به زودی رونمایی میشود؛

"سند امنیت غذایی" برای دستیابی به جامعه سالم

اقتصاد ایران: معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سند امنیت غذایی بزودی رونمایی می‌شود، گفت: این سند در پیشبرد برنامه غذایی برای دستیابی به جامعه سالم کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، حسین فرشیدی افزود: هنگامی که سخن از امنیت غذایی به میان می‌آید باید بدانیم تمام مولفه‌ها بر سلامت یک ماده غذایی اثر می‌گذارند.

همچنین مؤلفه‌های بسیاری می‌تواند بر میزان دسترسی به غذای سالم اثرگذار باشد؛ به طور مثال، هنگامی که قیمت یک ماده غذایی گران می‌شود، میزان دسترسی به آن کاهش و میزان تقلب در آن ماده غذایی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه حوزه امنیت غذایی بسیار گسترده است، اظهار داشت: امنیت غذایی از آغاز زنجیره تولید تا رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی را در بر می‌گیرد. به همین دلیل اقدامات سازمان غذا و دارو در زمینه نظارت بر مواد غذایی می‌تواند سبب آرامش خاطر مصرف‌کنندگان شود.

صنعت مواد غذایی یک صنعت بسیار بزرگ است و پول حرف اول را در این صنعت می‌زند؛ با توجه به این شرایط، حصول اطمینان از دسترسی مردم به مواد غذایی سالم ضروری است.

فرشیدی با بیان اینکه میان بیماری‌های غیرواگیر و تغذیه سالم ارتباط مستقیم وجود دارد، ادامه داد: بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و فشار خون با تغذیه ارتباط مستقیم دارد. بررسی‌ها بیانگر این است که بیش از ۸۰ درصد مرگ و میر انسان‌ها به دلیل ابتلا به بیماری‌های مزمن است.

متاسفانه، میزان ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر به ویژه بیماری‌های قلب و عروقی که در صدر جدول ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر قرار دارد، در کشور افزایش یافته است.

بزودی سند امنیت غذایی رونمایی می‌شود


مصرف زیاد قند و کم‌تحرکی از مشکلات نظام سلامت کشور

وی با بیان اینکه صنایع غذایی می‌توانند در فرهنگ تغذیه مردم اثرگذار باشند، افزود: متاسفانه مصرف نوشیدنی‌ها که حاوی شکر بسیار زیادی هستند، در کشور افزایش یافته است.

بنابراین می‌توان گفت مصرف زیاد قند و کم‌تحرکی از مشکلات نظام سلامت کشور به حساب می‌آید. میزان مصرف قند طی روز برای زنان ۱۰۰ کالری و برای مردان ۱۵۰ کالری است و کودکان کمتر از دو سال نباید از مواد قندی استفاده کنند. اگرچه رعایت مصرف میزان قند روزانه بسیار اهمیت دارد، اما ایران از نظر مصرف قند در منطقه مدیترانه شرقی در صدر کشور منطقه قرار دارد.

سرانه مصرف قند کشورهای مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی حدود ۵ تا ۱۵ درصد است. دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت این است که افراد باید کمتر از ۱۰ درصد قند مصرف کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به سرانه بالای مصرف نوشابه در کشور، تصریح کرد: مطالعه مصرف نوشابه در کشور بیانگر این است میزان مصرف نوشابه در سال ۹۶ معادل ۱.۶ لیوان بود که این میزان در سال ۹۹ به ۲ لیوان رسید.

فرشیدی با اشاره به تاثیر اسیدهای چرب ترانس بر بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: متاسفانه کشور ایران در میان ۲۰ کشور پرمصرف اسیدهای چرب ترانس قرار دارد. کشورهای حوزه اسکاندیناوی به خوبی در زمینه کاهش اسیدهای چرب ترانس فعالیت کردند و نتایج بسیار خوبی به دست آورده‌اند.

وی درباره اقدامات سازمان بهداشت جهانی در زمینه حذف اسیدهای چرب ترانس، افزود: موضوع حذف اسیدهای چرب ترانس از سال ۲۰۱۸ آغاز شده، کنترل مصرف اسیدهای چرب ترانس می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی در میان ۱۷۵۰۰ نفر جلوگیری کند. به عبارت دیگر کنترل مصرف اسیدهای چرب ترانس می‌تواند از مرگ حدود۱۷.۵ میلیون نفر طی بازه زمانی ۱۰ ساله جلوگیری کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره اقدامات انجام شده این وزارتخانه در زمینه اسیدهای چرب گفت: برنامه بهینه سازی پروفایل اسیدهای چرب را آغاز کرده‌ایم و اقداماتی در این زمینه انجام داده‌ایم.

فرشیدی درباره روش مصرف روغن ادامه داد: کاهش امگا ۶ نسبت به امگا ۳ سبب التهاب می‌شود، به عبارت دیگر باید گفت امگا ۶ و امگا ۳ با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که تعادل خود را حفظ کنند. بهترین روش مصرف برای روغن ترکیب روغن‌ها با یکدیگر است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ