رئیس سازمان بهزیستی کشور:

تحریم معلولان با کدام موازین حقوق بشر سازگار است؟

اقتصاد ایران: «علی محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی با تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران برای معلولان در سخنانی در سازمان ملل خطاب به جامعه جهانی و محافل حقوق بشری گفت:  تحریم جامعه معلولان ایران با کدامیک از موازین حقوق بشری سازگار است؟

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  «علی محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی جمهوری اسلامی ایران عصر سه شنبه به وقت محلی در هفدهمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت که از ۱۱ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۲۴ درمقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شده است، در سخنانی گفت: جمهوری اسلامی ایران به مدد پروردگار و بهره گیری از تیم های تخصصی و مشارکت فعالانه سازمان های غیر دولتی افراد دارای معلولیت، تمامی تلاش خود را جهت توسعه کمی و کیفی خدمات مورد نیاز افراد دارای معلولیت در چارجوب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت به عمل خواهد آورد.

رئیس سازمان بهزیستی ایران تصریح کرد: این در شرایطی است که تحریم های ظالمانه ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشور غربی علیه جمهوری اسلامی ایران بر قیمت تمام شده اقلام توانبخشی، خدمات تخصصی و توان اقتصادی افراد تحت پوشش این خدمات تاثیرات چشمگیری داشته است.

رئیس سازمان بهزیستی جمهوری اسلامی ایران سپس ادامه داد: حال جامعه جهانی و محافل حقوق بشری باید به این پرسش ها پاسخ دهند تحریم جامعه معلولین ایران با کدامیک از موازین حقوق بشری سازگار است؟

او تاکید کرد: آیا ایجاد موانع در ارتباطات بین المللی جامعه معلولان ایران موجب از میان رفتن حقوق برابر آنان از بهره مندی از امکانات آموزشی و توانبخشی نخواهد شد؟

رئیس سازمان بهزیستی ایران همچنین در بخش دیگری از سخنانش به کودکان و معلولان غزه اشاره کرد گفت: از فرصت استفاده می‌کنم تا به مصیبت عظیم مردم فلسطین، به ویژه کودکان غزه و معلولانی که تحت اشغال وحشیانه رژیم اسرائیل رنج غیرقابل تصوری را متحمل می‌شوند، بپردازم. سرکوب نظام‌مند مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به عنوان یادآوری آشکار از وحشتناک‌ترین فصل تاریخ بشریت به‌حساب می‌آید.

این مقام ارشد ایرانی تصریح کرد: جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت، نسل کشی، و بحران های گسترده انسانی درست در برابر دیدگان ما در حال وقوع است. تخریب عمدی تأسیسات و زیرساخت‌های درمانی بحران را تشدید کرده و فلسطینیان دارای معلولیت را از دسترسی به خدمات حیاتی محروم ساخته است. جامعه بین‌الملل موظف است قاطعانه عمل کند و رژیم اسرائیل را به دلیل نقض فاحش قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر پاسخگو نماید.

متن کامل سخنان «علی محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی جمهوری اسلامی ایران در هفدهمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون حقوق افراد دارای در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به شرح زیر است:

نمایندگان ارجمند، خانم ها و آقایان

افتخار دارم به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان بهزیستی کشور که مرجع ملی اجرای کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت در ایران است در این نشست شرکت و عرایض خویش را بیان می نمایم.

فرصت را مغتنم شمرده و از ریاست محترم اجلاس و سایر نمایندگان کشورهای مختلف که در تدارک این اجلاس بین المللی در راستای تبادل نظر، بررسی و بهبود حقوق افراد دارای معلولیت تلاش نمودند نهایت سپاس و قدردانی را ابراز و از رئیس جمهور شهید مان که حامی معلولان بودند به نیکی یاد کنم.

احترام به افراد دارای معلولیت و تلاش برای ایجاد فرصتهای برابر برای آنان همواره در آموزه های دینی و ملی و برنامه های جمهوری اسلامی ایران قرار داشته است. تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان یکی از مهمترین اقداماتی است که در راستای حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت انجام پذیرفته است.

دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای هر چه بهتر کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۱۳۹۶ اقدام به بازبینی و اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولان نموده و تمامی دستگاه های دولتی و غیر دولتی را به رعایت حقوق معلولان زیر نظر دومین شخص اجرایی دولت ملزم نموده است.

در ادامه گزارشی مختصر از مهمترین اقدامات انجام شده توسط سازمان بهزیستی جمهوری اسلامی ایران، در راستای شمول سازی اجتماعی افراد دارای معلولیت و حضور آنها در اجتماع و چگونگی ارتقای ابتکارات در جامعه را به اطلاع شما می رسانم.

• از مهم ترین دستاوردهای دولت ایجاد نظام جامع غربالگری، تشخیص و رصد بروز و شیوع انواع معلولیت ها در تمامی گروه های سنی در قالب برنامه های ملی و با مشارکت دستگاه های مختلف می باشد که امکان پیشگیری از بروز انواع معلولیت ها و جلوگیری از تشدید آن را بر اساس معیارهای علمی در چارچوب توصیه های سازمان بهداشت جهانی فراهم ساخته است.اطلاعات افراد دارای معلولیت بر اساس نوع و شدت معلولیت، سطح عملکرد و نوع نیازهای افراد در بانک اطلاعاتی بر اساس طبقه بندی بین المللی عملکرد، ناتوانی و سلامت (ICF)ثبت و خدمات لازم بر همین اساس به این گروه ها ارائه می گردد.

• دولت جمهوی اسلامی ایران با هدف توسعه کمی و کیفی خدمات مورد نیاز افراد معلول به ویژه در مناطق کم برخوردار و محروم کشور، اجرای برنامه های اجتماع محور را در قالب فعالیت های "توانبخشی مبتنی بر جامعه" در سطح ملی در مدار توجه قرار داده است و با اصول کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت در سطح ملی اجرا می نمایند که به ویژه طی سال های اخیر دستاوردهای چشم گیری را به دنبال داشته است. اجرای برنامه خدمات مالی خرد در مناطق روستایی کشور به منظور توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی افراد معلول و خانواده های آنان با همکاری سازمان های غیر دولتی و تسهیلگران محلی و آموزش مهارت های شغلی به ویژه در زمینه مشاغل بومی و محلی با هدف محرومیت زدایی از این مناطق و با استفاده از منابع محلی آنان انجام می شود.

• جمهوری اسلامی ایران با هدف توانمندسازی هرچه بیشتر افراد دارای معلولیت و افزایش سطح استقلال و مشارکت اجتماعی آنان، برنامه های گسترده ای را جهت دسترس پذیری محیط فیزیکی و فضای مجازی برای افراد معلول به عمل می آورد و در این راستا با تشکیل ستاد ملی هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور، اقدامات دستگاه های اجرایی را در این مسیر رصد می نماید. از جمله اقدامات شاخص این ستاد، تدوین استاندارد ملی دسترسی پذیری فضای مجازی برای گروه های مختلف افراد دارای معلولیت به ویژه افراد دارای معلولیت های حسی ( افراد آسیب بینایی و شنوایی) می باشد که به تمامی دستگاه اجرای کشور ابلاغ گردیده است.

• استفاده از فناوری های کمکی برای افراد دارای معلولیت در دست یابی آنها به حداکثر سطح توانایی و استقلال حرفه ای و اجتماعی موثر بوده و می تواند موجب خارج شدن این افراد از انزوا و مشارکت آنها در امور فردی، اجتماعی و توسعه جامعه گردد. این اقدامات شامل: نیازسنجی و ارزیابی افراد جهت تعیین نوع وسایل مورد نیاز ، تهیه و ارائه وسایل و آموزش نحوه استفاده از آن ها می باشد.

• جمهوری اسلامی ایران جهت تسهیل امر اشتغال افراد دارای معلولیت و با رعایت اصل برابری و مساوات اجتماعی به منظور جذب افراد دارای معلولیت و بر اساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت امکان بهره مندی افراد دارای معلولیت از ۳ درصد از ظرفیت استخدامی دستگاه های اجرایی فراهم گردیده است که بر این اساس افراد معلول با توجه به سطح و نوع استعداد ها و علایق خود در بخش های مختلف مشغول به کار می گردند.

در حال حاضر بیش از ۵۰ خدمت توانبخشی و حمایتی با احتساب تعرفه غیر دولتی، تحت پوشش خدمات بیمه سلامت قرار گرفته اند که این امر نقش بسزایی در ارتقای سلامت و کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت خواهد داشت. در این رابطه بهره مندی از تسهیلات تردد و تحصیل ارزان برای افراد دارای معلولیت مطابق قانون مدنظر قرار گرفته است.

با تحت پوشش داشتن بیش از ۰۰۰/۶۰۰/۱ هزار نفر فرد دارای معلولیت در سنین شیرخوارگی تا سالمندی، در انواع معلولیت ها و شدت ها، ارائه خدمات توانبخشی، در قالب مراکز آموزشی و توانبخشی را مدنظر قرار داده است.

• در دولت جمهوری اسلامی ایران مراکز روزانه حرفه آموزی برای ارائه خدمات آموزشی و مهارت آموزی رسمی و غیر رسمی به افراد دارای معلولیت تاسیس گردیده است. در این مراکز علاوه بر آموزش های پایه حرفه ای، بر ارتقاء مهارت های ارتباطی و بین فردی، تقویت مهارت های شناختی و انجام فعالیت های روزمره زندگی تاکید می شود. در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت فارغ از هر گونه مسائل قومی و مذهبی تمام افراد دارای معلولیت در هر سن و از هر جنس تحت حمایت های قانونی قرار می گیرند. حمایت از اشتغال افراد دارای معلولیت با لحاظ حداقل ۳ درصد از سهمیه های استخدامی برای این افراد و رقابت بین خود افراد دارای معلولیت نه رقابت با افراد بدون معلولیت از جمله دستاوردهای قانون اخیر می باشد و آموزش های تخصصی برای تربیت مترجم ناشنوایان به عنوان کارشناس امر، جهت شرکت این کارشناسان در سیستم قضایی جهت همراهی با افراد دارای معلولیت شنوایی از دیگر اتفاقات مثبتی است که صورت پذیرفته است.

جمهوری اسلامی ایران به مدد پروردگار و بهره گیری از تیم های تخصصی و مشارکت فعالانه سازمان های غیر دولتی افراد دارای معلولیت، تمامی تلاش خود را جهت توسعه کمی و کیفی خدمات مورد نیاز افراد دارای معلولیت در چارجوب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت به عمل خواهد آورد.

این در شرایطی است که تحریم های ظالمانه ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشور غربی علیه جمهوری اسلامی ایران بر قیمت تمام شده اقلام توانبخشی، خدمات تخصصی و توان اقتصادی افراد تحت پوشش این خدمات تاثیرات چشمگیری داشته است.

• حال جامعه جهانی و محافل حقوق بشری باید به این پرسش ها پاسخ دهند تحریم جامعه معلولین ایران با کدامیک از موازین حقوق بشری سازگار است؟

• آیا ایجاد موانع در ارتباطات بین المللی جامعه معلولان ایران موجب از میان رفتن حقوق برابر آنان از بهره مندی از امکانات آموزشی و توانبخشی نخواهد شد؟

آقای رئیس،

در پایان، از فرصت استفاده می‌کنم تا به مصیبت عظیم مردم فلسطین، به ویژه کودکان غزه و معلولانی که تحت اشغال وحشیانه رژیم اسرائیل رنج غیرقابل تصوری را متحمل می‌شوند، بپردازم. سرکوب نظام‌مند مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به عنوان یادآوری آشکار از وحشتناک‌ترین فصل تاریخ بشریت به‌حساب می‌آید.

جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت، نسل کشی، و بحران های گسترده انسانی درست در برابر دیدگان ما در حال وقوع است. تخریب عمدی تأسیسات و زیرساخت‌های درمانی بحران را تشدید کرده و فلسطینیان دارای معلولیت را از دسترسی به خدمات حیاتی محروم ساخته است. جامعه بین‌الملل موظف است قاطعانه عمل کند و رژیم اسرائیل را به دلیل نقض فاحش قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر پاسخگو نماید.

سپاسگزارم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ