افتتاح هشتمین نمایشگاه صنایع معدنی در کرمان

اقتصاد ایران: هشتمین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات راه‌سازی و تجهیزات وابسته کرمان عصر امروز (شنبه) درحالی در محل نمایشگاه جنوب شرق کشور مستقر در ورودی شهر کرمان گشایش یافت که مراسم افتتاح آن بدون حضور مدیران ملی، مسئولان ارشد استان و حتی برخی مدیران دولتی متولی بخش صنعت و معدن برگزار و این مسأله به پرسشی مهم تبدیل شده بود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، افتتاح این نمایشگاه که براساس اعلام برگزار کنندگان تا روز ۲۲ خرداد ماه سال جاری دایر است با حضور برخی نمایندگان مجلس همراه بود و برخی، جای خالی برخی مدیران ارشد دولتی در آن را به تشدید انتقادها از نحوه برگزاری نمایشگاه گره می زنند زیرا انتظار دارند نمایشگاه صنایع معدنی با شکل و شمایل متفاوت تر و نیز دستاوردهای متنوع و بیشتری در استانی که قطب معدن کشور و خاورمیانه است، برگزار شود.

مجری برگزاری نمایشگاه که در قراردادی با شرکت نمایشگاه های کرمان برگزاری آن را مدیریت می شود در مراسم گشایش نمایشگاه، شمار شرکت های حاضر در این رویداد را ۱۰۰ مورد خواند و اعلام کرد نمایندگان برخی شرکت های خارجی مستقر در کشور نیز در آن حضور دارند.

اما این درحالیست که منتقدان به نحوه برگزاری این نمایشگاه از تبلیغات کم اثر و بی‌رمق آن چه در استان و چه دیگر استان ها گلایه دارند و همچنین تاکید می کنند که چند رویکرد و هدف مهم از آشناسازی اقشار مختلف جامعه با معدن، برگزاری چندین پنل تخصصی با موضوعات مورد نیاز استان و کشور و نیز خروجی های متنوع دیگر به عنوان دستاورد این رویداد باید همزمان با نمایشگاه تدارک دیده شود تا صرفا شاهد حضور کلیشه ای و مشابه چند شرکت عموما از استان یا صرفه اقتصادی عده ای محدود در برگزاری یا مشارکت و ساخت غرفه در خلال این رویداد نباشیم.

کارشناسان بخش معدن معتقدند در حالی وضعیت کنونی معادن و صنایع معدنی کشور را شاهد هستیم که صرفنظر از ملزومات و حلقه های مفقوده واحدهای فعال این بخش، رشته های دانشگاهی زمین شناسی و معدن روبه تحدید گذاشته اند و با استقبال مواجه نیستند و از جمله علت های آن به ناآگاهی یا ضعف اطلاعات جامعه بر می گردد و اگر در خلال چنین رویدادهایی نیز این آشناسازی به‌ویژه برای نسل جوان و دانش آموز محقق نشود، پس در کدامین رویدادهای مشابه می توان انتظار داشت.

انتقاد از نمایشگاه جنوب شرق کشور

به هر روی، از جمله سخنرانان گشایش این نمایشگاه شهباز حسن پور نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بود که وی نیز با انتقاد از محل برگزاری نمایشگاه شروع کرد و گفت: نمایشگاه بین المللی جنوب شرق در شأن مردم کرمان و صنعت و معدن این استان نیست لذا باید از امروز تصمیم گرفته شود تا پایان چهار سال آینده با توسعه این نمایشگاه، این مجموعه را متفاوت از ۲۵ سال گذشته ببینیم.

وی افزود: کلنگ نمایشگاه بین المللی جنوب شرق کشور را ۲۵ سال گذشته زدیم و این نمایشگاه باوجود اینکه در بهترین مکان و ورودی شهر کرمان قرار گرفته اما تاکنون تفاوت چندان با پس از بهره برداری، نداشته است.

حسن پور اظهار داشت: پیگیر گسترش همه جانبه نمایشگاه بین المللی جنوب شرق کشور در کرمان هستیم و باید امکانات این نمایشگاه به صورت جامع تامین شود که با عنایت شخص استاندار کرمان به مسأله صنعت، معدن و تجارت و همگاری معاون اقتصادی استاندار این مهم محقق خواهد شد.

ضرورت بومی سازی در کرمان

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: از معدن مس سرچشمه انتظار داریم که پیوستی برای بومی سازی قراردادها داشته باشد و پس از سال ها خریدهای این معدن، هنوز اتفاقی در بومی سازی نیفتاده است و برخی شرکت ها پس از چهل سال در نمایشگاه معدن شرکت کرده اند و این شرکت ها اگر بخواهند ادامه حیات بدهند نیازمند سرمایه گذاری در این استان هستند.

وی تصریح کرد: براین اساس شرکت های صنعتی و معدنی در صورت خریداری یک کالا بایستی ابتدا از شرکت های استان استعلام بگیرند، براساس قانون تصمیم گرفته شده که تمامی کالاها ابتدا کالا از کرمان تامین شود اگر نبود شرکت ها می توانند نیاز خود را از خارج استان تامین کنند.

حسن پور افزود: این موارد، حق مردم کرمان است زیرا مالیات چند صد هزار میلیارد ریالی را کرمانی ها می پردازند اما سود آن به شرکت های خارج استان می رسد لذا بومی سازی در این استان باید به عنوان اصل باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: از دولت می خواهیم به بهانه کالای داخلی، تحمیلی بر صنعتگران نکند، خرید کالای داخلی خوب است اما در این میان باید رقابتی نیز وجود داشته باشند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ۱۰ نماینده استان کرمان باهم هماهنگ خواهند بود و شهرستان کرمان و راور ۲ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد یادآور شد: کرمانی ها در بحث انتخابات مجلس اخیر گل کاشتند و مشارکت ۵۰ درصدی را رقم زدند و صنعتگران در انتخابات پیش رو نیز مردم را برای مشارکت در این انتخابات تشویق کنند تا رییس جمهوری به قامت ملت ایران همچون شهید رییسی با صداقت، پشتکار و تلاش شبانه روزی خدمت بی منت را به مردم ارائه کنند.

یاسر سلیمانی نماینده مردم بافت، رابُر و اُرزوییه هم در این آیین با اشاره به نقش مدیران در تحقق توسعه گفت: یک مسئول می‌تواند حرفی بزند اما در عمل مسیری دیگر برود و این موضوع می تواند بزرگترین منبع ناامیدی باشد اما همچنین درصورتی که عمل و حرف مسئولان یکی باشد حماسه ها شکل می گیرد و این قدرشناسی مردمی، دنیا را متحیر می کند.

غلامرضا نویدی نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: مجمع نمایندگان استان کرمان آمادگی دارد که در بخش قانون گذاری و رفع مسایل و مشکلات فعالان صنعتی و معدنی به صورت جدی وارد عمل شود.

محل برگزاری نمایشگاه جنوب شرق در ورودی شهر کرمان از سمت شهر باغین قرار دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ