توسعه مهارت آموزی در حوزه دیجیتال در دستور کار

اقتصاد ایران: رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به توسعه مهارت آموزی در حوزه دیجیتال گفت: توسعه مهارت آموزی در حوزه رقومی (دیجیتال)،رصد و پایش مهارت آموختگان جذب شده در بازار کار (تطبیق مهارتی) از جمله برنامه های سازمان در سال جاری است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، با توجه به نقش مهارت در یافتن شغل, ضرورت دارد, مهارت آموزی در فنی و حرفه ای به روز تر و دقیق تر باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند: کارآفرینی نوعی عبادت و ارزش آفرینی است و ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد. برهمین اساس در سیاستهای کلی اشتغال ترویج،  تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی به عنوان ارزش اسلامی و آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار(فعلی و آتی) و ارتقاء توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور، تاکید شده است.

بخش عمده بیکاران را دانش آموختگان آموزش عالی تشکیل می دهند و بالطبع جوان و دارای توانمندی کار می باشند. جالبتر اینکه بیش از 85 درصد دانش آموختگان در کانون های شهری بویژه در چند شهر بزرگ کشور متمرکزند و همچنین کیفیت تحصیلات آنان با نیازهای شغلی تطابق چندانی ندارد در اکثر رشته های دانشگاهی دروس به صورت تئوری تدریس می شود و محفوظات دانشگاهی در اغلب موارد کمکی به دانش آموخته در ورود به بازارکار نمی کند.

اگرچه بیشترین بودجه آموزشی صرف تحصیلات آنان شده است و مهمتر از همه بهترین زمان عمر آنان برای طی دوره تحصیلی اختصاص یافته است.  آنها در شمول سرمایه انسانی و عناصر کلیدی و راهبردی فرآیند توسعه اند و تحرک و پویایی اقتصاد و رشد بهره وری عوامل تولید بیش از سایر طیف های منابع انسانی در گرو مشارکت آنان در فعالیت های اقتصادی است.بنابراین یکی از وظایف سازمان فنی و حرفه ای می بایست آموزش به روز و متناسب با بازار کار برای دانش آموختگان باشد.

 مهرداد عظیمی، معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از رشد ملموس شاخص‌ها در دولت سیزدهم، خبر داد وگفت: افزایش 1194درصدی صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد، رشد 32درصدی آموزش در بخش دولتی و غیردولتی، رشد 42درصدی سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای و رشد 92درصدی تعداد واحد پذیرنده آموزش در محیط کار واقعی و ... از جمله رشد در شاخص های مذکور بوده است.

بنابر اعلام وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه کشور با تحقق 99.6 درصدی برنامه‌های تحولی ابلاغی از سازمان‌های پیشرو در این وزارتخانه می باشد.

وی، بهبود نظام پیشگیری و حمایت اجتماعی از اقشار آسیب پذیر و در معرض آسیب، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مهارتی مبتنی بر نیاز بازار کار (با اولویت افراد جویای کار)، استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای با همکاری دستگاه‌های مرتبط و ذینفع، توانمندسازی نیروی انسانی شاغل و ارتقاء کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی کارگران براساس نیازسنجی صنایع و حرف و ... را از جمله برنامه‌های اجرایی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در 22 فعالیت برنامه تحولی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 1402 عنوان کرد.

راه اندازی 10 مرکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای در سال 1403

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به راه اندازی 10مرکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای در سا ل1403 تصریح کرد: 430 حوزه سنجش الکترونیکی با6170 کلاینت و ظرفیت 24680 نفر آزمون در روز، 4803 کارگاه سنجش عملی با ظرفیت 6818 نفرآزمون در روز، 15000 نفر آزمونگر عملی تعیین صلاحیت شده و ... از ظرفیت‌های موجود مهارت و صلاحیت حرفه ای کشور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای می باشد.

وی اعلام داشت: در سال جاری 10 مرکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای در استان های اصفهان، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، تهران، کرمانشاه، هرمزگان و یزد راه اندازی خواهد شد.

عظیمی افزایش ارائه آموزش‌های مهارتی به گروه های هدف، توسعه مهارت آموزی در حوزه رقومی (دیجیتال)، توسعه مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی در راستای افزایش مشارکت مردمی، رتبه بندی آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای و مراکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای، برگزاری دوره های آموزشی توسعه کارآفرینی وکسب و کار، تدوین آیین نامه اجرایی موضوع بند ت ماده 66 برنامه هفتم پیشرفت، بازآموزی مربیان مراکز دولتی و آموزشگاه های آزاد، رصد و پایش مهارت آموختگان جذب شده در بازار کار (تطبیق مهارتی)، جذب درآمد از محل مشارکت های مردمی و ... را از برنامه های تحولی این سازمان در سال 1403 است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ