معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز خبر داد:

رشد فروش شرکت‌های پارک فناوری صنعت نفت

اقتصاد ایران: معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با بیان اینکه فروش شرکت‌های این مجموعه در سال ۱۴۰۱ از ۷۵۰ میلیارد تومان به یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسید، گفت: رشد ۵۰درصدی فروش این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ قابل توجه است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  محمدصابر کرم‌بیگی با بیان اینکه صنعت نفت صنعتی پیشران در اقتصاد و حتی حوزه‌های سیاسی و اجتماعی کشور است، گفت: بسیاری از تحولات صد سال اخیر به تحولات صنعت نفت گره خورده است.

وی با اشاره به مقیاس صنعت نفت و وجود مراکز دانشگاهی و پژوهشی داخلی مانند دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت، مدیریت پژوهش و فناوری شرکت‌های اصلی و تابع افزود: ظرفیتی که در صنعت نفت برای توسعه اقتصادی کشور وجود دارد بیشتر از ظرفیت‌سازی مطلوبی است که تاکنون در مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته به صنعت نفت ایجاد شده است.

معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز ادامه داد: باید با رویکرد نوآوری باز، زمینه را برای حل چالش‌ها و مشکل‌های صنعت نفت فراهم کنیم که این کار با گشودن درهای صنعت نفت به روی شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآفرینان، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی محقق می‌شود.

رفع نیازهای فناورانه و نوآورانه صنعت نفت با مشارکت مجموعه‌های علمی و پژوهشی

کرم‌بیگی با اشاره به مزیت‌های همکاری مجموعه‌های علمی و پژوهشی با بدنه صنعت نفت بیان کرد: یکی از مزیت‌های همکاری این مجموعه‌ها با صنعت نفت رفع نیازهای فناورانه و نوآورانه این صنعت است. صنعت نفت ایران صنعتی بین‌المللی و در رقابت با شرکت‌های جهانی است.

وی ادامه داد: با توجه به پویایی این رقابت ضروری است که نگاه ما به مسئله تولید، زنجیره ارزش و توسعه صنعت نفت، روزآمدکردن این صنعت باشد و باید در همه فرایندهای تولید از فناوری و نوآوری استفاده کنیم تا تولید را افزایش و هزینه‌های تمام‌شده را کاهش دهیم.

معاون پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت و گاز با بیان اینکه وزارت نفت شرایط حضور شرکت‌های داخلی را در بازارهای بزرگ بین‌المللی فراهم می‌کند، افزود: همکاری‌ با مجموعه‌های علمی و پژوهشی شرایطی را فراهم می‌کند تا محصولات دانش‌بنیان بومی شود و ایده بازاریابی و بازارسازی برای این محصولات شکل گیرد.

کرم‌بیگی گفت: افزایش همکاری با مجموعه‌های علمی و پژوهشی سبب ایجاد زمینه اشتغال‌ تخصصی، استفاده از ظرفیت نخبگان، جلوگیری از مهاجرت نخبگان به‌ویژه مهاجرت کسب‌وکار در صنعت نفت می‌شود که مورد آخر در حال تبدیل‌شدن به مسئله‌ای جدی در کشور است.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم را در چند سطح می‌توان لحاظ کرد، افزود: در سطح اول عموم مردم هستند که در مصرف انرژی در دامنه ذی‌نفعان صنعت نفت قرار می‌گیرند و با مصرف بهینه در حوزه سوخت مانند بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی می‌توانند جهش تولید را رقم بزنند تا ناترازی در این حوزه‌ها تعدیل شود.

توجیه‌پذیری صنعت نفت از نظر اقتصادی

معاون پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت و گاز با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های نسبی کشور نسبت به سایر کشورها در حوزه صنعت نفت وجود مواد اولیه ارزان‌قیمت است، بیان کرد: فرایندهای تولید و بازگشت سرمایه در صنعت نفت ایران به‌دلیل مزیت رقابتی از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر است و اگر زمینه‌ای برای مردم فراهم شود تا سرمایه خودشان را به‌جای خرید ارز، طلا و سکه در بازار سوداگری، از طریق فعالیت‌های بورسی در صنعت نفت وارد کنند، چرخ تولید صنعت نفت به گردش درمی‌آید و سرمایه‌های مردم حفظ می‌شود.

کرم‌بیگی با بیان اینکه مردمی‌تر از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور نداریم، گفت: این شرکت‌ها می‌توانند به جهش حداکثری تولید در صنعت نفت کمک کنند، این موضوع با در اختیار قرار دادن تقاضاهای این صنعت از طریق نوآوری باز، در اختیار نخبگان و متخصصان ایرانی محقق می‌شود.

تحقق جهش تولید در صنعت نفت با پای کار آمدن نخبگان و متخصصان

وی با اشاره به اینکه جهش تولید با نوآوری و تغییر در بعضی از الگوها محقق می‌شود، بیان کرد: اگر به‌دنبال جهش تولید هستیم باید در کنار مشارکت عام مردم و سوق‌دادن سرمایه‌ها به‌سوی صنعت نفت، نخبگان را در حل چالش‌های این صنعت دخیل کنیم.

معاون پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت و گاز با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۰۲ شرکت عضو خانواده پارک هستند، افزود: این شرکت‌ها متشکل از ۲۷ شرکت پارکی، ۳۲ شرکت رشدی، ۲۶ شرکت پشتیبان فناوری، ۲ شرکت پیشران (شرکت توسعه پترو ایران و شرکت صنایع تجهیزات نفت) و ۱۵ شرکت طرح احیا هستند که تقریباً نیمی از این شرکت‌ها با تأیید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری به‌عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول فعالیت در کشور هستند.

کرم‌بیگی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم فقط یک شرکت عضو پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت و گاز بود، گفت: با رشدی قابل توجه تعداد این شرکت‌ها به ۱۰۲ شرکت رسید که هم‌اکنون ۱۶ شرکت در ناحیه نوآوری شهرری مستقر شده‌اند.

وی ادامه داد: نگاه ما به این شرکت‌ها الگوی توسعه زیست‌بومی است و در تلاشیم زیست‌بوم کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را در صنعت نفت توسعه دهیم که لازمه آن تعریف راهبردهای اساسی و راهبری طرح‌های پیشران است.

معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با بیان اینکه بزرگ‌ترین طرح دانش‌بنیان کشور، طرح «احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده و بسته نفت» است، گفت: باید زمینه را برای در اختیار قرار دادن بخشی از پروژه‌های راهبردی صنعت نفت به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورمحور فراهم کنیم.

کرم‌بیگی افزود: امیدواریم با توجه به زمانی که برای شرکت‌ها در طرح احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده و بسته نفتی باقی مانده (به‌مدت ۱۸ ماه از زمان تنفیذ قرارداد)، ان‌شاءالله امسال برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت یک چاه بسته و یا کم‌بازده به‌صورت واقعی از سوی یک شرکت‌ دانش‌بنیان با مدل کسب‌وکار سرمایه‌گذاری خطرپذیر احیا می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال نگاه پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت توانمندسازی شرکت‌های خانواده این مجموعه است، گفت: امیدواریم با هدایت هدفمند در پذیرش شرکت‌ها به جایگاهی برسیم که برای عمده مسائل فناورانه در صنعت نفت، در پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز بتوانیم راهکارهای نوآورانه را از طریق شرکت‌های عضو خانواده پارک به این صنعت ارائه کنیم.

معاون پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت و گاز در پایان بیان کرد: با ارزیابی‌ انجام‌شده در سال قبل، فروش مجموع بیش از نیمی از شرکت‌های این مجموعه در سال ۱۴۰۱ از رقم ۷۵۰ میلیارد تومان به بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده‌ که رشد حدودی ۵۰درصدی در فروش شرکت‌های این مجموعه بسیار قابل توجه است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ