برای اولین بار از سال ۲۰۱۹؛

نرخ بهره بانک مرکزی اروپا کاهش یافت

اقتصاد ایران: بانک مرکزی اروپا (ECB) با اذعان به این که مبارزه با تورم در منطقه یورو هنوز به پایان نرسیده است، برای اولین بار طی پنج سال گذشته نرخ بهره را کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی اروپا (ECB) با اذعان به این که مبارزه با تورم در منطقه یورو هنوز به پایان نرسیده است، برای اولین بار طی پنج سال گذشته نرخ بهره را کاهش داد.

کاهش یک چهارم درصدی نرخ بهره بانکی در روز پنجشنبه، نرخ معیار را در 20 کشوری که از یورو استفاده می‌کنند، از بالاترین رقم خود یعنی 4 درصد به 3.75 درصد کاهش می‌دهد.

البته این سازمان تنظیم کننده مقررات بانکی اتحادیه اروپا اشاره نکرد که در ماه ژوئیه باز هم کاهش نرخ بهره صورت خواهد گرفت یا خیر.

بر اساس داده های منتشر شده در هفته گذشته میلادی، تورم منطقه یورو در ماه مه بیش از حد پیش‌بینی‌ها شتاب گرفت و از 2.4 درصد در ماه قبل از آن به 2.6 درصد رسید. تورم هسته که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را حذف می‌کند، نیز با رشد سریع دستمزدها شتاب گرفت.

این ارقام باعث شد بانک مرکزی اروپا پیش بینی تورم خود را برای سال جاری از 2.3 درصد پیش بینی شده در ماه مارس به 2.5 درصد افزایش دهد.

این بانک روز پنجشنبه اعلام کرد که نرخ های بهره را تا زمانی که لازم باشد محدود نگه می‌دارد تا تورم به هدف 2 درصد برگردد.

در بیانیه بانک مرکزی اروپا آمده است: علیرغم پیشرفت طی سه ماهه اخیر، فشار قیمت‌های داخلی همچنان قوی است زیرا رشد دستمزدها افزایش یافته است و احتمالاً تورم در سال آینده بالاتر از هدف باقی خواهد ماند.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، به خبرنگاران گفت که این سازمان نظارتی به دنبال "رویکرد وابسته به داده و جلسه به جلسه" ادامه خواهد داد.

لاگارد اعلام کرد: ما به یک مسیر نرخ از قبل مشخص شده متعهد نیستیم.

تصمیم بانک مرکزی اروپا به دنبال کاهش نرخ مشابه توسط بانک مرکزی کانادا طی همین هفته صورت گرفت. تنظیم کننده‌ها در سوئد و سوئیس نیز کاهش نرخ‌های خود را در سال جاری میلادی اعلام کرده بودند.

در مقابل، انتظار می رود فدرال رزرو (بانک مرکزی) آمریکا در بحبوحه فشارهای تورمی، نرخ بهره را در جلسه هفته آینده خود در محدوده 5.25 تا 5.5 درصدی که بالاترین رقم طی 23 سال گذشته محسوب می‌شود، نگه دارد.

همچنین انتظار نمی رود بانک مرکزی انگلستان در نشست 20 ژوئن، نرخ بهره بانکی خود را از بالاترین رقم طی 16 سال اخیر یعنی 5.25 درصد، پایین بیاورد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ