دکتر محمد باقر قالیباف:

برنامه هفتم دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است

اقتصاد ایران: نامزد چهاردهمین دره انتخابات مجلس گفت: در تصویب برنامه هفتم توسعه سعی شد تمام ضعف ها و مشکلات برنامه های گذشته حل و فصل شود و این برنامه از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است. یکی از سیاست های مهم برنامه هفتم خانواده بود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه امروز سه شنبه (22 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری، اظهار داشت: برنامه هفتم از زمان شروع دولت سیزدهم که ابتدا این دولت با انتهای برنامه ششم بود و  دولت زمانی برای نوشتن برنامه هفتم نداشت؛ از این رو برنامه ششم به مدت دو سال تمدید شد تا دولت برنامه هفتم را تدوین کند.

وی افزود: در تصویب برنامه هفتم توسعه سعی شد تمام ضعف ها و مشکلات برنامه های گذشته حل و فصل شود و این برنامه از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است. یکی از سیاست های مهم برنامه هفتم خانواده است و سعی شد به این موضوع در برنامه نگاه مهمی شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همچنین در برنامه هفتم مشکلات اقتصادی دیده شده و حل آن نیز هم آورده شده است. مثلا رشد اقتصادی، توجه به سرمایه گذاری، نظام مالی، سیاست های ارزی پولی و بانکی، توزیع درآمد ها به صورت عادلانه مانند یارانه و مالیات، اشتغال و تسهیل گری در برنامه هفتم به صورت تخصصی دیده شده است.

قالیباف تصریح کرد: موضوع گرانی یا همان تورم یکی از دغدغه های مهم مردم است که توجه ویژه ای در برنامه هفتم برای این موضوع که ریشه در کسری بودجه، ناترازی بانکی، سیاست های پولی و بانکی است دیده شده است. برنامه هفتم توسعه  یک کار مشترک بین دولت و مجلس بوده است. همچنین نکته مهم در برنامه هفتم نگاه مسئله محوری بود یعنی این برنامه را با آمال و آرزو تدوین نشده است بلکه مسئله محوری تهیه و تنظیم شده است.

وی ادامه داد: ما در مجلس دقت کردیم که قانونی که می‌نویسیم دقیق، روشن و مشخص باشد و قابلیت اجرایی داشته باشد. این موضوع در بررسی و تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه مورد نظر قرار گرفت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: همه تلاش ما باید اجرای برنامه هفتم توسعه باشد. در گذشته و در بررسی و تصویب برنامه‌های پنج ساله کشور به مسئله محوری توجه نمی‌شد و همین باعث شد که 6 برنامه توسعه قبلی کشور نهایتاً 30 درصد اجرایی شود اما در برنامه هفتم توسعه مسئله محوری و ضمانت اجرای آن مورد توجه قرار گرفت.

قالیباف تاکید کرد: در طول دهه 90 نقدینگی کشور به شدت افزایش یافت و دولت در آن زمان معتقد بود که اصلاً نیاز نیست برنامه به مجلس بیاید و برنامه در خود دولت باید تدوین و اجرا شود اما در برنامه هفتم توسعه، دولت و مجلس به خوبی تعامل کردند. من با برنامه هفتم توسعه زندگی کردم و صدها جلسه برای بررسی آن برگزار کردیم. برنامه یکی از ضرورت‌های مهم کشور است و امیدواریم با اجرای دقیق آن مشکلات کشور رفع شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما معتقدیم که بودجه و برنامه برای دولت نیست و قبل از آنکه مسیر کاری دولت‌ها را تعیین کند، روی زندگی مردم اثر دارد. در برنامه هفتم توسعه تاکید ما آن بود که مخاطب برنامه خانوارها هستند و برنامه هفتم نقشه راه و حرکت ماست. اگر مردم به ما اعتماد کردند، گام به گام و با قدرت، برنامه هفتم توسعه را اجرایی خواهیم کرد.

قالیباف افزود: بین کارهای تولی گری و تصدی گری در برنامه هفتم توسعه تفاوت قائل شدیم. در برخی از کشورها که رشد 9 درصدی داشتند در طول یک دهه، 4.5 درصد از این رشد را از طریق بهره وری به دست آوردند که ما هم باید به بهره وری توجه کنیم.

وی ادامه داد: نکته مهم در بهره وری، نحوه مدیریت و مداخلات دولت در این بخش است؛ برای مثال سهم دولت در ایران خودرو حدود 7 درصد است اما دولت با همین 7 درصد، 100 درصد در قیمت گذاری و بخش‌های دیگر خودرو دخالت می‌کند و همین برای دولت بدهی و دیونی را به دنبال داشته است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: درست جایی که دولت باید مداخله کند، در بخش انفال است. در حوزه انرژی امروز قریب به 50 درصد انرژی ما قبل از آنکه وارد مصرف شود، 50 درصد آن همان ابتدا هدر می‌رود و اتلاف می‌شود؛ بخشی از آن را در گازهای مشعل که می‌سوزانیم و بخشی قاچاق می‌شود. این مشکل دقیقاً در حوزه معدن و پتروشیمی هم وجود دارد.

قالیباف افزود: باید از فرصت‌های کشور به خوبی استفاده کنیم. ما قانون جهش تولید مسکن، قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی و قانون ساماندهی اجاره بهای مسکن را تصویب کردیم و باید بهره وری در حوزه مسکن مدنظر باشد.

قالیباف گفت: بهره وری و سرمایه گذاری دو موضوع مهم و جدی در رشد اقتصادی است. اصلاح نظام بانکی بسیار مهم است و ما قانون بانک مرکزی را پس از 50 سال در مجلس یازدهم اصلاح کردیم و الان قانون جدید بانک مرکزی حاکم شده است.

وی ادامه داد: ناترازی بانک‌ها را باید بانک مرکزی کنترل می‌کرد که ما با اصلاح قانون بانک مرکزی این قدرت را به بانک مرکزی دادیم. ما برای رشد اقتصادی دو اشکال داریم؛ اول آنکه انرژی را در معدن و پتروشیمی هدر می‌دهیم و از سوی دیگر برای بخش خصوصی امنیت ایجاد نکردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در زمانی که شهردار بودم از طریق اهرم کردن ظرفیت‌های خود شهرداری توانستیم بسیاری از اقدامات لازم را انجام دادیم. ما در حوزه مربوط به بیمه، یک نهاد مستقل برای حوزه دادرسی بیمه‌ای پیش‌بینی کردیم و در حوزه مالیات هم همین کار را کردیم تا از این مسیر امنیت را برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم.

قالیباف تاکید کرد: مداخله دولت باید آن باشد که قیمت تمام شده را در چرخه تولید کنترل کند و دولت نباید قیمت گذاری دستوری کند و با کارهای دستوری، قیمت‌ها را پایین بیاورد. ما باید زنجیره تولید و بازار سرمایه را درست کنیم. دولت نباید دستوری از شرکت‌های بزرگ پول بردارد، که در این صورت بازار سرمایه دچار مشکل می‌شود.
وی ادامه داد: اگر توفیق خدمت در دولت پیدا کنم، رشد اقتصادی، اصلاح نظام پولی و بانکی و بهبود بازار سرمایه را دنبال خواهم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما فرار مالیات زیادی داریم. معافیت مالیاتی به معنای نرخ صفر مالیاتی است. مالیات بر عایدی سرمایه شامل کمتر از یک درصد مردم و افرادی می‌شود که با رانت و رابطه خرید و فروش می‌کنند و 500 تا 500 تا خودرو و مسکن خرید و فروش می‌کنند.

وی افزود: ثبات در قیمت‌ها و نرخ ارز خیلی مهم است که در برنامه هفتم توسعه به آن توجه کردیم. حداقل حقوق امسال 12 میلیون شد و پیش بینی ما آن است که در طول برنامه به میزانی که افزایش تورم است، حداقل بگیران حقوق، حقوقشان افزایش یابد. چرا که برخی از آن‌ها به زیر خط فقر می‌روند. به همین دلیل، در برنامۀ هفتم توسعه پیش‌بینی کردیم که کسانی که حداقل حقوق را می‌گیرند به میزان افزایش تورم حقوقشان افزایش پیدا کند.

قالیباف افزود: وقتی تورم کشور ما با تورم جهانی فاصله پیدا کند، ارزش پول ملی ما کاهش می‌یابد که در این شرایط افراد ارز و طلا می خرند تا ارزش آن کاهش نیابد که این بازار را به هم می‌ریزد. باید تلاش کنیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم و کنترل تورم می‌تواند منجر به حفظ ارزش پول ملی شود. ما در مجلس یازدهم ساماندهی نیروهای شرکتی را دنبال کردیم.

وی ادامه داد: در شهرداری تهران بیش از 200 سامانه برای هوشمندسازی کردیم و باید در دولت هم دنبال شود. در برنامه هفتم توسعه برای ساماندهی اتباع بیگانه در نظر گرفته شده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان داشت: اگر یک کارگر یا کارمند ما همه درآمد خود را برای مسکن اختصاص دهد باید پس از 7.5 سال قادر باشد تا مسکن تهیه کند.

وی ادامه داد: این شاخصی است که در حال حرکت به سمت آن هستیم و اکنون در کشور تقریباً حدود 13 یا 14 سال است. در مقطع فعلی باید این فاصله دو برابر کاهش دهیم و مسکن را قدری ارزان‌تر تمام کنیم. اینجاست که در بهره‌وری استفاده صحیح از زمینه‌ها مد نظر قرار دارد.

قالیباف با بیان اینکه باید نرخ بهرۀ بانکی تعیین‌تکلیف شود، گفت:‌ یکی از کارهای مهم دیگری که ما باید در اصلاح نظام بانکی برای سرمایه‌گذاری انجام دهیم تعیین تکلیف نرخ کُریدور بهره است.

 وی افزود: اگر امروز متاسفانه بهره امروز در برخی از تصمیمات 30 درصد برای برخی پروژه‌ها که قیمت تمام شده واقعی آن‌ها 36 درصد است به نظر شما اگر نرخ بهره این باشد، آیا تولید در کشور شکل می‌گیرد؟ هرگز.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد:‌ در بازار سرمایه نیز چنین موضوعی حاکم است مگر کسی وجود دارد که امروز از بازار سرمایه 3.6 درصد بهره ببرد. این برای ما رشد اقتصادی و رشد پایدار ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: ما در حوزه پرداخت تسهیلات مخصوصاً برای حوزه تولید شاهد اشکالاتی در رشد نقدینگی هستیم اما اگر نقدینگی در جهت کیفی به سمت تولید و هدفمند باشد آنگاه از حیث نقدینگی دچار مشکل نخواهیم شد.

قالیباف گفت: ما در برنامه هفتم توسعه یک ماده برای اتباع بیگانه پیش بینی کرده‌ایم که ماده 86 آن است. در این راستا بودجه‌ای برای انسداد مرزهای شرقی تخصیص داده شده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان تاکید کرد: افرادی که به صورت غیر مجاز در داخل کشور حضور دارند حتماً مطابق با این قانون از کشور طرد خواهند شد. البته افراد مجاز هم می‌توانند در کشور باقی بمانند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ