منبع غنی گیاهان دارویی ،گنج پنهان هندوستان ایران

اقتصاد ایران: جنوب کرمان در کشور بیشتر با محصولاتی همچون گوجه فرنگی، سیب زمینی و خرما شناخته می‌شود اما مدتی است که تولید گیاهان دارویی همچون حنا در مناطق جنوبی‌تر و نیز گل‌محمدی و رزماری در مناطق مرتفع‌تر آن رواج پیدا کرده و باتوجه به ارتفاع این مناطق، محصولاتی کم‌نظیر و با کیفیت به بار می‌نشیند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، با توجه به اینکه ممکن است شرایط کم آبی بر تولید دیگر محصولات اثر منفی بگذارد تولید گیاهان دارویی که آب کمتری هم مصرف می کنند می تواند جایگزین مناسبی از این نظر هم باشد و مسئولان جهاد کشاورزی جنوب استان نیز می گویند توسعه این نوع کشت ها را در برنامه دارند و نیازمند حمایت های ملی و منطقه ای هستند.

هنوز راه کاملا برای توسعه کشت این نوع گیاهان آماده نیست اما شروع خوبی به ویژه در جبالبارز شهرستان جیرفت دیده می شود و انتظار می رود جهادکشاورزی هم بر روی این نوع تولیدات با توجه به کم آب بر بودن آن بیشتر تاکید کند و وزارتخانه نیز پای کار بیایند و زمینه مهیاتر شود.

از سوی دیگر کارشناسان تاکید می کنند نباید تنها بر افزایش سطح زیرکشت این نوع گیاهان تاکید شود و با توجه به ارزش افزوده بالایی که محصولات فرآوری شده این گیاهان دارند باید بر ایجاد واحدهای تولیدی فرآوری این گیاهان توجه بیشتری صورت گیرد.

در جبالبارز جیرفت سطح زیر کشت گیاهان دارویی بیش از ۴۰۰ هکتار است و گیاهان مختلفی همچون گل محمدی، بیدمشک، رزماری، نسترن، نعناع و به لیمو کشت می شود اما بیشترین سطح زیر کشت به گل محمدی اختصاص دارد.

یکی از مزارع این منطقه ۶۰ هکتار است و بیش از ۳۰ نمونه عرقیات گیاهی در کارخانه مرتبط با آن تولید می‌شود.

بیش از ۱۰ کارگر به صورت دائم در این کارخانه کار می کنند و در مجموع این مزرعه و کارخانه موجب اشتغال غیر مستقیم بیش از یک هزار نفر شده است و تولید عرقیات آن سالانه به بیش از ۷۰۰ تن می رسد و به کشورهای حوزه خلیج فارس، ژاپن و آلمان هم صادرات دارد.

منطقه چقدر با یک هزار و ۵۵۰ متر، پارک جنگلی با یک هزار و ۷۰۰ متر، مزرعه شرکت گل بارز ۲ هزار و ۳۰۰ متر، ارتفاعات کوه فاش با سه هزار متر، منطقه دهنت زنگیان و ارتفاعات مس بری با سه هزار و ۵۰۰ متر مناطق مختلفی است که در آنها در زمان های مختلف گیاهان دارویی کشت می شود.

در مناطق جنوبی تر و گرم تر هم گیاهانی همچون حنا در وسعت زیادی کشت می شود و جنوب کرمان را به یکی از تولیدکنندگان اصلی حنا تبدیل کرده است.

در کلیپ پیوست پای صحبت یکی از تولیدکنندگان در جبالبارز نشسته ایم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ