بازار سرد خودرو در روزهای گرم سال؛

بازدهی بازار خودرو در نیمه خرداد افت کرده است

اقتصاد ایران: بازار خودرو کشور درحالی فروردین داغی را به‌لحاظ قیمت پشت ‌سر گذاشت که بررسی‌ها نشان می‌دهد بازدهی این بازار در نیمه خرداد افت کرده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، طبق محاسبات انجام‌شده میانگین قیمت ۱۰ مدل خودرو منتخب داخلی و مونتاژی در ۱۵ فروردین امسال یک‌میلیارد و ۱۲۴ میلیون‌تومان بوده؛ اما در نیمه ماه جاری به یک‌میلیارد و ۵۱ میلیون‌تومان رسیده است.

با این حساب بازدهی بازار خودرو در میانه خرداد و نسبت به نیمه فروردین به‌طور میانگین حدود ۶.۵ درصد افت کرده است. این‌که چرا بازدهی بازار خودرو در حدفاصل نیمه فروردین تا میانه خرداد افت کرده، بیش از هر مساله‌ای ریشه در افت انتظارات تورمی و کاهش قیمت ارز دارد. بازار خودرو در فروردین امسال، به‌خصوص نیمه دوم، تحت‌تاثیر مسائل مختلف، به‌ویژه رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز، روزهای داغی را به‌لحاظ قیمت تجربه کرد. اوج رشد قیمت در هفته پایانی فروردین و پس از تحولات سیاسی و نظامی منطقه‌ای رخ داد.

با توجه به‌این اتفاقات، درواقع بازار خودرو که از اوایل فروردین رشد قیمت را به‌شکل پیوسته تجربه می‌کرد، در میانه ماه به‌شکلی جدی تحریک شد و در هفته آخر فروردین نیز به نقطه‌عطف قیمتی خود رسید. در ادامه انتظارات تورمی بالاتر رفت، دلار رکوردی جدید زد و بازار خودرو نیز از فرصت استفاده و رشد قیمت بیشتری را ثبت کرد.اما در ادامه و با افت «انتظارات»، بازار ارز نیز در مسیر کاهش قیمت قرار گرفت تا بازار خودرو هم مسیری مشابه را در پیش بگیرد و سر به‌زیر شود.

مرور روند تغییرات قیمت در بازار خودرو نشان می‌دهد این بازار، منحنی قیمتی با آرامشی نسبی تا میانه خرداد داشته و میانگین قیمت چه در مقایسه با نقطه جوش بازار (هفته آخر فروردین) و چه میانه ماه نخست امسال افت کرده است.

درحال حاضر نیز بازار روزهای نسبتا آرامی را پشت‌سر می‌گذارد و به‌نظر می‌رسد تا وقتی انتظارات تورمی صعودی نباشد و بازار ارز آرامش داشته باشد، قیمت خودرو در بازار نیز تلاطم خاصی نخواهد داشت. البته برخی فاکتورهای دیگر، مانند اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها و رشد تقاضا به‌دلیل فرا رسیدن تابستان و اوج‌گیری سفرها، ممکن است سبب رشد قیمت در بازار خودرو شود.حال بد نیست به افت‌وخیز قیمتی چند مدل خودرو منتخب داخلی و مونتاژی در حدود دو ماه گذشته نگاهی بیندازیم.

گران‌ترین خودرو انتخابی، دیگنیتی پرایم است که در نیمه فروردین حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان قیمت داشته است. این درحالی است که ارزش خودرو مورد نظر در نیمه خرداد به‌یک‌میلیارد و ۹۸۰ میلیون‌تومان رسیده تا بازدهی آن حدود ۶ ‌درصد افت کند. خودرو مونتاژی دیگر در گروه منتخب، جک S۵ اتومات است. قیمت این خودرو از ‌یک‌میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان در نیمه فروردین به‌یک ‌میلیارد و ۶۸۰ میلیون‌تومان در اواسط خرداد رسیده که نشان از افت جزئی بازدهی آن دارد.

در بین خودروهای داخلی، دنا پلاس اتومات توربو در نیمه فروردین یک‌میلیاردتومان قیمت داشته، اما در میانه خرداد قیمت ۹۱۰ میلیون‌تومان را ثبت کرده تا بازدهی‌ آن ۹ درصد پایین بیاید. هچنین رانا پلاس که در نیمه ماه نخست امسال ۶۵۰ میلیون‌تومان ارزش داشته، افت ۵.۵ درصدی بازدهی را ثبت کرده تا قیمت آن به ۶۱۵ میلیون‌تومان کاهش یابد.

اما پژو ۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته که در نیمه خرداد قیمت ۷۴۰ میلیون‌تومان را ثبت کرده، در میانه فروردین ۸۱۰ میلیون‌تومان قیمت داشته است. بنابراین بازدهی این خودرو حدود ۹ درصد افت کرده است. مدل اتومات این خودرو نیز افت بازدهی حدود ۴ درصد را ثبت کرده است.

دیگر خودرو داخلی یعنی ساینا دنده‌ای نیز در میانه فروردین ۴۵۰ میلیون‌تومان قیمت داشته؛ اما ارزش آن به ۴۲۰ میلیون‌تومان در میانه خرداد رسیده است. با این حساب ساینا افت بازدهی حدود ۷‌ درصد را ثبت کرده است.

خودرو داخلی دیگر که افت بازدهی را در دو ماه گذشته داشته، تارا اتومات است. این خودرو در میانه فروردین یک‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون‌تومان قیمت داشته که در میانه خرداد با افت ۱۳‌ درصدی بازدهی، به یک‌میلیارد و ۷۰ میلیون‌تومان رسیده است.

کاهش قیمت ۵۰ میلیونی هیوندای توسان (۲۰۲۳)

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته با افزایش بهای یک تا ۱۱ میلیون‌تومانی همراه بودند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۸ میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۶۷۵ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۷۵ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۸۵۷ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۷۴۴ میلیون‌تومان و شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۶۵۸ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ ‌میلیارد و ۱۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۹۲۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۵۲۵ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به ۹۴۸ میلیون‌تومان و جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۶۳۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیاردتومان، کیا سونت (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان و سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افت قیمت ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۶۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲۲ میلیاردتومان، مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۵۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۸ میلیاردتومان، لکسوس NX ۳۰۰h با ۴۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ