وزیر جهاد کشاورزی:

راهبرد ما تولید صادرات‌محور محصولات کشاورزی است

اقتصاد ایران: وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری تاکنون خرید گندم از ۴ میلیون تن گذشته و نسبت به سنوات قبل روند افزایشی داشته است و با این تفاسیر دیگر نیازی به واردات گندم نداریم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  محمدعلی نیکبخت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان ارائه گزارش از نحوه اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، اظهار کرد: در تأمین محصولات غذایی و امنیت غذایی کشور نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی هستیم.

وی متذکر شد: بنده کمتر از یک سال است که در وزارت جهاد کشاورزی مشغول به کار شدم و به محض شروع به کار، با توجه به ظرفیت‌هایی که بخش کشاورزی داشت، راهبردها و جهت‌گیری‌هایی را در وزارتخانه پیش گرفتیم تا بتوان از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها به نحو احسن استفاده کرد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: راهبرد اول ما حداکثرسازی تولید با حفظ منابع بود. اگر بخواهیم نیاز غذایی کشور برای جمعیت بزرگ ایران را تأمین کنیم باید از همه ظرفیت‌های تولید در حوزه کشاورزی استفاده کنیم.

نیکبخت افزود: راهبرد دوم ما یکنواختی در تولید بود؛ یکی از بحث‌هایی که همیشه دچار نوسان بود میزان و مقدار برخی از محصولات بود، به عنوان مثال در محصولاتی مانند سیب‌زمینی، گوجه و پیاز ما همواره در کشور با بحران مواجه بودیم و شاهد نوسان در میزان و قیمت این محصولات بودیم.

وی تصریح کرد: در نهایت با پیگیری و برنامه‌هایی که صورت گرفت، از سال ۱۴۰۲ تا الان وضعیت به حالت ثبات رسیده است. نه تنها در تأمین نیاز داخلی مشکلی نداشتیم، بلکه در برخی مقاطع مازاد تولید داشتیم و نسبت به صادرات اقدام کردیم. ما در برخی از مقاطع حدود ۱۲ هزار تن از این سه محصول را صادر کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: راهبرد سوم ما در وزارت جهاد کشاورزی، توازن‌بخشی به تولید و رشد تولید بر اساس منابع بود. با بررسی‌هایی که داشتیم، اکنون سهم شیلات و آبزی‌پروری از کل تولیدات کشاورزی حدود یک درصد است اما با توجه به منابعی که در اختیار حوزه شیلات وجود دارد، سهم تولید این بخش می‌تواند به حداقل ۱۰ درصد افزایش پیدا کند.

راهبرد ما تولید صادرات‌محور محصولات کشاورزی است

نیکبخت بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در دریای شمال و دریای جنوب داریم، فرصت مناسبی برای رشد تولید در حوزه شیلات وجود دارد. راهبرد چهارم ما تولید صادرات‌محور است که باعث توسعه تولید و ارزآوری برای کشور و ایجاد اشتغال خواهد شد. کشاورزی دانش‌بنیان و افزایش بهره‌وری از دیگر راهبردهایی است که در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌شود. تحقیق، پژوهش، آموزش و ترویج سوادآموزی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و مؤسسات علمی و نخبگانی می‌تواند عملکرد ما را در واحدهای تولیدی افزایش دهد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: با استفاده از راهبردهایی که پیش گرفته شد، نرخ رشد ارزش افزوده در بخش‌های کشاورزی در سه تا چهار سال قبلی منفی بود، اما در نهایت در این ۱۱ ماه روند رو به بهبود را داشته است. در بهار سال ۱۴۰۲ این عدد منفی ۴.۶ بود و در تابستان به منفی ۳.۲ رسید و در پاییز نیز به منفی یک درصد رسید.

وی ادامه داد: افزایش صادرات بیش از یک میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از دیگر اقداماتی بود که محقق شد. بهبود تراز تجاری بیش از دو میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از دیگر اقدامات مثبتی است که انجام شد. آمار و ارقام نشان می‌دهد که آرامش نسبی در بازار وجود دارد، روند رو به بهبود است و ما می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

قیمت مرغ در بازار تثبیت شده است

وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت تولید و ذخیره برخی از کالاهای اساسی، گفت: قیمت مرغ نسبت به سال گذشته به وضعیت نرمالی رسیده و قیمت در بازار تثبیت شده است. این در حالی است که ما شرایط بدی را در صنعت طیور داشتیم و حلقه بالادستی آسیب دیده بود، میزان جوجه‌ریزی به ۱۱۰ میلیون قطعه در ماه رسیده بود اما امروز به ۱۵۰ میلیون در ماه افزایش یافته که باعث افزایش تولید شده است.

وی یادآور شد: حتی در مقاطعی صادرات مرغ داشتیم، اما الان از واردکننده به صادرکننده رسیدیم. همواره برای تأمین ذخایر استراتژیک کشور به سراغ واردات مرغ می‌رفتیم، اما امروز تولیدکنندگان ما به مرحله‌ای رسیده‌اند که ذخایر استراتژیک کشورمان را تأمین می‌کنند.

نیکبخت بیان کرد: تخم مرغ یکی از کالاهایی بود که کمترین نوسان را در سفره مردم در سال ۱۴۰۲ تجربه کرد. در سال ۱۴۰۲ در تولید تخم مرغ حدود ۱۴۰ هزار تن مازاد داشتیم و صادرات انجام دادیم. در فروردین و اردیبهشت، حدود ۴۰ هزار تن صادرات تخم‌مرغ داشتیم و از واردکننده به صادرکننده تبدیل شدیم. امروز برای صادرات مرغ و تخم‌مرغ دیگر نیاز به مجوز وزارت جهاد کشاورزی نیست و صادرکنندگان با مراجعه به اتحادیه‌ها می‌توانند مجوز دریافت کنند.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: امروز ما به تولید کنندگان این اطمینان را می‌دهیم که هیچ دغدغه‌ای برای تولید نداشته باشند و نهاده‌ها در دسترس است. در بحث گندم نیز تعیین قیمت گندم دغدغه جدی بود که در نهایت و با پیگیری‌هایی که رئیس جمهور شهید داشت، شورای قیمت گذاری در وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم را در سال گذشته ۱۵ هزار تومان مصوب کرد و پرداخت‌ها نیز انجام شد.

امروز خرید گندم از چهار میلیون تن گذشته است

وی ادامه داد: امروز خرید گندم از چهار میلیون تن گذشته است و روند خرید گندم شیب افزایشی دارد. با این روند اطمینان می‌دهیم که در این سال خرید گندم بیش از سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد و ۱۰۰ درصد نیاز کشور از گندم تأمین می‌شود. ما دیگر نیازی به واردات گندم نداریم و این خود صرفه‌جویی ارزی بزرگی دارد. اولویت اول ما خرید برنج شمال است و واردات برنج را مدیریت کردیم و حتی امروز اگر امکان وجود داشته باشد، صادرات برنج خواهیم داشت. اجازه نمی‌دهیم که واردات زیادی صورت گیرد که باعث آسیب به تولید شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بحث گوشت در سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱ به دلیل مشکلات خشکسالی و عدم حمایتی که از دامداران صورت گرفت، آسیب جدی به دام‌های مولد وارد شد. ما برای حمایت از دامداران رفته رفته نهاده مدت‌دار به آنها تحویل دادیم و اکنون حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به صورت سه ماهه و ۶ ماهه به دامداران و عشایر نهاده تحویل داده شده است.

نیکبخت اظهار کرد: الان قطع برق چاه‌های کشاورزی یکی از مشکلات اساسی است و بنده در نامه‌ای که به رئیس جمهور شهید نوشتم در حال پیگیری این موضوع بودند. روستاییان و کشاورزان آماده هستند که برق منازل و خانه‌های آنها قطع شود اما برق چاه‌های کشاورزی قطع نشود. دغدغه بعدی ما تأمین سوخت کشاورزی است که از همه بخش‌ها تقاضا داریم در تأمین آن به ما کمک کنند. از دیگر دغدغه‌های ما تأمین ماشین‌آلات کشاورزی است. اکنون ۶۰ هزار تقاضا برای دریافت تراکتور وجود دارد در حالی که تولید داخلی ما کفاف نمی‌دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ