نشست بررسی راهکارهای تحول در امنیت غذایی

اقتصاد ایران: راهکارهای تحول و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و امنیت غذایی در نشستی با حضور روسای سازمان‌های جهاددانشگاهی و تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات) بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، حسن مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی روز شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ با همراهی تنی چند از مدیران این مجموعه با حضور در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات) ضمن بازدید از فعالیت‌های این سازمان، در نشستی با سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاددانشگاهی کشاورزی و رئیس سازمان تات و دیگر مدیران ارشد این مجموعه برای توسعه فعالیت‌های مشترک گفت‌وگو کردند.

بررسی راهکارهای تحول در امنیت غذایی در نشست روسای جهاد دانشگاهی و تات

پیوند بین جهاددانشگاهی و سازمان تات برای تحول در بخش کشاورزی و امنیت غذایی
رئیس جهاددانشگاهی در این نشست ضمن گرامیداشت فرارسیدن ۵۰ سالگی فعالیت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات) با بیان اینکه بخش عمده‌ای از معیشت مردم به کشاورزی گره‌خورده است، به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر دستیابی به امنیت غذایی و تأمین نیاز مردم در بخش محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: برای تحقق این امر مهم نیازمند تحولی اساسی در این حوزه هستیم.

حسن مسلمی نائینی با تاکید بر اینکه برای تحول در بخش کشاورزی و امنیت غذایی پایدار پیوند بین جهاددانشگاهی و سازمان تات باید محکم شود ادامه داد: در دوره جدید ارتباط این نهاد با دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی افزایش‌یافته است و به‌نوعی ما دیوارها را برای حضور نخبگان و پژوهشگران برداشته‌ایم و در طرح‌های مختلف از توان و تخصص متخصصان خارج از جهاددانشگاهی استفاده می‌کنیم.

بررسی راهکارهای تحول در امنیت غذایی در نشست روسای جهاد دانشگاهی و تات


وی با اشاره به سابقه تشکیل جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد دانش‌بنیان گفت: جهاد دانشگاهی از شروع فعالیت وظیفه ارتباط بین دانشگاه و صنعت و جامعه را برعهده‌گرفته و بهترین محل برای پرورش نخبگان بوده است که نمونه آن زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان و سلول‌های بنیادی در ایران است.

رئیس جهاددانشگاهی از آمادگی این نهاد انقلابی برای امضای تفاهمنامه‌های عملیاتی و اجرایی با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خبر داد و افزود:با ایجاد کمیته‌های مشترک در زمینه‌هایی همچون دامپروری، به‌نژادی دام و سبک و سنگین، آبزیان و... فعالیت‌های مشترک توسعه خواهد یافت و درنهایت مردم از نتایج آن بهره‌مند می شوند.

تاکید بر وجوه مشترک بین سازمان تات و جهاددانشگاهی
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات) نیز در این نشست، از جهاددانشگاهی به‌عنوان ظرفیتی بی‌بدیل نام برد و ضمن تاکید بر همکاری مشترک بین دو مجموعه گفت: سازمان تات از هر نوع پیشنهاد همکاری مشترک که منجر به حل مشکلات بخش کشاورزی شود، استقبال می‌کند.

سیدمجتبی خیام نکویی بر تعریف سه الی چهار پروژه مشترک در راستای اولویت‌های بخش کشاورزی بین دو سازمان جهاد دانشگاهی و تات تاکید کرد و از آمادگی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای حمایت از پایان‌نامه‌های پسادکترا در حوزه شناسایی مسائل، مشکلات و راهکارها بهبود وضعیت کشاورزی در کشور خبر داد.

وی با اشاره به‌ پیش بینی تولید ۲۰۰ هزار تن گوشت از دو نوع دام شتر و گاومیش تاکیدکرد: با توجه به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در این حوزه‌ها، ما از امضای تفاهم‌نامه‌ها و طرح‌های مشترک با این نهاد استقبال می‌کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وجوه مشترک بین سازمان تات و جهاددانشگاهی گفت: انتظار می‌رود در راستای این بازدید طرح‌های مشترکی در خصوص سلامت و امنیت غذایی بین دو مجموعه پیگیری و اجرا شود.

در بخش دیگری از این نشست مدیران ارشد این دو مجموعه ضمن معرفی حوزه‌های فعالیت بر انجام اقدامات مشترک تاکید کردند.

بررسی راهکارهای تحول در امنیت غذایی در نشست روسای جهاد دانشگاهی و تات

فعالیتهای شبکه کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی در شش حوزه
مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی نیز در این نشست اظهارکرد: فعالیت های جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی در شش حوزه صنایع غذایی، گلخانه‌ای، علوم دامی، آبزی‌پروری، گیاهان دارویی و محیط‌زیست طراحی‌شده است.
سید ضیاء نصرتی ادامه داد: رویکرد کلی این نهاد در حوزه کشاورزی کمک به تأمین امنیت غذایی پایدار کشور با افزایش بهره‌وری مصرف آب بنانهاده شده است.

در ادامه این نشست همچنین یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، محمدرضا صادقی رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا، دکتر حسین شاهسوارانی سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و دکتررضا غفارزادگان رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی ضمن توضیح فعالیت های مرتبط با مجموعه خود، نکاتی را در زمینه استانداردهای کشاورزی، لزوم ورود دستاوردهای حوزه کشاورزی به دست مردم و راه‌های ارتقاء بهره‌وری در این حوزه بیان کردند.

پیشنهادها برای توسعه همکاری‌های مشترک دو مجموعه
مدیران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این نشست با اشاره به سابقه همکاری این دو مجموعه پیشنهادهایی را برای توسعه همکاری‌های مشترک مطرح کردند.
بازنگری در تفاهمنامه‌های قبلی، به‌روزرسانی و تعیین محورهای اصلی برای توسعه همکاری؛ تشکیل دبیرخانه مشترک برای توسعه همکاری و پیگیری اجرایی کردن تفاهم‌ها؛ تمرکز در زمینه تحقیق و توسعه گیاهان دارویی، بهره‌برداری از منابع ژنتیکی بومی و توسعه نژادهای جدید سنگین و سبک؛ استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی برای تجاری‌سازی دانش‌های فنی مؤسسات تابعه تات و هم‌افزایی در زمینه توسعه زیست‌بوم‌های نوآوری و فناوری و تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله پیشنهادها برای توسعه همکاری‌های مشترک بود.
در بخش دیگری از این مراسم از مؤسسات تحقیقاتی فنی و مهندسی کشاورزی، اصلاح و تهیه نهال و بذر، جنگل‌ها و مراتع، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و باغ گیاه‌شناسی بازدید به عمل آمد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ