افزایش 8 درصدی تعداد تعاونی‌ها در دولت سیزدهم

اقتصاد ایران: تبریز-مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی در سال گذشته به ۷.۱ درصد رسید.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، حسین فتحی روز پنجشنبه در سلسله نشست‌های رسانه‌ای «رسم خدمت» در تبریز با بیان اینکه چهار هزار و ۵۵۶ تعاونی در این استان فعالیت دارند، گفت: تعداد تعاونی‌ها در دولت سیزدهم هشت درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: با تشکیل تعاونی‌های جدید در استان برای سه هزار و ۱۰۵ نفر فرصت شغلی ایجاد شد و مدت زمان تشکیل تعاونی به ۲۹ روز کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ تسهیلات مشاغل خانگی در استان یک هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال بود، افزود: سال گذشته در حوزه مشاغل خانگی با اعطای حدود ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای هشت هزار و ۹۶۸ نفر در این استان اشتغال ایجاد شد.

وی با بیان اینکه امسال برای ایجاد مشاغل خانگی بیشتر، میزان تسهیلات پرداختی به ۲ هزار و ۲۷۸ میلیارد ریال افزایش می‌یابد، اظهار کرد: این تسهیلات در جهت تحکیم خانواده، ایجاد مشاغل خُرد و متوسط در خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: این تسهیلات برای افرادی که به صورت مستقل فعالیت می‌کنند، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و برای افراد پشتیبان تا ۴۰ میلیارد ریال به صورت قرض الحسنه پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به استقبال متقاضیان واجد شرایط برای راه اندازی مشاغل خُرد و کسب و کارهای خانگی در این استان، میزان صدور مجوز برای ایجاد مشاغل در دولت سیزدهم نسبت به سه سال قبل، حدود پنج برابر افزایش یافت.

فتحی، میزان مجوزهای صادر شده در حوزه مشاغل خانگی در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را به ترتیب ۲ هزار و ۶۰۷، ۶ هزار و ۵۲۷ و ۱۱ هزار و ۷۲۵ مجوز اعلام کرد.

وی با اشاره به تعهد رئیس جمهور شهید برای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در هر سال، اظهار کرد: در این راستا آذربایجان شرقی علاوه بر انجام تعهدات خود در میزان، بیش از آن عمل کرده و در سال ۱۴۰۲ موفق به انجام ۱۳۱ درصد از تعهدات برش استانی خود در این زمینه شد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: میزان تعهد اشتغال استان در سال گذشته بیش از ۴۷ هزار نفر بود ولی در این استان برای ۶۱ هزار و ۳۷۰ نفر اشتغال ایجاد شد.

فتحی، با بیان اینکه این استان در این زمینه جزو استان‌های برتر در سامانه «رصد» کشور است، افزود: اشتغال‌های جدید از طریق سامانه رصد ثبت و از راه‌های مختلف راستی آزمایی می‌شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ بیکاری استان در سال گذشته به ۷.۱ درصد رسید، گفت: این میزان نشان می‌دهد که در ۱۵ سال اخیر کمترین نرخ بیکاری در سال گذشته در این استان ثبت شده است.

فتحی، با بیان اینکه این میزان نرخ متوسط بیکاری در سال گذشته در سطح کشور نیز در همین حدود بود، ادامه داد: کاهش نرخ بیکاری در استان ناشی از وجود صنایع و ظرفیت‌های بالا و دستگاه‌های تخصصی و پژوهشی به دست آمده است.

وی یادآور شد: در سال جاری از میزان اشتغال جدید استان ۲۵ درصد به دانش آموختگان دانشگاهی اختصاص می‌یابد و جنس بیکاری استان نیز مربوط به این حوزه است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در این استان برای برقراری عدالت کاری، گفت: بالاترین میزان اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در این استان در سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد.

فتحی، افزود: اجرای این طرح در سه سال دولت سیزدهم نسبت به سه سال قبل از آن با رشد هشت برابری در سال ۱۴۰۲ به ۱۰۲ واحد رسید که این کار موجب افزایش رضایتمندی نیروی کار، افزایش تولید واحدها و برقراری امنیت شغلی و مهارت افزایی برای کارگران شد.

وی با بیان اینکه در برنامه سال جاری میزان اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ۱.۵ برابر نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد، اظهار کرد: تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری نیز در استان کاهش یافته و از ۱۰ هزار و ۶۴۶ نفر در سال ۱۴۰۰ به هشت هزار و ۹۱۹ نفر در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی یادآور شد: در سه سال دولت سیزدهم تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری استان، یک هزار و ۷۲۷ نفر کاهش یافت و ۱۱۳ هزار و ۵۹۸ کارگر واحدها مورد حمایت قرار گرفتند.

فتحی، کاهش واحدهای مشکل دار استان از ۲۵ مورد به ۲ مورد، کاهش تعداد حوادث ناشی از کار از ۸۳۹ مورد در سال ۱۳۹۹ به ۷۰۹ مورد در سال ۱۴۰۲، کاهش مدت زمان رسیدگی به حل اختلاف کارگران و کارفرمایان از ۳۲ روز سال ۱۳۹۹ به ۲۳ روز در سال ۱۴۰۲ را از اقدامات دولت سیزدهم در این استان اعلام کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ