جای خالی فرش عرب در موزه ملی فرش ایران

اقتصاد ایران: مدیر موزه ملی فرش ایران گفت: نبود فرش عرب و خوزستان در موزه ملی فرش نشانگر این است توجه زیادی به فرش‌بافی در این استان نشده است‌.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  محمد جواد اینانلو شامگاه دوشنبه در آیین نکوداشت روز جهانی صنایع‌دستی و تجلیل از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع‌دستی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز اظهار کرد: در حوزه فرش بختیاری تنوع خوبی وجود دارد اما اثری از فرش عربی در موزه فرش ایران وجود ندارد.

وی افزود: قرار است یک فرش فاخر و در خور شان استان خوزستان به موزه اهدا شود تا بخشی به عنوام فرش عرب در موزه ایجاد شود.

مدیر موزه ملی فرش ایران همجواری استان خوزستان با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و قرابت زبانی و فرهنگی را از حسن‌های استان برشمرد و گفت: با وجود این مزیت‌ها اما شهر لار در استان شیراز گوی سبقت را از خوزستان در حوزه صادرات فرش ربوده از این رو ضرورت دارد استان ما نسبت به این مساله توجه ویژه‌ای داشته باشد.

به اعتقاد وی در حوزه صنایع دستی و فرش ایرادات زیادی وجود دارد که موجب وقفه در توسعه و ترویج شده است.

اینانلو بر تغییر نگاه‌ به حوزه فرش و صنایع دستی تاکید کرد و گفت: باید رویه‌های سنتی را کنار بگذاریم.

وی توضیح داد: نمایش فرش‌در موزه ملی فرش براساس نقاط مختلف جغرافیایی هر استان است.

مدیر موزه ملی فرش ایران بر توجه بازرگانان به حوزه فرش تاکید کرد و گفت: بازرگانان باید فرش را به عنوان پرچم دوم کشور بشناسند و آن را به کشورهای خارجی نیز معرفی کنند تا تجار خارج از کشور به دنبال ان باشند.

چالش‌های صادرکنندگان صنایع دستی

رییس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی اهواز اضافه کرد: تحریم‌ها و تعهد ارزی را از جمله محدودیت‌های حوزه صادرات صنایع دستی است که برای صادرکنندگان مانع ایجاد کرده است.

هادی شرفی در خصوص موضوع رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان بیان کرد: این مساله قرار بود برای صنعتگران عملی شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی از تنوع قومی به عنوان ظرفیتی قابل توجه یاد کرد که باید به درستی مورد استفاده قرار گیرد.

رییس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اینکه صادرات صنایع دستی از ارزش افزوده بالایی برخوردار است ادامه داد: باید از دانش تجار برای کمک به صادرات صنایع دستی استفاده شود.

وی استانداردسازی، حفظ بازارهای قدیمی، شناسایی بازارهای جدید و... را از جمله موارد مهم و کمک‌کنده در حوزه صادرات صنایع دستی برشمرد.

شرفی در ادامه بر فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب برای توسعه صادرات صنایع دستی که منجر به افزایش تولید می‌شود و شبکه‌سازی صنعتگران در راستای حفظ سود و نظارت دقیق بر محصولات تاکید کرد.

رییس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی اهواز استفاده از ظرفیت‌ اتاق‌های مشترک برای کمک به صنعتگران را مهم خواند و اظهار کرد: از این طریق می‌توان صنایع دستی خوزستان را در بازارهای جهانی بیشتر عرضه کرد.

در ادامه محمود روفه‌گرحق، چهره ماندگار فرش آذربایجان شرقی به واکاوی موضوع فرش تبریز در نگاه بین المللی پرداخت.

در پایان این آیین با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان از نسرین رحمانی، گلی کیانی چهار گلیچه زاده، مبینا داودی، سارا یوسفی، حامد جیزان، مهان روانفر، محدثه کایدگپ، محترم خسروی ، مریم تخطاییپور، امنه کاید گپ، حدیث باقریان زاده، زینت ظهیرنیا، زینب راجبی ارپناهی، قدمخیر یوسفی، عبدالرحیم فروتن، مرتضی رحیمی لرکی، مریم عالی محمودی، رضا ستار نژاد، محبوبه خسروی، پروین پورمهدیان، عصمت تیرسحر، گلبناز محمدی حاجی‌وند، عظیمه چراغیگاه ،فاطمه چراغیگاه، طیبه کایدخورده، اشرف نظرزاده وناک، بیتا فتاحی قهنویه، ماهیجان کرد، ناهید گلی، مهتاب عسگری پویا، فاطمه تخته در بخش صنعتگران دارای نشان ملی تجلیل شد.

همچنین در بخش پیشکسوتان و هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی از مهدی بهروزی ، غلامحسن طوبایی، اسفندیار مالک، مهر اقتدار، امین کرد، افسانه صالحپور ، عبدالناصر چنعانی، امیر غیبی، جهان افروز نجوند دریکوندی، رسمیه مطرودی، اردشیر دشتبان، زهرا ساکی، عباس رحیمی، عبدالحمد معظمی نژاد، عبدالله مکاری، زهره عباسی، شکراله قاسمی قدردانی به عمل آمد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ