صرفه‌جویی میلیاردی با راه‌اندازی «پنجره واحدمدیریت زمین»

اقتصاد ایران: رییس سازمان منابع طبیعی گفت: با راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در دولت سیزدهم، حدود ۵۵۵ میلیارد تومان در حوزه هزینه‌های تشکیل پرونده برای صدور مجوزها و مصرف کاغذ صرفه‌جویی شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را از اقدامات مهم دولت سیزدهم در راستای توسعه دولت الکترونیکی، ایجاد وحدت رویه میان دستگاه‌های دولتی، پاسخگویی به مردم و حفاظت از زمین عنوان و اظهار کرد: از دستاوردهای ایجاد این سامانه می‌توان به صرفه‌جویی ۲۵ میلیارد تومانی در هزینه‌های مصرف کاغذ از طریق صدور مجوزهای الکترونیکی در دستگاه‌های دولتی متولی زمین، جلوگیری از قطع درختان برای تهیه کاغذ و صرفه‌جویی حدود ۵۳۰ میلیارد تومانی با کاهش هزینه تشکیل پرونده برای صدور مجوزها اشاره کرد.

وی افزود: پیش از راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، میانگین زمان پاسخگویی به متقاضیان در حوزه زمین در دستگاه‌های دولتی حدود ۱۶۵ روز بود و این عدد با ایجاد این سامانه ظرف کمتر از دو سال به ۳۵ روز کاهش یافته است.

نوبخت اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهد، با ایجاد و بهره‌مندی از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین دو میلیون و ۱۱۲ هزار مورد کاهش رفت و آمد مراجعه مردم به دستگاه‌های متولی در حوزه زمین را با صدور مجوزهای الکترونیکی داشته‌ایم.

وی با اشاره به راه‌اندازی این سامانه در آبان ۱۴۰۱ گفت: در حوزه رصد و پایش هوشمند اراضی نیز از طریق این سامانه در مدت کمتر از دو سال فعالیت دولت سیزدهم، نزدیک به ۱۱ هزار و ۷۳۴ مورد گزارش تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی و برای دستگاه‌های متولی حوزه زمین ارسال شده و تا امروز حدود ۷ هزار و ۶۶۴ مورد از این گزارش‌ها توسط واحدهای گشت و یگان‌های حفاظت دستگاه‌های متولی بررسی شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از این میزان ۴ هزار و ۷۲۲ مورد در فرآیند حقوقی در دستگاه‌های قضائی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

وی بیشترین گزارش‌های تغییر کاربری غیرمجاز اراضی را مربوط به حوزه سازمان‌های منابع طبیعی و آبخیزداری و امور اراضی کشور عنوان کرد.

نوبخت مقابله با فساد و رانت اطلاعاتی در حوزه زمین و زمین‌خواری را از دیگر اهداف راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین بیان کرد و گفت: با استفاده از این سامانه هوشمند به دنبال شفافیت اطلاعات و هماهنگی میان تمام دستگاه‌های اجرایی و دولتی متولی زمین هستیم.

وی افزود: در قالب زیرسامانه‌های پنجره واحد مدیریت زمین، ۸ مورد خدمات از جمله صدور مجوز تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، صدور گواهی واگذاری اراضی به طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی، تعیین حدود وضعیت اراضی روستایی برای احداث شهرک‌ها و ناحیه صنعتی غیردولتی و پروانه بهره‌برداری شهرک یا ناحیه صنعتی و غیردولتی ارائه می‌شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ابراز داشت: از طریق این سامانه، زمین‌خواری ناشی از مواردی مانند نقص در قوانین، صدور مجوزها و نحوه رسیدگی و برخورد با تخلفات در دستگاه‌های مختلف متوقف می‌شود.

وی در همین حال تصریح کرد: در حال حاضر تمام استان‌های کشور به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین متصل هستند.

بنابراین گزارش، دستگاه‌های اجرایی متولی زمین همچون سازمان‌های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، امور اراضی کشور، حفاظت محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو و وزارت مسکن و شهرسازی از متولیان حوزه زمین هستند که زیر پوشش این سامانه قرار گرفته‌اند.

بر اساس ماده ۳ ضوابط اجرایی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور راهبر اجرایی، سازمان فناوری اطلاعات راهبر فنی هستند و نظارت عالی بر این سامانه توسط وزارت اطلاعات صورت می‌گیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ