نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد:

روند معکوس صادرات غذا از نظر وزنی و ارزش

اقتصاد ایران: نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:روند وزنی صادرات صنایع غذایی طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ در ایران با متوسط رشد سالانه ۵.۳ درصد رو به افزایش است؛ اما از نظر ارزشی شاهد رشد سالانه منفی ۶ دهم درصد هستیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  قدیر قیافه، نایب‌رئیس اتاق ایران در دومین اجلاس بین‌المللی تجارت غذا گفت: توسعه صادرات غیرنفتی هدفی است که از طرف اتاق ایران دنبال می‌شود و در این حوزه صنعت غذا جایگاه مهمی دارد.

بر اساس اظهارات او، 9.5 تریلیون دلار ارزش صادرات صنعت غذا در دنیاست. از طرفی روند وزنی صادرات صنایع غذایی طی سال‌های 1390 تا 1402 در ایران با متوسط رشد سالانه 5.3 درصد رو به افزایش است؛ البته این شرایط درباره صادرات صنایع غذایی از نظر ارزشی متفاوت بوده و در همین بازه زمانی شاهد رشد سالانه منفی 6 دهم درصد هستیم.

او پیشنهاد داد: هفته صنعت غذا را در کشورهای همسایه که شرکای تجاری اصلی ایران هستند، برگزار کنیم؛ اتاق ایران از این حرکت حمایت خواهد کرد.

قیافه در ادامه به مطالبات بخش خصوصی از نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری اشاره کرد و افزود: یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های بخش خصوصی از رئیس‌جمهور آینده این است که شاهد توقف دخالت‌های دولت از روند قیمت‌گذاری و حرکت به سمت تک‌نرخی شدن ارز باشیم.

*ایران سرزمین فرصت‌ها در حوزه کشاورزی و صنعت غذاست

همچنین محسن امینی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران با بیان اینکه ایران سرزمین فرصت‌ها در حوزه کشاورزی و صنعت غذاست، گفت: در اتاق ایران به دنبال آن هستیم که بتوانیم ارتباط لازم بین تولیدکنندگان را برقرار کرده و چااش‌هایی که پیش‌روی آنهاست را شناسایی کرده و برای حل آنها تلاش کنیم. ایجاد ارتباط همدلانه بر اساس دانش و پژوهش، رسالت اتاق ایران و کمیسیون‌های تخصصی آن است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: برگزاری نشست‌هایی از این دست با حضور فعالان اقتصادی کشورهایی که شرکای تجاری ایران هستند، کمک می‌کند تا سطح مناسبات خود را در سطح بین‌المللی توسعه دهیم.

*ضرورت توجه به برندینگ در صنعت غذا

علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران ضمن اشاره به اهمیت جایگاه صنعت غذا، گفت: لازم است متناسب با شرایط حرکت کرده و به برندینگ در صنعت غذا توجه کنیم.

به عقیده او، استفا‌ده از خلاقیت و نوآوری می‌تواند مسیر حرکت به سمت بازارهای جدید را هموار سازد.

بر اساس اظهارات چاغروند، در این بین استفاده از اطلاعات و داده‌های جدید بسیار اهمیت دارد. در واقع حضور و ماندگاری در بازار به برندینگ بستگی دارد و توجه به آن موجب می‌شود تا وفاداری مشتریان را به دست آوریم.

*مقررات خلق‌الساعه مانع صادرات

محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با نگاهی به ظرفیت‌های صادراتی ایران تاکید کرد: در ایران 8 هزار نوع مختلف گیاهان دارویی وجود دارد؛ اما میزان صادرات این محصول ارزشمند بسیار ناچیز است. متاسفانه علی‌رغم تلاش تولیدکنندگان در فرآیند صادرات با وضع مقررات خلق‌الساعه مواجه هستیم و همین یک مورد، تولید و صادرات کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

او تاکید کرد: از سویی تردد مدیریت، لطمه قابل توجهی به اقتصاد کشور وارد کر‌ده است.

در ادامه این اجلاس پنل‌های تخصصی در حوزه تجارت محصولات کشاورزی، تجارت دام‌وطیور و تجارت صنایع غذایی و تبدیلی برگزار شد که در قالب این پنل‌ها وضعیت صادرات خرما، زعفران، پسته، گیاهان دارویی و ... مورد بررسی قرار گرفت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ