مدیرعامل شرکت ملی نفت اعلام کرد:

۴ اولویت اصلی شرکت ملی نفت در دولت سیزدهم

اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: افزایش و جهش تولید نفت و گاز،توسعه میدان‌های نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک، افزایش صادرات و جهش درآمدهای نفتی در کشور چهار اولویت اصلی شرکت ملی نفت بوده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محسن خجسته‌مهر در آئین آغاز عملیات اجرایی حفاری ۲۴ حلقه چاه میدان مشترک یادآوران با اشاره به اینکه امروز خون شهدا، انقلاب و نظام اسلامی بیمه شده و این خون به شکوفایی و آبادانی تبدیل شده است، بیان کرد: این درخت پربارتر و تنومندتر شده و در تاروپود مردم و مقاومت اسلامی ریشه دوانده است.

وی ادامه داد: امروز شاهد میراث گران بهای دولت سیزدهم و میراث‌دار شهید آیت‌الله رئیسی هستیم و چه میراثی ارزشمندتر از شکوفایی اقتصادی و جهاد خدمت است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در دولت سیزدهم، مردم به‌سرعت طعم خدمت را چشیدند، تأکید کرد: از دستاوردهای دولت سیزدهم این بود که زحمات به‌سرعت به ثمر نشست. در گذشته وقتی کاری آغاز می‌شد، مذاکرات آن چند سال زمان می‌برد، اما اکنون، با ابداعات انجام‌شده، هم‌زمان با انجام مذاکرات، اقدام‌های اجرایی آغاز می‌شود.

خجسته‌مهر گفت: نسبت ما به این دولت نسبت امانت‌داری و میراث‌داری است. در این زمینه هم میراث‌دار شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافعان حرم، امنیت و سلامت و میراث‌دار شهدای خدمت هستیم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب تأکید دارد که شهیدان در راه خدا، فقط شهیدان کارزار نیستند، بلکه هرکجا که در مسیر انقلاب، اسلام و خدمت مردم جان خود را از دست بدهند، شهید فی سبیل‌الله هستند.

جهاد سبز از نوع شکوفایی در اقتصاد و تولید ثروت در کشور

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه در منطقه یادآوران خون صدها شهید بر زمین ریخته شد، تصریح کرد: امروز باید آن جهاد خونین را به یک جهاد سبز و خرم از نوع شکوفایی در اقتصاد، رفاه مردم و تولید ثروت در کشور تبدیل کنیم.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مأموریت شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم در چهار محور مهم متمرکز شده است، ادامه داد: نخستین موضوع تولید نفت و گاز با هدف افزایش و جهش تولید بوده است.

وی با بیان اینکه شهید آیت‌الله رئیسی با درک درست می‌دانست رشد اقتصادی از مسیر جهش تولید می‌گذرد، گفت: با این نگرش، تولید روزانه نفت ایران از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۰ به حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است که نشان‌دهنده جهشی ۷۰ درصدی است.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: این افزایش تولید صرف صادرات، درآمدزایی و ثروت‌آفرینی در کشور شده است.

خجسته‌مهر به افزایش تولید گاز در دولت سیزدهم نیز اشاره کرد و افزود: بالاترین تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی با تولید روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز در زمستان گذشته ثبت شد که نماد دیگری از جهش تولید در صنعت نفت است.

وی ادامه داد: محور بعدی شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم، توسعه میدان‌های نفت و گاز بوده است. در این زمینه، مسیرهایی را انتخاب کردیم تا در کمترین زمان به تولید برسیم. این در حالی بود که در دولت‌های گذشته در مواردی حتی توسعه یک میدان نفتی یا گازی ۶ سال متوقف بود.

امضای ۱۷.۵ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه همه اقدام‌های مربوط به نگهداشت و افزایش تولید نفت و گاز انجام شد، گفت: اولویت اصلی در توسعه میدان‌های نفتی و گازی در دولت سیزدهم، میدان‌های مشترک بوده است.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه در ۲.۵ سال دولت سیزدهم ۲۰ قرارداد قطعی نفت و گاز امضا شده است، افزود: برخی از این قراردادها در حداقل زمان ممکن به تولید رسیدند که از آن جمله می‌توان به طرح توسعه میدان سهراب یا توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اشاره کرد.

وی ارزش این قراردادها را ۲۱.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و ادامه داد: ۸۰ درصد ارزش این قراردادها که معادل ۱۷.۵ میلیارد دلار است، به توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی مربوط می‌شود که نشان از جهت‌گیری دقیق دولت سیزدهم در توسعه صنعت نفت دارد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: ازجمله اقدام‌های مهم دولت سیزدهم در توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی می‌توان به تکمیل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی، تنفیذ میدان مشترک یاران و سهراب، انعقاد قرارداد یکپارچه توسعه میدان مشترک آزادگان برای افزایش تولید نفت از ۱۹۰ هزار بشکه به ۵۵۰ هزار بشکه در روز، امضای قرارداد توسعه فاز ۲ میدان آذر، امضای قرارداد توسعه لایه نفتی پارس جنوبی و… اشاره کرد.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه امسال تمام تلاش این است که قراردادهای ارزشمندی را در صنعت نفت به امضا برسانیم، گفت: قرارداد عملیات اجرایی حفاری ۲۴ حلقه چاه در میدان مشترک یادآوران اردیبهشت امسال در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی امضا شد و اکنون به مرحله اجرا رسیده است.

آمادگی شرکت‌های بزرگ و توانمند ایرانی برای نقش‌آفرینی در صنعت نفت

وی افزود: اجرایی‌شدن سریع این قراردادها و به تولید رسیدن میدان‌های نفتی و گازی از آماده بودن شرکت‌های بزرگ و توانمند ایرانی حکایت دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: محور بعدی اقدام‌های شرکت ملی نفت در دولت سیزدهم این است که با تولید حداکثری، صادرات حداکثری، تولید ثروت و درآمدزایی برای کشور داشته باشیم، ادامه داد: افزایش صادرات نفت ایران اکنون مورد تأیید سازمان‌های داخلی و همچنین سازمان‌های بین‌المللی است.

خجسته‌مهر تأکید کرد: در مقاصد جدید، با همکاری شرکت‌های جدید و مسیرهای جدید، صادرات نفت ایران از ۳۰۰ هزار بشکه در روز سال ۱۴۰۰ بیش از چند برابر رشد کرده است.

وی با اشاره به اینکه با این اقدام‌ها سال گذشته ۳۶ میلیارد دلار درآمد صادراتی از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته‌ایم، گفت: همچنین ۷ میلیارد دلار فرآورده نفتی از کشور صادر شده است، البته تا رسیدن به نقطه مطلوب باید در خط مقدم جهاد اقتصادی باشیم تا مورد رضایت خدا و مردم باشد.

معاون وزیر نفت افزود: همچنان باید رهرو صدیق راهی که شهید آیت‌الله رئیسی و شهدای خدمت هموار کردند، بمانیم و در این مسیر استوار باشیم و در اعتلای ایران اسلامی تلاش کنیم.

آغاز فاز دوم توسعه میدان مشترک یادآوران

خجسته‌مهر با بیان اینکه میدان مشترک یادآوران از نظر حجم، وسعت و نفت درجا دومین میدان مشترک بزرگ ایران بعد از میدان مشترک آزادگان است، ادامه داد: نفت درجای میدان یادآوران ۳۲ میلیارد بشکه برآورد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این میدان ظرفیت تولید ارزشمندی دارد، گفت: با اجرای فاز دوم توسعه میدان یادآوران، تولید نفت از ۱۱۰ هزار بشکه در روز به ۲۱۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد و براساس برآوردها حتی این رقم تولید نیز می‌تواند بیشتر شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: توسعه فاز دوم میدان مشترک یادآوران به دست شرکت‌های توانمند ایرانی انجام می‌شود.

خجسته‌مهر تعداد چاه‌های موجود در این میدان مشترک نفتی را ۵۰ حلقه چاه اعلام کرد و افزود: همچنین ۱۲۰ میلیون فوت‌مکعب گاز همراه این میدان با هدایت به کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ (ان‌جی‌ال ۳۲۰۰) به محصولات ارزشمند تبدیل می‌شود.

امضای ۲ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه ۲ میدان نفتی در آینده‌ای نزدیک

وی با اشاره به اینکه در آینده بسیار نزدیک بیش از ۲ میلیارد دلار قرارداد جدید برای توسعه میدان‌های نفتی امضا خواهد شد، ادامه داد: یکی از این قراردادها مربوط به توسعه میدان مشترک چنگوله است که حفاری یک حلقه چاه و اقدام‌های مطالعاتی آن انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران قرارداد بعدی را طرح توسعه میدان بند کرخه اعلام کرد و گفت: این قراردادها با حضور وزیر امضا خواهد شد.

خجسته‌مهر طرح نفتی بعدی را که در روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد، سکوی ۱۳ آلفای پارس جنوبی دانست و افزود: با توجه به حادثه‌ای که برای این سکو افتاد، از سال ۹۴ تا ۱۴۰۰ به دلیل تعلل دولت گذشته، تولید روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گاز از این فاز انجام نشد.

وی با تأکید بر اینکه این سکو از نظر فنی متفاوت است، گفت: اهمیت بهره‌برداری از این سکو، کمتر از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ