صف‌آرایی ۳۱ نیروگاه جدید برای مهار ناترازی برق

اقتصاد ایران: ۳۱ نیروگاه جدید تا پایان سال ۱۴۰۳ ساخته می‌شود که برق تولیدی این نیروگاه‌ها توان نصف‌کردن ناترازی برق و افزایش تامین انرژی صنعت را دارا است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، «نساختن نیروگاه» مهم‌ترین علت ناترازی برق است؛ این جمله چکیده گزارش آسیب‌شناسی صنعت برق بود که توسط ۱۱ اندیشکده اقتصادی نوشته شد.
در ۹ ماهه باقی‌مانده از سال ۱۴۰۳، تعداد ۳۱ نیروگاه جدید زمین‌گرمایی، سیکل‌ترکیبی و برقابی با ظرفیت ۵۶۵۱ مگاوات برق خود را به شبکه تزریق می‌کنند. برق تولیدی این نیروگاه‌ها ۱۰ برابر نیاز فولاد خوزستان به عنوان یکی پرمصرف‌ترین واحد فولادی کشور است.

محاسبات مدیریت شبکه برق نشان می‌دهد که ناترازی برق در سال ۱۴۰۳ به ۱۰ هزار مگاوات می‌رسد.به گفته وزیر نیرو از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون ۹ هزار مگاوات نیروگاه جدید به شبکه برق ایران اضافه شده است.
از ۳۱ نیروگاه آماده بهره‌برداری تا پایان امسال، نام ۲۶ نیروگاه سیکل ترکیبی، ۲ نیروگاه زمین گرمایی و ۳ نیروگاه برقابی دیده می‌شود.
دوگانه ساخت نیروگاه یا بهینه‌سازی برای حل مسئله ناترازی برق، مدتی است که کارشناسان انرژی را به خود مشغول کرده است.

وزیر نیروی سابق رضا اردکانیان نیروگاه‌سازی را دام مافیا تلقی کرده و معتقد است که نیروگاه‌سازی برای تامین برق توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد و مسیر پایداری نیست، مطلقا اینگونه نیست که اعمال فشار را بپذیرم و مافیای نیروگاه‌سازی باید به دنبال بازار جدید بگردد.

در مقابل، استاد دانشگاه سید دانیال آل‌هاشم می‌گوید که مسئله در دولت قبل ساخت نیروگاه یا بهینه‌سازی نبود، مسئله توجیه برای بی‌عملی بود و همین بی‌عملی وزیر سابق و دولت قبل سبب شد تا صنعت برق با عمیق‌ترین ناترازی تاریخ خود مواجه شود و کشور در آشوب فرو رود.

بهینه‌سازی و ساخت نیروگاه ۲ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس برای پوشش قطعی برق است، در این راستا اعمال تعرفه‌گذاری صحیح برق در کنار جراحی اقتصاد برق می‌تواند مسیر رفع ناترازی را هموار کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ