کشورهای عضو بریکس توافق کردند؛

استفاده از ارزهای ملی درمبادلات تجاری بین یکدیگر

اقتصاد ایران: کشورهای عضو بریکس در نشست دیروز خود در روسیه بر گسترش استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری بین یکدیگر تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،   کشورهای بریکس در بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه این گروه که در شهر نیژنی نووگورود روسیه برگزار شد بر استفاده از ارزهای محلی تاکید کردند.در بیانیه مشترک آمده است: «کشورهای بریکس گسترش استفاده از ارزهای ملی برای پرداخت‌های تجاری در داخل این گروه را مهم می‌دانند.

بر اساس بیانیه منتشر شده وزرای بریکس بر اهمیت افزایش استفاده از ارزهای محلی در تجارت و مبادلات مالی بین کشورهای بریکس این گروه تاکید کردند.

در بیانیه مشترک همچنین آمده است که کشورهای بریکس قصد دارند همکاری در بخش انرژی را توسعه دهند، زیرا دسترسی به انرژی مقرون به صرفه و قابل اعتماد، اساس توسعه اقتصادی است.

در این بیانیه آمده است: وزیران قصد خود را برای تقویت همکاری در زمینه انرژی بین کشورهای بریکس ابراز و تاکید کردند که اطمینان از دسترسی همگان به انرژی مقرون به صرفه و قابل اعتماد و تضمین امنیت انرژی، مبنایی حیاتی برای توسعه اقتصادی، ثبات اجتماعی و امنیت ملی و رفاه همه کشورهای جهان است.
نشست وزرای خارجه بریکس دیروز 21 خرداد ماه در شهر نیژنی نووگورود روسیه آغاز به کار کرد.این اولین نشست وزیران از زمان گسترش بریکس در سال ۲۰۲۳ است و در این نشست، ایران، مصر، عربستان سعودی، امارات، برزیل، روسیه،اتیوپی،‌ هند، چین و آفریقای جنوبی به‌عنوان اعضای تمام عیار بریکس شرکت کردند.نمایندگانی از بنگلادش، بحرین، بلاروس، کوبا، قزاقستان، لائوس، موریتانی، عربستان سعودی، سریلانکا، تایلند، ترکیه، ونزوئلا و ویتنام نیز در نشست‌های امروز سه‌شنبه ۱۱ ژوئن شرکت می‌کنند.

روسیه ریاست یکساله بریکس را در اول ژانویه ۲۰۲۴ بر عهده گرفته است و در مدت ریاست روسیه، بیش از ۲۵۰ رویداد مختلف برگزار می‌شود که مهم‌ترین آن اجلاس رهبران بریکس است که اکتبر 2024 در کازان روسیه برگزار خواهد شد.
تاکید مصر بر اهمیت بانک توسعه جدید بریکس
سامح شکری وزیر خارجه مصر نیز که کشورش همزمان با ایران به بریکس پیوسته است، طی نطقی در نشست دیروز تاکید کرد: گسترش اخیر گروه بریکس توانایی آن را برای نمایندگی کشورهای در حال توسعه در این زمان حساس تقویت کرده است و ایفای نقش در حمایت از عدالت و انعطاف ساختار اقتصادی بین‌المللی اهمیت دارد.

وی همچنین اولویت‌ها و انتظارات مصر را در این زمینه ارائه کرد و توضیح داد که این گروه بریکس باید همچنان به دنبال ایجاد حاکمیت اقتصادی جهانی جامع‌تر به عنوان نماینده کشورهای در حال توسعه باشد و ضمن حمایت مالی از توسعه بریکس و ایجاد بانک‌های توسعه چندجانبه برای تامین مالی کافی کشورهای در حال توسعه، از توافقنامه‌های تجاری منطقه‌ای در جنوب جهانی از جمله در میان کشورهای گروه بریکس حمایت کند.

شکری همچنین بر اهمیت اصلاح ساختار بدهی جهانی برای توانمندسازی کشورهای با درآمد متوسط و پایین در سرمایه گذاری در منابع انسانی و زیرساخت‌های خود تاکید کرد و به اهمیت انتقال فناوری و ظرفیت سازی برای کشورهای در حال توسعه اشاره کرد.

وی افزود: گسترش استفاده از ارزهای ملی در تسویه پرداخت‌های مالی بین کشورهای بریکس، نقش مهمی در افزایش انعطاف‌پذیری اقتصاد کشورهای بریکس خواهد داشت.

وزیر خارجه مصر بر اهمیت بانک توسعه جدید بریکس در گسترش گزینه‌های توسعه موجود برای پروژه‌های حیاتی، به ویژه در بخش انرژی، امنیت غذایی و حمل و نقل تاکید کرد.
علی باقری سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: یکی از مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های بریکس که شایسته است در اولویت قرار گیرد و در آینده نزدیک اجرایی و عملیاتی شود؛ اصلاح نظامات مالی مبتنی بر برتون وودز است که همواره به عنوان مانعی برای توسعه و پیشرفت کشورهای مستقل و درحال توسعه عمل می‌کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: متاسفانه آمریکا از وابستگی کشورها به دلار به‌ عنوان سلاح استفاده می‌کند و این امر به‌ همراه تحمیل تحریم‌های غیرقانونی، ایجاد محدودیت‌های بانکی، نابرابری در تصمیم‌گیری‌ در موسسات مالی بین‌المللی، عدم رعایت اجماع در این نهادها و ساختارها ثابت کرده‌ که این نظامات به‌شدت ناعادلانه باید اصلاح و برچیده شوند.

وی گفت: از این رو اعتقاد ما این است که بریکس باید بر شتاب اقدامات خود برای انجام مبادلات با ارزهای ملی، استفاده از ارزهای دیجیتال، راه‌اندازی پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های بانکی مشترک، بیمه اتکایی، تاسیس ساختارهای مالی ـ بانکی جدید و غیره بیفزاید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ