ارتقای جایگاه اقتصادی ایران در دنیا بدون برجام

اقتصاد ایران: در حوزه تجارت خارجی جایگاه اقتصادی کشورمان در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی یافته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،   در سال‌های گذشته، سیاست توسعه همکاری‌های تجاری باکشورهای شرق آسیا، همسایگان و قاره آفریقا در دستور کار دولتمردان و‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است. همچنین  باهدف توسعه تجارت خارجی سیاست عضویت در پیمان‌های بین‌المللی دنبال شد و ایران به صورت رسمی و دائمی یکی از اعضای پیمان شانگهای شد؛ بیش از نیمی از جمعیت جهان عضو پیمان شانگهای هستند و 28 درصد تولید ناخالص دنیا را دارد.

افزایش ۱۴ درصدی تجارت غیرنفتی ایران با ۵ عضو بریکس

در سال‌های اخیر سیاست نگاه به شرق با عضویت ایران در بریکس در حال تکمیل شدن بود. عضویت ایران در بریکس باعث شد که تجارت غیرنفتی با 5 عضو بریکس 14 درصد افزایش پیدا کند و ایران به صورت رسمی عضو پیمانی شد که 26 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را کنترل می‌کند.

تجارت ایران با آسیا ۴۳ درصد افزایش یافت

عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و توافق برای خروج از نظام پولی سوئیفت با کشورهای هند و روسیه افزایش صادرات به بازار عراق و سوریه و سایر همسایگان منجر به افزایش 43 درصدی تجارت با آسیا شد. به نظر می‌رسد که تجارت با آسیا یکی از مهره‌های اصلی ایران در تجارت خارجی در مواجه با تحریم‌های ظالمانه آمریکایی است.  علاوه بر این در سال‌های اخیر یک ریل‌گذاری صحیح برای تجارت ایران با قاره ثروتمند آفریقا انجام گرفت که این سیاست افزایش رقم تجارت ایران با این قاره را به همراه آورد. این افزایش مراوده تجاری زمینه‌های رشد اقتصادی ایران و افزایش صادرات به این قاره را فراهم کرد و زمینه‌های قطع شدن دست استعمارگران از این قاره را تسهیل کرد.
توسعه و تصاحب سهم بیشتر از بازار کشورهای آفریقایی نیز در سال های اخیر در دستور کار قرار گرفت و 5 سند همکاری بلندمدت در زمینه‌های متنوع شروع شد که شامل: دامپزشکی، گردشگری، قراردادهای برای امکانات و تجهیزات پزشکی، تامین آسفالت، ساخت نیروگاه و پالایشگاه، بهره‌برداری از معادن آفریقا، کشت فراسرزمینی، برگزاری نمایشگاه هایی برای معرفی کالاهای ایرانی، افزایش رایزنان اقتصادی در آفریقا و رفع محدودیت ورود شمش به جای ارز از جمله اقدامات دیگر برای رشد تجارت در سال های گذشته بوده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ