رونق برای سینمایی که سانس‌های مرده داشت

اقتصاد ایران: تهران- ایرنا- راه‌اندازی «گروه سینمایی فرهنگ» که اخیرا توسط سازمان سینمایی مطرح شده، این نوید را می‌دهد که اگر همه چیز در شکل عملیاتی خود به‌مانند آن‌چه روی کاغذ آمده، صورت گیرد، باید منتظر یک تحول شگرف در زمینه نمایش آثار فرهنگی بود. فیلم‌هایی که مهم‌ترین دغدغه آنها در حوزه اکران نداشتن سالن یا برخورداری از سانس‌های مرده است که هیچ دستاوردی برای این آثار تاکنون به همراه نداشته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، راه‌اندازی گروه سینمایی فرهنگ، اتفاق خوب مدیریتی چند ماه اخیر است. مطالبه‌ای که دهه‌ها بیان می‌شد اما سازوکار چندانی در مسیر حمایت از این سینمای اخلاق‌گرا و انسانی مشخص نشد.

سینمای فرهنگی در ایران، دربردارنده بسیاری از محترم‌ترین و مظلوم‌ترین آثار و تولیداتی است که نه در پروسه ساخت و نه در زمان اکران، مورد حمایت چندانی قرار نمی‌گیرد. این رویکرد سبب می‌شود تا عموم این فیلم‌ها، به‌صورت چراع‌خاموش و در زمانی محدود به روی پرده بروند و با شکستی سهمگین مواجه شوند.

فعالان این گرایش سینمایی، همواره متحمل مصائب گوناگونی در مسیر تولید و عرضه کار خود هستند. از همان مرحله انتخاب سرمایه‌گذار و بازیگر که هر برند و چهره‌ای همکاری با این پروژه‌ها را قبول نمی‌کند تا هفت‌خوانی که در مسیر نمایش این فیلم‌ها وجود دارد.

بارها دیده شده کارگردانانی به دلیل نبود سرمایه‌گذار مجبور به ورود مستقیم و تزریق سرمایه از طریق فروش مایملک شده‌اند. حتی برخی بازیگران نیز تخفیف‌های خوبی بابت بازی در این پروژه‌های فرهنگی داده‌اند اما مشکل اصلی آنجاست که تمام این هموارشدن‌ها در پروسه اکران نامطلوب بر باد رفته است

بارها دیده شده است که کارگردانانی، به دلیل نبود سرمایه‌گذار، مجبور به ورود مستقیم خود و تزریق سرمایه از طریق فروش مایملک خود شده‌اند. در چنین مسیری، برخی بازیگران نیز تخفیف‌های خوبی بابت بازی در این پروژه‌های فرهنگی داده‌اند اما مشکل اصلی آنجاست که تمام این هموارشدن‌ها در پروسه اکران نامطلوب، بر باد رفته و نه آن فیلم‌ها مخاطب چندانی پیدا می‌کنند و نه جریان نمایش روز، این اجازه را به آن آثار می‌دهد که بخواهند در میان چندین فیلم اکران، سر بالا آورده و دیده شوند.

در چنین شرایطی، طبیعی است که حمایت از این سینمای شریف، به یکی از دغدغه‌های ریاست سازمان سینمایی تبدیل شود. اتفاقی که سال‌ها وجود داشته اما راهکارهای عنوان‌شده هیچ‌گاه تا امروز نتوانسته سد حمایتی خوبی برای این آثار باشد.

حالا و طبق تصمیم شایسته ای که در سازمان سینمایی گرفته شده، گروهی مستقل و البته تخصصی تحت عنوان گروه سینمایی فرهنگ راه‌اندازی شده است. بنا بر نخستین مصوبات جلسه مسئولان این گروه، فیلم‌هایی که قرار است در این گروه سینمایی وارد چرخه اکران شوند از طریق موسسه سینماشهر درخواست‌های خود را ارائه خواهند داد که پس از تایید در شورای انتخاب گروه سینمایی فرهنگ، جهت اکران در سالن سینماهای منتخب اقدام خواهد شد.

همچنین با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، مقرر شد زمان اکران آثار فرهنگی قاعده‌مند، شفاف، منظم و مستمر صورت گیرد به‌طوری‌که مخاطب این نوع آثار در همه روزهای هفته، امکان دسترسی و تماشای آن را داشته باشند. به همین منظور سینماهای منتخب موظف هستند بسته زمانی اکران ساعات ۱۴ تا ۲۲ را به صورت مداوم و پیوسته داشته باشند. به عبارت دیگر فیلم منتخب گروه سینمایی فرهنگ طبق جدول زمان‌بندی مشخص در سالن‌های منتخب نمایش داده شده و بلیت‌فروشی آنها نیز به دو صورت آنلاین و حضوری صورت می‌گیرد.

باید از باگ‌های فرآیند اکران گروه هنر و تجربه درس گرفت و نسبت به ترمیم آنها در مسیر یک اکران درست و هدفمند استفاده کرد

اگر همه چیز در شکل عملیاتی خود به‌مانند آن‌چه روی کاغذ آمده، صورت گیرد، باید منتظر یک تحول شگرف در زمینه نمایش این آثار بود. فیلم‌هایی که مهم‌ترین دغدغه آنها در حوزه اکران، نداشتن سالن و یا برخورداری از سانس‌های مرده است که هیچ دستاوردی برای این آثار به همراه ندارد. اکران فعلی، تنها مفری برای نمایش سراسری این فیلم‌ها بوده و هیچ‌یک از طرف‌های مجری در پروسه اکران فیلم، نفعی از بابت آن نخواهند برد.

در شرایط کنونی که تعداد سالن‌های سینمایی کشور از ۸۵۰ باب متجاوز است، باید ظرفیتی ولو اندک برای این آثار که تعدادشان چندان هم زیاد نیست، در نظر گرفته شود. ظرفیتی که دربردارنده سانس‌هایی پویا و زنده است تا این آثار بتوانند در یک شرایط رقابتی سالم، همانند دیگر فیلم‌ها، مخاطب هدف خود را پیدا کرده و سیکل اقتصادی و هنری آنها توامان به محک قضاوت کارشناسان، منتقدان و مردم گذاشته شود.

همچنین باید از باگ‌های فرآیند اکران گروه هنر و تجربه نیز درس گرفت و نسبت به ترمیم آنها در مسیر یک اکران درست و هدفمند استفاده کرد.

از سازمان سینمایی انتظار می‌رود حالا که چنین طرح بخردانه، جسورانه و دغدغه‌مندی را به تصویب رسانده، محکم پشت آن ایستاده و تمام وظایف خود را حول انتخاب این آثار و مصوبات مکتوب، محدود نکند. مهمترین بخش کار پس از تصویب، نظارت بر حسن اجرا و درستی انجام آن است که همین پارامتر می‌تواند در مقام مشوق، امیدواری فعالان این حوزه را به کار خود بیشتر کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ