یک نماینده مجلس عنوان کرد:

اعطای تسهیلات دلالی دربانک‌ها به جای وام مسکن

اقتصاد ایران: نماینده حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی گفت: اعطای وام در حوزه‌های دلالی و سفته بازی برای بانک‌ها جذاب‌تر از تسهیلات ساخت مسکن است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  علی شیرین زاد، نماینده حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی  درباره علت عدم تمکین سیستم بانکی به اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن گفت: مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را مصوب کرد و در این قانون مقرر شد سالانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود و برای رونق این مسکن سازی مصوب شد که بانک‌ها در حوزه اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن وارد فاز جدیدی شوند.

شیرین زاد در ادامه بیان کرد: در این قانون بانک‌ها ملزم شدند سالانه ۲۰ درصد از اعتبارات خود را در حوئزه اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن هزینه کنند ولی بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده ۱۸ بانک عملکرد صفر در حوزه اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن داشته اند.

نماینده حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس با اشاره به اینکه فقط بانک مسکن عملکرد موفقی در این حوزه داشته است افزود: در تمامی استان‌ها با این مشکل رو به رو هستیم. باید به این نکته مهم توجه کنیم که مسکن از جمله مهمترین مسائلی است که برای کشور تولید ارزش افزوده و اشتغال دارد و تولید را نیز رونق می‌دهد.

شیرین زاد ادامه داد: کشور ما باید با جدیت در حوزه ساخت مسکن فعالیت داشته باشد تا هم از معضل مسکن کاسته شود و هم شاهد جهش تولید و اشتغال در کشور باشیم. مهمترین وظیفه دولت‌ها مسکن سازی است و عمده این وظیفه هم بر عهده بانک‌ها است و آنها باید منابع مالی لازم برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن را پرداخت کنند.

این نماینده مجلس افزود: سیاست امسال و شعار راهبردی سال جاری هم بر جهش تولید با مشارکت مردم تاکید دارد. مسئله ساخت مسکن که در حال حاضر تبدیل به یکی از موضوعات حیاتی مردم تبدیل شده مهمترین راه کار برای جهش تولید است.

شیرین زاد بیان کرد: متأسفانه یکی از دستگاه‌هایی که رسالت اصلی برای حل بحران مسکن سازی را بر عهده دارد بانک‌ها هستند ولی به دلیل اینکه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن برای بانک‌ها توجیه اقتصادی ندارد انگیزه‌ای برای اینکه به وظیفه خودشان عمل کنند و ۲۰ درصد از اعتبارات خود را در اختیار مردم، تعاونی‌ها و بخش خصوصی برای مسکن سازی قرار دهند تا آنها در حوزه تولید مسکن پیشقدم شوند، ندارند.

نماینده حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس با اشاره به اینکه بانک‌ها اعلام می‌کنند که وام مسکن سود کمی نسبت به سایر حوزه‌ها دارد، دوره تنفس دارد و دوره بازپرداخت آن هم خیلی طولانی است افزود: به همین دلیل بانک‌ها ترجیح می‌دهند اعتبار خود را در عرصه‌های دلالی وارد کنند و سود چندین برابری به دست بیاورند.

وی گفت: اولویت بانک‌ها سرمایه گذاری اعتبارشان در حوزه‌های سفته بازی و دلالی است و اطمینان بیشتری هم در برگشت اعتبارشان دارند. متأسفانه این نگاه غلط باعث شده که کشور ما در بسیاری از حوزه‌های تولیدی، صنعتی و از جمله تولید مسکن با اختلال جدی رو به رو شود.

وی بیان کرد: وظیفه مجلس در این حوزه پررنگ‌تر است و باید از قوه ناظره خودش جدی تر استفاده کند و بانک‌ها را مجاب کند که به وظایف قانونی خودشان برای اعطای مسکن تسهیلات ساخت و خرید عمل کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ