پروژه آمریکا برای تقویت صنعت تراشه؛

بودجه قانون CHIPS به کدام شرکت‌ها داده شد؟

اقتصاد ایران: آمریکا با قانون CHIPS میلیاردها دلار روی تقویت صنعت تراشه‌سازی خود سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، با گذشت چند ماه از تصویب قانون CHIPS and Science در آمریکا، حالا ۸ شرکت تراشه‌سازی بیش‌ از نصف بودجه‌ی مستقیم دولتی در نظرگرفته‌شده برای این حوزه را دریافت کرده‌اند.

شرکت‌های یادشده ازطریق قانون CHIPS and Science در مجموع رقمی معادل ۲۹٫۳۴ میلیارد دلار برای ساخت کارخانه‌های تولید تراشه در سرتاسر آمریکا دریافت کرده‌اند. این قانون که بسته‌ای ۲۸۰ میلیارد دلاری برای حمایت از نوآوری در ایالات‌ متحده است، شامل ۵۲ میلیارد دلار یارانه برای تولید محصولات نیمه‌هادی می‌شود.

تا زمان نگارش این خبر، اینتل، مایکرون، گلوبال‌ فاندریز، Polar Semiconductor ،TSMC، سامسونگ، BAE Systems و میکروچیپ تکنولوژی ازجمله‌ شرکت‌هایی محسوب می‌شوند که از ازطریق قانون CHIPS بودجه دریافت کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری‌های ایالات‌ متحده در حوزه‌ی تراشه‌سازی شامل پروژه‌هایی مثل کارخانه‌های اینتل در آریزونا، نیومکزیکو و اورگان، تأسیسات ۲۰ میلیارد دلاری در اوهایو و کارخانه‌ی ۱۰۰ میلیارد دلاری مایکرون در سیراکیوز نیویورک برای ساخت تراشه‌های حافظه می‌شود.

نام شرکت

بودجه دریافتی

محل کارخانه

اینتل

۸٫۵ میلیارد دلار

آریزونا، نیومکزیکو، اورگان، اوهایو

TSMC

۶٫۶ میلیارد دلار

آریزونا

سامسونگ

۶٫۴ میلیارد دلار

تگزاس

مایکرون

۶٫۱۴ میلیارد دلار

نیویورک

گلوبال‌ فاندریز

۱٫۵ میلیارد دلار

نیویورک، ورمونت

میکروچیپ تکنولوژی

۱۶۲ میلیون دلار

کلرادو، اورگان

Polar Semiconductor

۱۲۰ میلیون دلار

مینه سوتا

BAE Systems

۳۵ میلیون دلار

نیوهمپشایر

اینتل با دریافت ۸٫۵ میلیارد دلار برای پروژه‌های نیمه‌رسانای خود، بزرگ‌ترین بودجه‌ی مستقیم را ازطریق قانون CHIPS به‌دست آورد. TSMC با ۶٫۶ میلیارد دلار و سامسونگ هم با دریافت ۶٫۴ میلیارد دلار از دولت آمریکا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا می‌گوید تولیدکنندگان تراشه‌های پیشرفته برای ساخت تأسیساتشان درخواست ۷۰ میلیارد دلار بودجه کرده‌اند که بالاتر از مبلغی است که دولت انتظار داشت هزینه کند. او همچنین اعلام کرد که وزارت بازرگانی اولویت را به پروژه‌هایی می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰ عملیاتی شوند و شاید برخی از پیشنهادهای شرکت‌ها هرگز ازطریق قانون CHIPS تأمین مالی نشوند.

ساخت تراشه فرایند پرهزینه‌ای دارد. TSMC، یکی از دریافت‌کنندگان بودجه‌ی CHIPS، فقط برای توسعه‌ی ظرفیت تولید تراشه‌های خود در سال ۲۰۲۲، حدود ۴۴ میلیارد دلار اختصاص داده که نسبت‌ به بودجه‌ی ۳۱ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۱ افزایش قابل‌ توجهی داشته است.

انجمن صنایع نیمه‌رسانا اعلام کرد که این صنعت پس از اعلام قانون CHIPS، بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خصوصی جذب کرده است و انتظار می‌رود این عدد حتی بالاتر هم برود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ