پاسخ پوتین به نامه بایدن درباره اوکراین

اقتصاد ایران: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به نامه جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا درباره جنگ در اوکراین گفت: من به او پاسخ دادم که در صورت توقف تحویل سلاح از سوی «غرب جمعی» به اوکراین، درگیری می‌تواند در مدت دو یا سه ماه متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  رئیس‌جمهوری روسیه این سخنان را شامگاه چهارشنبه در دیدار با رؤسای جمعی از خبرگزاری‌های جهان در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ بیان کرد.

در بخش‌های دیگری از این نشست، پرسش‌های دیگری از سوی سایر مدیران رسانه‌های بین‌المللی مطرح شد.

پاسخ پوتین به نامه بایدن درباره اوکراین

رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی درباره راهکار توقف جنگ در اوکراین گفت:‌ می‌توانم آنچه را که زمانی به آقای [جو] بایدن گفتم، به شما بگویم؛ او یک بار برای من نامه فرستاد و من به صورت کتبی به او پاسخ دادم: اگر می‌خواهید جنگ را در اوکراین متوقف کنید، از تهیه سلاح در آنجا دست بکشید و این درگیری در مدت دو یا حداکثر سه ماه متوقف خواهد شد.

پوتین در سخنان خود به زمان تبادل این نامه‌ها بین وی و بایدن اشاره‌ای نکرد.
به دنبال این سخنان پوتین، سخنگوی کرملین اعلام کرد که جزئیات تبادل نامه بین ولادیمیر پوتین و جو بایدن، روسای جمهور روسیه و آمریکا در مورد مناقشه اوکراین را فاش نخواهد کرد.
پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌هایی برای علنی کردن این پیام‌ها وجود دارد یا خیر، گفت: «ما هرگز مکاتبات عمومی در سطح سران کشورها انجام نخواهیم داد.

پاسخ پوتین به نامه بایدن درباره اوکراین

اگر اختیارات زلنسکی به پارلمان منتقل شود، می‌توان توافق کرد
رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه این نشست با اشاره به پایان یافتن اختیارات قانونی ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین در اول خردادماه ۱۴۰۳ گفت: تمدید اختیارات وی در این مسئولیت بر اساس ماده ۱۰۹ قانون کیفری اوکراین به عنوان تصرف قدرت تلقی می‌شود.
وی ادامه داد:‌ رهبری فعلی اوکراین تصمیم گرفته است که انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار نکند. با این حال، ماده ۱۰۳ قانون اساسی اوکراین می‌گوید: رئیس جمهور تنها برای پنج سال انتخاب می شود.
پوتین یادآور شد: بنا بر قوانین اوکراین، در شرایط حکومت نظامی، دوره نمایندگی پارلمان تمدید می شود، اما در مورد احتمال تمدید دوره ریاست جمهوری چیزی گفته نشده است.
وی افزود: در اوکراین، قانونی وجود دارد که وضعیت حکومت نظامی را توضیح می دهد. آنجا می‌گوید که اختیارات به پارلمان منتقل می‌شود و انتخابات ریاست‌جمهوری تحت حکومت نظامی برگزار نمی‌شود.
رئیس‌جمهوری روسیه گفت: با این حال، همه مسائل را می‌توان حل کرد، اگر اختیارات رئیس‌جمهوری اوکراین به رئیس پارلمان منتقل شود، می‌توان با این کشور توافق کرد؛ البته اینکه ما با چه کسی توافق خواهیم کرد، یک سوال دیگر است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.
آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری روسی ریانووستی، انتخابات ریاست جمهوری اوکراین قرار بود ۳۱ مارس ۲۰۲۴ (۱۲ فروردین ۱۴۰۳) برگزار شود، اما به دلیل حکومت نظامی و بسیج عمومی در اوکراین لغو شد. زلنسکی در این باره اعلام کرد که برای برگزاری انتخابات، اکنون "زمان مناسبی نیست".
بر این اساس، پس از آن، میکولا آزاروف، نخست وزیر سابق اوکراین گفت: اختیارات زلنسکی در ۲۱ مه (اول خرداد ۱۴۰۳) به پایان می رسد.
بنا بر این گزارش،‌زلنسکی در بهار ۲۰۱۹ به عنوان رئیس دولت انتخاب شد. اوکراین از فوریه ۲۰۲۲ ( آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه – اسفند ۱۴۰۰) تحت حکومت نظامی قرار دارد.

اتهام جاسوسی ترامپ به نفع روسیه بی‌اساس است

رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از گفت و شنود با مدیران برخی رسانه‌های جهان گفت: اتهام به دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا مبنی بر جاسوسی برای روسیه کاملا مزخرف و بی‌اساس است.
پوتین خاطرنشان کرد: اتهامات وارد شده به ترامپ، بخشی از مبارزات سیاسی داخلی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در ایالات متحده آمریکا است.

کشورهای خاورمیانه باید در حل مسأله فلسطین سهیم باشند
رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در مورد چشم انداز حل و فصل مناقشه خاورمیانه گفت: من فکر می‌کنم که باید کشورهای منطقه و سازمان‌های همکاری اسلامی و اتحادیه عرب، سهم تعیین کننده در حل مسأله فلسطین داشته باشند.
وی با بیان اینکه به موضع‌گیری‌های افراطی دراین زمینه اعتقادی نداریم، گفت: باید راه میانه‌ای پیدا کنیم و باز هم تکرار می‌کنم: فکر می‌کنم این موضوع باید با در نظر گرفتن فضای جامعه آمریکا و اسرائیل و بر همین اساس، با در نظر گرفتن ملاحظات جهان اسلام و عرب انجام شود.
پوتین ادامه داد: مسکو تلاش می کند تا تمام تأثیرات ممکن را بر رویدادهای در حال وقوع در منطقه از جمله در جنبه‌های بشردوستانه اعمال کند و در این پیوند،‌ روسیه در آزادی چندین نفر در نوار غزه با ریشه روسی نقش داشته است و این کار را با شرکای خود ادامه می دهد که روابط پایدار و قابل اعتمادی با آنها طی دهه ها ایجاد شده است.
 وی خاطرنشان کرد: روسیه چندین بار در شورای امنیت سازمان ملل ابتکاراتی را برای آتش بس در منطقه ارائه کرد، اما ایالات متحده آن را وتو کرد.
 رئیس جمهوری روسیه توضیح داد: «اگر ما با هم کار کنیم و به توافق برسیم، این سناریوی درستی خواهد بود؛ اگر ما درگیر وتوی متقابل نبودیم، بلکه سعی می کردیم بر اساس علاقه خود برای حل مشکل به توافق برسیم، احتمالاً این روند به راه حل منجر می‌شد.

کریدور شمال – جنوب می‌تواند به یک راهگذر پرطرفدار تبدیل شود
پوتین در پاسخ به پرسش دیگری در این نشست یادآور شد: ارسال بار در مسیر کریدور شمال - جنوب، زمان حمل و نقل از سن پترزبورگ به کشورهای حوزه خلیج فارس را ۱۰ روز کاهش می دهد.
وی اظهار داشت:‌ این راهگذر می‌تواند به یک کریدور بین‌المللی بسیار خوب و پرطرفدار تبدیل شود، زمانی که محموله‌ها از اینجا مستقیماً از بندر سن پترزبورگ، از کل بخش اروپایی به جمهوری آذربایجان و سپس به ایران و با دسترسی به ساحل خلیج فارس خواهند رسید که این فرایند،‌ تقریبا ۱۰ روز سریعتر از مسیر کانال سوئز است.
وی در ادامه با اشاره به مناسبات مسکو – باکو اظهار داشت: روسیه و جمهوری آذربایجان بیش از پیش به توسعه و تنوع روابط توجه دارند که در صورت ادامه این کار نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت.
رئیس‌جمهوری روسیه گفت: حجم کل مبادلات تجاری بین ۴.۵ تا ۴.۶ میلیارد دلار است و سرعت رشد آن خوب است.
پوتین خاطرنشان کرد: یکی از زمینه های مهم کار مشترک بین دو کشور، لجستیک است و در این زمینه، باید کارهای زیادی انجام شود - این نه تنها در مورد کریدور شمال-جنوب، بلکه در سایر مسیرها نیز صدق می کند.
وی ساخت مراکز لجستیک حمل و نقل کالا از جمله در مرز مشترک در داغستان روسیه را در این راستا دانست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ