پوست الکترونیک با حس لامسه قدرتمند ساخته شد

اقتصاد ایران: محققان دانشگاه تسینگهوا در چین نخستین پوست الکترونیک جهان با  ساختار بیونیک سه بعدی را ابداع کرده اند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از گیزموچاینا، این نوآوری به تقلید خارق العاده قابلیت های پوست انسان در ادراک لمس منجر می شود.

پوست انسان مملو از شبکه های متراکم از سلول های مخصوصی است که گیرنده های مکانیکی نامیده می شوند. این گیرنده ها به طور سه بعدی تنظیم شده اند و به فرد اجازه می دهند با دقت خارق العاده ای بین حس فشار، اصطکاک و کشش تمایز قائل شوند. فناوری الکترونیک فعلی نمی تواند این ادراک عمیق و شبیه سازی را در سطح فیزیکی درک کند.

پوست الکترونیک مذکور با الهام از طبیعت ابداع شده و طراحی آن توزیع فضایی گیرنده های مکانیکی رصد شده در پوست انسان را تقلید می کند. این پوست بیونیک الکترونیک از 3 لایه متمایز ساخته شده که نشان دهنده ساختار پوست انسان است. این لایه ها عبارتند از اپیدرمیس که خارجی ترین لایه پوست است، درمیس که لایه میانه است و حسگرها و مدارها در آن قرار می گیرند. این لایه بسیار حساس نزدیک سطح قرار دارد و به طور موثر نیروهای خارجی را ردیابی می کند. آخرین لایه نیز زیرجلدی نامیده می شود و بافت زیر پوست انسان را تقلید می کند.

محققان با ترکیب پوست الکترونیک سه بعدی با تراشه های پیشرفته مجهز به الگوریتم های یادگیری ماشینی به قابلیت خارق العاده ای دست یافتند. ابداع آنها نه تنها می تواند حس لامسه را درک کند بلکه میزان سفتی شی و شکل را با یک تماس ساده تحلیل کند.

این تحقیق در ژورنال ساینس منتشر شده و پتانسیل فراوانی برای کاربردهای مختلف از جمله ساخت اعضای مصنوعی دارد که حساس لامسه بهتری برای افراد دچار قطع عضو شده و ربات ها فراهم می کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ