شده و اگر چیزی لازم باشد اصلاح و تکمیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  محمدمهدی اسماعیلی روز شنبه در آیین رونمایی از سند ملی موسیقی که با حضور تعدادی از هنرمندان شاخص موسیقی در سالن اجتماعات غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در این سند همه بحث‌ها پیش‌بینی شده و اگر چیزی لازم باشد به مرور، اصلاح و تکمیل می‌شود.

وی افزود: در دولت آقای رئیسی، بنای ما بر حل بسیاری از گره‌هایی بود که از گذشته به جا مانده بود. ما دچار مشکلات عدیده در وزارت بودیم و بسیاری از مسائل حل نشده و مانند استخوان لای زخم بود.

اسماعیلی گفت: هنرمندان گره‌های روشنی را بویژه در حوزه موسیقی ابراز می‌کردند و مهمترین نقد این بود که به لحاظ قانونی و اسناد بالادستی حوزه موسیقی دچار مسائل زیادی بود. به همین سبب جلو رفتیم. نه این که در گذشته کارهایی انجام نشده باشد بلکه به‌دلیل فرآیند دشواری که در مسیر اینها ایجاد شده بود به ثمر نرسیده بود.

وزیر فرهنگ گفت: سند موسیقی در اسفند ۱۴۰۲ ابلاغ شد. در این سند، تصریح شده مسئول تشخیص و صدور مجوز برای برنامه‌های موسیقی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این اتفاق مبارکی برای اصحاب موسیقی بود. نگاشت نهایی آن آماده است و اولین جلسه شورای موسیقی تشکیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سند هنرهای تجسمی و سینما هم آماده شده، تلاش می‌کنیم قبل از دولت مردمی به صحن شورای عالی ارسال شود و شاهد تحولات جدی باشیم.

وزیر فرهنگ: همه مباحث در سند موسیقی پیش‌بینی شده است/ اصلاح و تکمیل در صورت لزوم

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم در این برنامه گفت: برنامه‌هایی وجود دارد در کشور که در جایی مجاز و در جای دیگر مجاز نیست و در برخی از شهرهای ما تناقض‌های جدی وجود دارد.

وی افزود: به هیچ عنوان اعتقاد نداریم که همه جزئیات و چالش‌های موسیقی در این سند حل شده باشد. اما تلاش کردیم همه مسائل موسیقی را در آن ببینیم.

نوربخش گفت: امروز گوش جامعه با موسیقی سنتی فاصله گرفته است و موسیقی و نواحی و اقوامی و مساله کپی‌رایت از جمله مسائلی است که در سند آمده است.

سند موسیقی به توسعه کمی و کیفی موسیقی و تامین امنیت آن کمک می کند

رضا مهدوی دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر هم گفت: جامعه موسیقی گره‌های بسیاری دارد که اگر این سند اجرایی شود با حضور خبرگان به واسطه گویش‌ها، لهجه‌ها و موسیقی‌های اقوام، ثبات ایجاد شده و نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی موسیقی را به رسمیت شناخته است. 

وی افزود: بسیاری از مدیران کارهایی می‌کنند اما خواسته‌ قلبی‌شان نیست. موسیقی هر روز برای توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی و ایران فرهنگی و نشان دادن این که چه قدرتی در کنار قدرت‌های بزرگ داریم، تلاش می‌کند. 

وی افزود: این سند به توسعه کمی و کیفی موسیقی و تامین امنیت آن کمک می کند. 

محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت: کاری که اتفاق افتاده از این جهت بزرگ است که مهر تاییدی بر این شد که موسیقی در چه جایگاهی قرار دارد. باید در جایی دیدگاه‌های کلان نظام را برای حوزه موسیقی تدوین می‌کردیم. 

سالاری گفت: ادعا نداریم که این سند همه زوایای گنگ و تاریک موسیقی را روشن کرده اما بسیاری از مسائل را حل کرده است. شورای هنر وقت جدی برای این کار گذاشت تا این سند به فرجام برسد. امید است حاصل این اقدام در تمامی ابعاد خود را نشان دهد. 

سند موسیقی به آن شخصیت داد

شاهین فرهت موسیقی‌دان هم گفت: کار بسیار مهمی شروع شده است. موسیقی در جریان است، با سند به آن شخصیت بخشیده شد و کار بسیار بزرگ و قهرمانانه‌ای انجام شده است. 

وی افزود: این سند در آینده به استعدادهای جوان موسیقی شوق خواهد بخشید و سبب می‌شود بهترین کارها اجرا شود. 

فرهت گفت: در کشور لازم بود که چنین اقدامی صورت بگیرد.

 آهنگساز و نوازنده تار هم گفت: ابراز رضایت می‌کنم از این که این اعتبار، رسمیت و حقانیت به موسیقی، این هنر محجوب و مظلوم زحمتکش بخشیده شد. 

وی افزود: ۴۴ سال پرونده روشن و افتخار آمیز در حوزه موسیقی حق را به حق دار رساند. 

نفر اظهار داشت: گله‌دارم از این سند، نسخه اولیه آن به دست ما رسانده نشد و اطلاعی از آن نداریم اما با این سند، هنر موسیقی به بخشی از حقوق خود رسید.

از جمله اهداف سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران می‌توان به تبیین نظری و عملی جایگاه حقیقی موسیقی در حکمرانی فرهنگی کشور، ارتقا آمایش نهادی و خط‌مشی‌گذاری یکپارچه و کارآمد در حوزه موسیقی و تقویت و ارتقا موسیقی تمدن‌ساز، تعالی‌گرا، اخلاق‌محور و هدفمند؛ متناسب با چشم‌انداز فرهنگی کشور در سطوح ملی، بین‌ المللی وایران فرهنگی اشاره کرد.

در این مراسم علاوه بر وزیر فرهنگ، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، امیرحسین سمیعی مدیر کل دفتر موسیقی، قاسم رفعتی خواننده، مجید اخشابی خواننده، شاهین فرهت موسیقی دان، محسن نفر موسیقی دان، حمیدرضا نوربخش موسیقی دان و جمعی از اصحاب فرهنگ و رسانه حضور دارند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ