تحولات اوکراین/

بایدن و زلنسکی توافقنامه امنیتی امضا کردند

اقتصاد ایران: وعده واشنگتن برای ارسال چند سامانه پاتریوت به کی‌یف، انتقاد ترامپ از حمایت از کی‌یف، توافق G۷ برای اختصاص وام ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین، مخالفت رئیس پنتاگون با حمله به عمق خاک روسیه و هشدار وقوع فاجعه انرژی در اوکراین، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی او، روز پنجشنبه در دیداری دوجانبه در حاشیه نشست سران گروه هفت (G7) در ایتالیا، یک توافقنامه امنیتی 10 ساله بین دو کشور امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در متن این سند آمده است: «دو طرف‌ بر این عقیده هستند که این توافقنامه در واقع پلی برای عضویت نهایی اوکراین در ناتو بوده و از این روند حمایت می‌کند».

علاوه بر این، در این توافقنامه یادآوری شده که در صورت وقع تهدیدات امنیتی برای اوکراین، مقامات ارشد واشنگتن و کی‌یف باید ظرف 24 ساعت برای بحث در مورد پاسخگویی به تهدید و شناسایی نیازهای مضاعف به منظور تقویت دفاع این کشور با یکدیگر ملاقات کنند.

در این سند، طرف آمریکایی همچنین حمایت نظامی خود از اوکراین را تکرار کرده، البته ظاهراً مسئله اعزام نیروی نظامی به این کشور مطرح نیست. در عوض ایالات متحده در نظر دارد برای تقویت توان رزمی نیروهای امنیتی و دفاعی اوکراین کمک‌های طولانی مدت مادی، آموزشی و مشاوره، پشتیبانی، اطلاعاتی، امنیتی، صنایع دفاعی و غیره ارائه دهد.

جو بایدن همچنین یادآور شد که در اجلاس G7، همه کشورها در مورد اقدامات جمعی به منظور مهار تهدیدها و به منظور ارسال سیگنال وفاداری به اصول اعلام شده قبلی بر اساس منشور سازمان ملل و اصل احترام به حاکمیت اوکراین به توافق رسیده و هیچیک از طرفین از آنها عقب نشینی نخواهد کرد.

زلنسکی نیز به این مسئله اشاره کرد که توافقنامه تضمین امنیتی بین اوکراین و ایالات متحده شامل موادی درخصوص تامین سیستم‌های پدافند هوایی و هواپیماهای دفاع هوایی و نه تنها جنگنده F-16 است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و چهل و دومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

بایدن: اعزام نیروی آمریکایی به اوکراین در توافقنامه امنیتی نیامده است

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که توافقنامه امنیتی واشنگتن و کی‌یف که در اجلاس گروه هفت (G7) در ایتالیا امضا شده، اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین را پیش بینی نکرده است.

بایدن توضیح داد که توافقنامه امنیتی امضا شده شامل تعهدات عمده برای انجام اصلاحاتی در اوکراین به منظور پذیرش این کشور به عضویت ناتو است و هدف آن تقویت توان بالقوه نظامی کی‌یف در دراز مدت است. او افزود، ایالات متحده به عنوان بخشی از توافقنامه امنیتی، قرار نیست نیروهای نظامی خود را به اوکراین اعزام کند، البته با مهمات و سلاح به این کشور کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «در مورد استفاده از سلاح های دوربرد برای حمله به خاک روسیه نیز موضع ما بدون تغییر باقی مانده است.»

بایدن به زلنسکی قول «مقدار مشخصی» سیستم‌های پاتریوت داد

رئیس کاخ سفید به درخواست ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای ارائه هفت سیستم پاتریوت پاسخ مثبت داده و اعلام کرد که کی‌یف "به زودی چندین سیستم دریافت خواهد کرد".

جو بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک به همراه زلنسکی در جریان اجلاس G7 در ایتالیا گفت: «تاکنون ما تعهدات پنج کشور در مورد تامین پاتریوت و سایر سامانه‌های دفاع هوایی را تأیید کرده‌ایم. و به سایر کشورهایی که منتظر تدارکات سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا هستند، اطلاع داده‌ایم که برای آنها باید منتظر بمانند. هر چه از این نوع سامانه داریم به اوکراین می‌رود تا نیازهای این کشور را برآورده سازد. تنها بعد از آن به تعهدات خود در قبال سایر کشورها عمل خواهیم کرد.»

چند روز قبل رئیس جمهور اوکراین گفت که انتظار دارد شرکای غربی یک تصمیم مثبت در مورد تامین سیستم های دفاع هوایی این کشور اتخاذ کنند. زلنسکی مشخص نکرد که از کدامیک از شرکا قرار است سیستم های دفاع هوایی جدیدی به کی‌یف ارسال کنند و صحبت بر سر چند سامانه است. با این حال، کاخ سفید از تایید اطلاعات مربوط به تامین این تسلیحات از سوی ایالات متحده خودداری کرده بود.

ترامپ از دولت بایدن به دلیل حمایت از اوکراین انتقاد کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از بسته کمکی 60 میلیارد دلاری واشنگتن به اوکراین انتقاد کرده و تاکید کرد که نباید پول مالیات دهندگان در این جهت صرف شود.

به گزارش روز پنجشنبه رویترز، دان بیکن، نماینده حزب جمهوری خواه به خبرنگار این خبرگزاری گفت: ترامپ معتقد است که حتی اگر اوکراین پیروز شود، که نخواهد شد، این وضعیت هیچ فایده‌ای برای ایالات متحده نخواهد داشت.

به نوشته این آژانس، در دیدارهای جداگانه با جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان و سنا، ترامپ روی حل اختلافات پیش از انتخاباتی متمرکز بود که در آن حزب او ممکن است کنترل کاخ سفید و هر دو مجلس کنگره آمریکا را به دست آورد.

سخنان ترامپ علیه ارائه کمک نظامی به اوکراین توسط مت گاتز، نماینده دیگر کنگره آمریکا نیز تایید شد. به گفته او، ترامپ تاکید کرد که ایالات متحده باید پول بیشتری به سربازان خود بدهد و 60 میلیارد دلار دیگر را بدون دلیل به اوکراین نفرستد.

ترامپ: روابط خوبی با پوتین دارم

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرد که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه کنار آمده است، زیرا معتقد است که با افراد قدرتمند راحت‌تر  کار می‌کند.

او این موضوع را روز پنجشنبه در مصاحبه با کانال یوتیوب Impaulsive بیان کرد. ترامپ در پاسخ به سوالی درباره وضعیت روابطش با پوتین گفت: فکر می‌کنم این روابط خیلی خوب هستند. رئیس جمهور سابق افزود که او همچنین برای رئیس جمهور چین، شی جین پینگ نیز احترام زیادی قائل است.

ترامپ در پایان گفت: «نکته جالب این است که من برای ایجاد روابط با افراد قدرتمند بسیار راحت‌تر هستم تا افراد ضعیف.»

 پوتین در اوایل ژوئن گفت که روسیه با هر رئیس جمهور منتخب مردم ایالات متحده همکاری خواهد کرد. او ابراز اطمینان کرد که پس از انتخابات، سیاست واشنگتن در جهت گیری به سمت روسیه تغییر نخواهد کرد. پوتین در عین حال اشاره کرد که بایدن سیاستمداری قابل پیش بینی‌تر از ترامپ است.

نبنزیا: دبیرخانه سازمان ملل اصل برابری را درباره اوکراین نقض می‌کند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل صبح امروز، جمعه، در مصاحبه با ریانووستی، اعلام کرد که دبیرخانه سازمان ملل مدت طولانی است که اصل برابری که باید در مورد مناقشات به شدت رعایت کند، را در خصوص اوکراین نقض کرده است.

به گفته این دیپلمات، بسیاری از سازمان‌های فعال در زمینه مسائل بشردوستانه و حقوق بشری که در خاک اوکراین کار می‌کنند قادر به حفظ اصل بی‌طرفی نیستند. او توضیح داد: ما هیچ توهمی نداریم که نمایندگان غربی همچنان در برابر تمامی جنایات نظامی و دیگر جنایات انسانی مقامات کی‌یف، که همدست مستقیم آن هستند، خود را نابینا و ناشنوا وانمود کنند. همین امر در مورد دبیرخانه سازمان ملل متحد نیز صدق می‌کند که باید به اصل برابری پایبند باشد، اما در عمل دائماً آن را نقض می‌کند.

نبنزیا در همین مصاحبه گفت که در نشست آتی شورای امنیت سازمان ملل که روز جمعه به ابتکار مسکو تشکیل می‌شود، روسیه در مورد خطرات ژئوپلیتیکی اوکراین با استفاده از تجهیزات نظامی و مهمات غربی به منظور حمله به خاک این کشور توضیح خواهد داد. 

توافق گروه 7 بر سر تخصیص 50 میلیارد دلار به کی‌یف  با سود دارایی‌های مسدود شده روسیه

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا شب گذشته در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که کشورهای عضو گروه هفت - G7 با اختصاص 50 میلیارد دلار به اوکراین از محل سود حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه موافقت کردند.

وی گفت: صحبت بر سر  مصادره این دارایی‌ها به نفع کی‌یف نیست، بلکه بحث بر سر بهره ای است که در طول زمان افزایش می یابد. <…> شما باید درک کنید که امروز یک گام سیاسی اساسی  برداشته شده است که اکنون باید به سرعت از نقطه نظر فنی تعریف شود و به وضوح چارچوبی که قبلاً در سطح اتحادیه اروپا اتخاذ شده، در نظر گرفته شود.

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا نیز روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس G7 از چنین توافقی خبر داده و گفت: «کشورهای G7 موافقت کرده‌اند تا پایان سال به اوکراین وام‌هایی در حدود 50 میلیارد دلار بدهند. ما از درآمدهای بادآورده از دارایی های مستقل روسیه برای پرداخت آنها استفاده خواهیم کرد."

سفیر روسیه: کانادا پاسخ مناسبی به تحریم‌های جدید دریافت خواهد کرد

اولیگ استپانوف، سفیر روسیه در اتاوا تاکید کرد که مسکو قطعاً به اعمال محدودیت های جدید ضد روسی توسط دولت کانادا پاسخ مناسب خواهد داد.

او گفت:  دور دیگری از تحریم‌های ضدروسی بی‌معنی که توسط کابینه جاستین ترودو (نخست‌وزیر) اعلام شده است، اساساً روی کاغذ باقی می‌ماند و کمتر کسی متوجه آن می‌شود، زیرا به هیچ وجه نمی‌تواند بر منافع اشخاص حقیقی و حقوقی در کشور ما تأثیر بگذارد.»

این دیپلمات افزود: گسترش فهرست تحریم ها توسط کانادا اقدامی پوچ است و فقط باعث لبخند می شود، البته با این وجود مسکو همچنان به محدودیت های جدید اعمال شده توسط اتاوا پاسخ متقابل خواهد داد.

روز پنجشنبه کانادا تحریم‌هایی را علیه چند آژانس هوایی روسیه، برخی شرکت‌های دیگر و همچنین تعدادی از رسانه‌ها و شخصیت های اجتماعی و سیاسی روسیه اعمال کرد.

گسترش فهرست محدودیت‌های کانادا علیه روسیه بدون توضیح مشخصی انجام شد.

پروشنکو: اوکراین در حال نزدیک شدن به یک فاجعه انرژی است

پترو پروشنکو، رئیس جمهور سابق اوکراین روز گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد، وضعیت در بخش انرژی این کشور بحرانی است و به یک فاجعه نزدیک شده است. به گفته وی، اگر مقامات کی‌یف اکنون اقدامات لازم در این زمینه را انجام ندهد، ممکن است در فصل زمستان یک فاجعه واقعی در کشور رخ دهد.

رئیس جمهور سابق اوکراین تاکید کرد که وضعیت انرژی در زمستان می تواند باعث خروج تعداد بیشتری از مردم از کشور شود. وی یادآور شد: سیستم گرمایش در ساختمانهای مسکونی تنها چهار ساعت در روز روشن می شود.

پیش از این، مقامات مسئول در اوکراین افزایش 30 درصدی قیمت نان را به دلیل کمبود برق پیش بینی کردند. در عین حال، کمبود نیروی کار نیز منجر به افزایش قیمت تمامی کالاهای مصرفی مردم شده است. 

پوتین ممنوعیت عرضه نفت روسیه تحت سقف قیمت را تمدید کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ممنوعیت عرضه نفت و فرآورده های نفتی از این کشور در شرایط تعیین سقف قیمت توسط برخی از کشورهای خارجی را تا 31 دسامبر سال 2024 تمدید کرد. فرمان مربوطه شب گذشته در پورتال انتشار رسمی قوانین حقوقی منتشر شد.

این فرمان قبلاً تا تاریخ 30 ژوئن 2024 تعیین شده بود که اکنون برای 6 ماه دیگر تمدید شد.

پیش از این، جفری پیات، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور منابع انرژی گفته بود که کشورهای گروه هفت (G7) در حال مذاکره درباره احتمال کاهش سقف قیمت نفت روسیه هستند. به گفته او، ایالات متحده و شرکایش در ائتلاف متعهد به کنترل قیمت نقت روسیه هستند تا این کشور را از درآمدهای حاصل از فروش محصول انرژی محروم کنند.

آستین: سیاست ایالات متحده در مورد حملات عمیق به روسیه تغییر نکرده است

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست منظم گروه غربی درگیر در هماهنگی تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف، اعلام کرد: «سیاست ما در خصوص حمله به عمق خاک روسیه با استفاده از تسلیحات آمریکایی تغییر نکرده است.»

در عین حال، به گفته آستین، مجوز ایالات متحده برای حمله به خاک روسیه فقط در جهت گیری خارکف در جبهه نبرد اعمال می‌شود و همچنان برای سایر مناطق مجوز این کار به اوکراینی‌ها داده نشده است.

نتیجه درگیری در اوکراین سیستم امنیتی جهانی را تعیین خواهد کرد

لوید آستین، رئیس پنتاگون در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین ابراز عقیده کرد که نتیجه درگیری نظامی در اوکراین سیستم امنیتی جهانی را برای دهه‌های آینده تعیین خواهد کرد.  وزیر دفاع ایالات متحده گفت: ما خطرات را درک می کنیم. نتیجه "درگیری نظامی" در اوکراین مسیر امنیت جهانی برای دهه‌های آینده را تعیین خواهد کرد.

آستین همچنین یادآور شد که در حال حاضر هیچ اطلاعیه‌ای درباره انتقال مضاعف سامانه‌های موشکی ضد هوایی پاتریوت توسط واشنگتن به کی‌یف وجود ندارد. در عین حال، رئیس پنتاگون اشاره کرد که غرب در نظر دارد جنگنده‌های F-16 را در تابستان سال جاری 2024 به اوکراین منتقل کند.

کنستانتین گاوریلوف، رئیس هیئت روسی در مذاکرات وین در مورد امنیت نظامی و کنترل تسلیحات، چند روز قبل هشدار داده بود که روسیه هواپیماهای اف-16 هنگامی که در آسمان اوکراین ظاهر شوند، را ساقط خواهد کرد. وی یادآور شد: این هواپیماها توسط نروژ، بلژیک، دانمارک و هلند به اوکراین منتقل خواهند شد.

بوداپست انتظار نتایج بزرگی از نشست اوکراین در سوئیس ندارد

گرگلی گولیاس، رئیس دفتر ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان اعلام کرد که مقامات بوداپست امید زیادی به نتیجه نشست آتی اوکراین در سوئیس ندارند، زیرا در این اجلاس تنها مواضع یک طرف این مناقشه ارائه خواهد شد.

به گفته وی، از کنفرانس‌های صلحی که در آن همه طرفهای درگیر در این مناقشه حضور نداشته باشند و تنها روز مواضع یکی از آنها تمرکز شود، نباید انتظار نتایج ملموس داشت. گولیاس افزود: نخست وزیر ویکتور اوربان از شرکت در نشست آتی خودداری کرده و معتقد است که این کشور "برای عکس گرفتن در جلساتی شرکت نمی‌کند."

او یادآور شد، پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه و روابط اقتصادی خارجی، نماینده این کشور در  کنفرانس سوئیس خواهد بود و قصد دارد موضع مجارستان در حمایت از صلح را به شرکت کنندگان در این اجلاس منتقل کند.

تمایل بسیاری از کشورها برای همکاری با روسیه در عرصه انرژی

 آلکسی لیخاچیف، مدیر کل شرکت دولتی "راس اتم" که در زمینه انرژی فعالیت دارد شب گذشته، پنج شنبه، در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که این شرکت با بسیاری از کشورهای خارجی همکاری دارد و تعداد کشورهایی که مایل به توسعه روابط با روسیه هستند بعد از شروع درگیری نظامی در اوکراین تقریباً بدون تغییر باقی مانده است.

او گفت: تنها استثنایی که ناخوشایند یا شاید طبیعی است، توقف کامل پروژه های همکاری فنلاند با روسیه است که دیگر خبر جدیدی نیست.

لیخاچیف افزود: از نقطه نظر همکاری با سایر کشورها، ده‌ها مورد وجود دارد. ما به طور رسمی در 70 کشور حضور داریم و تقریباً 30 کشور در مرحله مذاکره با ما برای از سرگیری همکاری هستند. تقریباً 4/5 ساکنان سیاره زمین در زمینه انرژی با روسیه همکاری می‌کنند.

مدیر کل شرکت دولتی "راس اتم"  همچنین یادآور شد در حال حاضر، کرملین در حال آماده سازی مقدمات سفر رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به ویتنام است، جایی که شرکت ما توافقات خاصی با شرکای خود در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای دارد. علاوه بر این، پروژه استفاده از انرژی بادی نیز در حاشیه این سفر روی میز مذاکره قرار خواهد گرفت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ