مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران تاکید کرد:

فاضلاب شهری از تهدید به فرصت تبدیل می‌شود

اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران از تولید گازوئیل و کربن سیاه حاصل از لجن آبگیری شده در فرآیند تصفیه فاضلاب تصفیه‌خانه‌های پایتخت برای نخستین بار در ایران خبر داد و گفت: امیدواریم امسال بتوانیم تولید این محصولات را عملیاتی کنیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، «عباسعلی مصرزاده» با بیان اینکه کربن سیاه به عنوان ماده اولیه صنایع به‌ویژه صنعت لاستیک‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: تولید این محصول در فرآیند تصفیه فاضلاب می‌تواند افزون‌بر ایجاد درآمد و ارزش افزوده از محصولی که تاکنون مخل محیط زیست بوده است، از آلودگی محیط زیست نیز پیشگیری کند. 

به گفته وی امسال برنامه شرکت فاضلاب در نخستین گام تبدیل روزانه ۱۲۰ تن لجن به گازوئیل و کربن سیاه است که گازوئیل تولیدی می‌تواند در سیستم گرمایش تصفیه‌خانه‌ها و تاسیسات مربوط به آن مورد استفاده قرار گیرد و کربن سیاه نیز به عنوان ماده اولیه موردنیاز صنایع در بورس عرضه شود. 

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران با بیان اینکه فاضلاب در نگاه نخست عامل آلودگی و تهدید برای جوامع انسانی محسوب می‌شود، اظهار کرد: اتفاق خوبی که در پروژه‌ها و طرح‌های جمع‌آوری اصولی و بهداشتی فاضلاب می‌افتد، آن است که تهدید فاضلاب به یک فرصت تبدیل می‌شود.

مصرزاده تصریح کرد: طرح‌های فاضلاب ضمن آنکه به ارتقای سلامت و حفظ محیط زیست کمک می‌کند، با عرضه محصول‌های حاصل از فرآیند تصفیه فاضلاب ازجمله پساب در یک فضای رقابتی مانند بورس، یاری‌دهنده بخش صنعت خواهد بود.

وی با بیان اینکه برق یکی دیگر از محصولات تولیدی فرآیند تصفیه فاضلاب است، گفت: هم‌اکنون از گاز حاصل از تصفیه فاضلاب در تهران نزدیک به ۱۵ مگاوات برق تولید می‌شود که می‌تواند برق یک شهر ۱۲۰ هزار نفری را تأمین و به جبران بخشی از ناترازی برق به‌ویژه در زمان‌های پیک مصرف و پیشگیری از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در محیط کمک کند. 

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران با بیان اینکه ایران از کشور‌های پیشرو غرب آسیا در تولید برق از فاضلاب است، افزود: افزون‌بر تولید برق در نیروگاه‌های فاضلاب، حرارت حاصل از موتور‌های گازسوز برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی جهت تأمین آب‌گرم این مجموعه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرزاده گفت: شرکت فاضلاب تهران اردیبهشت‌ماه امسال برای نخستین‌بار پساب تولیدی حاصل از تصفیه فاضلاب دو تصفیه‌خانه بزرگ جنوب و غرب تهران را در بورس انرژی عرضه کرد. نخستین عرضه پساب به میزان ۱.۸ میلیون مترمکعب در سال و به مدت ۱۵ سال به شرکت سیمان تهران واگذار شد.

وی ادامه داد: امسال مجوز قانونی عرضه ۱۰ میلیون مترمکعب پساب دو تصفیه‌خانه یادشده برای عرضه در بورس انرژی اخذ شده است که این موضوع، می‌تواند شروع خوب و تحولی در بخش اقتصاد آب، حفظ محیط زیست و توسعه تاسیسات فاضلاب در آینده محسوب شود.

مصرزاده اظهار کرد: براساس اعلام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، هم اکنون این امکان وجود دارد که در صورت وجود متقاضی تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌خانه‌ها تحویل شود.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران گفت: نزدیک به ۱۰ هزار لیتر بر ثانیه پساب در دو تصفیه‌خانه جنوب و غرب تهران به صورت رایگان به بخش کشاورزی تحویل می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ