انتقاد عربستان از تحریف نتیجه اجلاس اوپک پلاس

اقتصاد ایران: وزیر انرژی عربستان ضمن انتقاد از دیدگاه منفی بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس آمریکا نسبت به قرارداد اوپک پلاس در روز یکشنبه گفت این بانک از ارقام نادرست برای نتیجه‌گیری استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از رویترز، عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان ضمن انتقاد از دیدگاه منفی بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس آمریکا نسبت به قرارداد اوپک پلاس در روز یکشنبه گفت این ائتلاف در صورت ضعف بازار قرارداد کاهش تولید را متوقف کرده یا عرضه را افزایش می‌دهد.

برخی اعضای ائتلاف اوپک پلاس از جمله روسیه در اجلاس روز یکشنبه توافق کردند کاهش تولید داوطلبانه 2.2 میلیون بشکه‌ای خود را به تدریج از ماه اکتبر کنار بگذارند. این ائتلاف همچنین توافق کرد کاهش تولید 3.66 میلیون بشکه‌ای آن تا پایان 2025 ادامه داشته باشد.

قیمت نفت‌ در این هفته کاهش یافت و شاخص نفت برنت در روز سه‌شنبه به پایین‌ترین رقم طی چهار ماه گذشته یعنی کمتر از 77 دلار در هر بشکه رسید.

وزیر انرژی عربستان در مجمع اقتصادی روسیه در سن پترزبورگ که با حضور برخی دیگر از وزرا و مقامات ارشد اوپک پلاس برگزار شده بود گفت بانک آمریکایی گلدمن ساکس از ارقام نادرست برای نتیجه‌گیری استفاده کرده است.

وی گفت:«گلدمن در دو صفحه از گزارش خود 7 بار از کلمه بدبینانه، و همچنین از عبارت‌های بدتر، از نظر فنی بدتر و از نظر حرفه‌ای بدتر، استفاده کرده و ارقامی که ارائه داده است نادرست بوده‌اند».

عبدالعزیز گفت اوپک پلاس که از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش تشکیل شده در صورت تشخیص ضعف بازار کاهش تولید خود را متوقف کرده یا عرضه را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به عملکرد قبلی اوپک پلاس در افزایش عرضه گفت:«این یک قرارداد یک سال و نیمه است و تمام مکانیزم‌ها را دارد که برخی از آنها جدید نیستند و قبلاً هم اعمال شده‌اند، مخصوصاً وقتی نوبت به افزایش عرضه می‌رسد».

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه هم گفت اوپک پلاس در صورت لزوم تولید خود را تنظیم خواهد کرد و افزود کاهش قیمت این هفته نتیجه برداشت اشتباه از این قرارداد بوده است.

نواک تاکید کرد ما آماده‌ایم به سرعت در برابر بی‌ثباتی‌های بازار واکنش نشان دهیم.

اجلاس روز یکشنبه به صورت آنلاین برگزار شد اما 8 عضو ائتلاف اوپک پلاس که تولید خود را داوطلبانه پایین آورده‌اند، در ریاض حاضر شدند.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات در مجمع سن پترزبورگ با اشاره به کشورهای عربستان، روسیه، الجزایر، قزاقستان، کویت، عمان و عراق گفت:«من این کشورها را 8 کشور بزرگ می‌نامم».

سهمیه تولید امارات در این اجلاس افزایش یافت تا بتواند ظرفیت تولید خود را تقویت کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ