اعطای تسهیلات فرزندآوری؛

اجرای قانون جوانی جمعیت با کمک و نظارت مردم

اقتصاد ایران: اختتامیه نخستین رویداد هم‌افزایی ارکان حاکمیتی موضوع جمعیت برگزار و بر ضرورت اجرای کامل قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به منظور دستیابی به اهداف قانون با کمک و نظارت مردم تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری در آیین اختتامیه نخستین رویداد هم‌افزایی ارکان حاکمیتی موضوع جمعیت در مجتمع فرهنگی آدینه تهران برگزار شد، گفت: مساله جمعیت یک وظیفه مشترک الهی ودارای ابعاد تمدنی، ملی، منطقه‌ای و حیاتی کشور است.

وی افزود: در روند برگزاری رویداد هم‌افزایی ارکان حاکمیتی موضوع جمعیت که با همکاری و هم‌دلی نمایندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج سرافراز، سازمان تبلیغات اسلامی، ادارات بهداشت و درمان و ائمه جمعه برگزار شد، تلاش شد که موضوع بهتر شناسایی شود و وظیفه خود را بشناسیم تا برای دستیابی به یک راه‌حل مناسب مبتنی بر نیازهای محلی و منطقه‌ای بیشتر احساس وظیفه کرده و دردمند شویم.

حاج علی‌اکبری با بیان اینکه ائمه محترم جمعه این وظیفه را جدی گرفتند و جزو اولویت‌های برنامه‌های خود قرار دادند، گفت: برنامه‌ای با این خصوصیات تجربه جدیدی است و امید داریم ملاحظات و نقطه نظرات کاملا منتقل شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تاکید کرد: رویداد هم‌افزایی ارکان حاکمیتی موضوع جمعیت، یک الگوی همکاری مشترک در ارتباط با یک وظیفه مشترک است و باید راه بهتر را برای پیش بردن موضوع انتخاب کنیم.

امام جمعه موقت تهران درباره غیبت برخی از مسئولان در این رویداد گفت: این اتفاق اسباب دلسردی سایرین نیست. حتماً گرفتاری‌ها و دلایل دیگری داشتند که تلاش خواهد شد در رویدادهای بعدی سایر نهادها و دستگاه‌ها حضور داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد که برآیند برگزاری این رویداد در میدان نتیجه شیرینی باشد و باید ببینیم در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد و مطمئن هستم که بهتر عمل خواهید کرد.

روند اعطای تسهیلات فرزندآوری تسهیل شود

سحر منصوری عضو کارگروه سلامت دبیرخانه ستاد ملی جمعیت نیز در این نشست با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص بر فرهنگ‌سازی بهداشتی چه در کادر درمان و چه در بین عموم مردم گفت: آیا اعطای وام یا تسهیلات، واگذاری خودرو و زمین تاثیر مثبتی در فرزندآوری داشته باشد؟ آیا تمام کسانی که وام دریافت کردند کام‌شان شیرین شد؟ آیا ما به هدف خود رسیدیم؟

منصوری افزود: علیرغم اینکه ممکن است انتقاداتی به قانون از باب جامعیت وجود داشته باشد، از ۹۳ تا ۱۴۰۰ دغدغه‌مندان فعالیت‌های مختلفی انجام دادند، اما به دلیل نبود قانون توفیقات زیادی در این حوزه نداشتیم.

وی با بیان اینکه قانون حمایت از خانواده تنها موجودی ما برای استناد است، گفت: اگر پایبندی به قانون وجود داشته باشد یک وحدت رویه‌ای در تمام کشور برای رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: به همت دوستانی که اعتقاد به کار داشتند شاهد اتفاقات بسیار خوب در وزارت بهداشت بودی؛اما نگاه سیستم بهداشتی سال‌ها براساس کنترل جمعیت بوده است و تغییر نگاه این بدنه کار خیلی سختی است. غالبا همچنان نگاه‌ها و نظرات برهمان رویه قبلی است.

عضو کارگروه سلامت دبیرخانه ستاد ملی جمعیت با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری بر فرهنگ سازی بهداشتی چه در کادر درمان و چه در بین عموم مردم گفت: آیا اعطای وام یا تسهیلات، واگذاری خودرو و زمین تاثیر مثبتی در فرزندآوری داشته باشد؟ آیا تمام کسانی که وام دریافت کردند کام‌شان شیرین شد؟ آیا ما به هدف خود رسیدیم؟

منصوری اضافه کرد: برآوردهای میدانی می‌گوید که آنقدر بانک‌ها در اعطای وام‌ها سخت گرفته‌اند که این پول در جیب پدر رفت، اما کامی شیرین نشد. پس هدف قانون هم طبیعتا محقق نشده است. ما نیاز به تسهیل در اجرا داریم.

وی گفت: سطح مطالبه گری باید با همراهی مردم افزایش پیدا کند، بسیاری از شکایت‌هایی که به ما می‌رسد این است که قانون اجرا شده و آماری پر می‌شود، اما عملا اتفاقی رخ نداده است. نیاز به بازوهای نظارتی از جنس مردم داریم که وارد کار شوند و کیفیت و کمیت اجرای قانون را رصد کنند.

عضو کارگروه سلامت دبیرخانه ستاد ملی جمعیت ابراز امیدواری کرد که با موضع‌گیری درست نسبت به موضوع مهم جمعیت که هم ضرورت و اولویت و هم فوریت کشور است، با فهم دقیق رسیدن به این موضوع تسهیل شود.


رسانه ها آنطور که باید به موضوع جوانی جمعیت نمی پردازند

فریبرز جباری‌فر نماینده شبکه بهداشت نیز در آیین با تقدیر از شورای سیاستگذاری از برگزاری این رویداد گفت: این کارگاه هم بار علمی خوب و هماهنگی‌ها و همکاری‌های خوبی را شاهد بودیم و نویدبخش روزهای خوبی در موضوع جمعیت خواهد بود.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ که طرح جوانی جمعیت قابلیت اجرایی پیدا کرد و به شبکه‌های بهداشت و درمان ابلاغ شد با تمام توان و ظرفیت و برنامه‌ریزی دقیق پای کار آمدیم و اقدام به اجرایی نمودن طرح نمودیم. پس از سه سال از اجرای طرح نتیجه این شد که ۱۵ استان کشور شاخص باروری صعودی پیدا کردند.

نماینده شبکه بهداشت با بیان اینکه با وجود موفقیت‌آمیز بودن اقدامات صورت گرفته مشکلاتی در اجرای این قانون وجود دارد که لازم است از میان برداشته شوند، تصریح کرد: برخی قوانینی که در این زمینه وضع شده به جای سیاست تشویقی، سیاست تنبیهی دارد.

جباری‌فر گفت: انجام غربالگری‌های حین بارداری اختیاری شده و بهانه‌ای دست افرادی داده که مخالف طرح سیاست جوانی جمعیت هستند. اگر این طرح مثل گذشته ادامه پیدا می‌کرد، بهتر بود.

وی ادامه داد: لازم است برای ارائه خدمات بیمه‌ای برای زوجین نابارور با توجه به هزینه بالایی که دارند چاره اندیشی شود. همچنین لازم است درخصوص ضمانت اجرایی سیاست‌های جوانی رصدها و پیگیری‌های جدی صورت بگیرد.

جباری‌فر از وزارت بهداشت خواست که ردیف اعتبارات نشان دار را برای حوزه جوانی جمعیت مشخص کند و اضافه کرد: در رسانه ملی و صداوسیما آنطور که باید و شاید به موضوع جوانی جمعیت پرداخته نمی‌شود.

نماینده شبکه بهداشت اظهار داشت: با وجود پیش بینی ویزیت رایگان برای کودکان زیر ۷ سال، از کودکان دوقلو و چندقلو هزینه اخذ می‌شود که لازم است قانون برای همه یکسان اجرا شود.

وی ادامه داد: سالانه تعداد زیادی از جمعیت کشور را به دلیل استاندارد نبودن خودروها و یا جاده‌ها از دست می‌دهیم که لازم است مسئولان درباره این موضوع خطیر چاره‌ای بیندیشند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ