سیگار الکترونیک روش مناسبی برای ترک سیگار نیست

اقتصاد ایران:  فوق تخصص ریه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یکی از پدیده‌هایی که در سطح جامعه شاهد گسترش مصرف آن هستیم، استفاده از سیگار الکترونیکی مخصوصا در میان جوانان است؛ شاید برخی افراد تصور می‌کنند خطری که سیگارهای الکترونیک دارد، از سیگارهای معمولی کمتر است ولی در واقع ماده تشکیل دهنده این نوع سیگارها نیز نیکوتین است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  ویپ یا سیگار الکترونیکی در سال ۲۰۰۳ در چین اختراع شد. این سیگار به سرعت در جهان محبوبیت پیدا کرد و در سال ۲۰۱۳ ارزش تولید جهانی آن به سه میلیارد دلار رسید. بعضی شرکت‌های بزرگ تولید کننده سیگار در جهان که با کاهش فروش سیگارهای کاغذی مواجه بوده‌اند به سرمایه‌گذاری و تحقیق در رابطه با سیگارهای الکترونیک روی آورده‌اند.

با مصرف یک نوبت از سیگار الکترونیک ممکن است دچار واکنش شدید در ریه‌ها شوید

فوق تخصص ریه درباره خطرات این نوع سیگار هشدار می دهد: برخی از افراد حتی با مصرف یک نوبت از سیگار الکترونیک ممکن است دچار واکنش شدید در ریه ها و حتی حالتی همچون سندروم زجر تنفسی حاد شوند.

مریم الباجی افزود: بسیاری از افراد سیگاری تصور می‌کنند با مصرف سیگار الکترونیکی می‌توانند سیگار را ترک کنند در حالی که این سیگار هم مضرات فراوانی برای مصرف کننده دارد.

وی ادامه داد: سیگارهای الکترونیک باعث افزایش واکنش پذیری ریه و در نتیجه ایجاد آلرژی و دیگر اثرات مضر سیگار بر روی بدن را دار هستند. بنابراین به نظر نمی‌رسد که سیگارهای الکترونیک وسیله مناسبی برای ترک سیگار معمولی باشند.

وی اظهارداشت: علاوه بر این تحقیقات نشان داده است استفاده از سیگار الکترونیک، اصلا روش مناسبی برای ترک سیگار نیست. چرا که ممکن است موجب ایجاد وابستگی دوگانه شود، یعنی شخص هم به سیگار الکترونیک و هم به سیگار کاغذی معتاد شود.

تبلیغ سیگار الکترونیک ممنوع شود

برای این سیگار تبلیغات فراوانی می‌شود تا در ذهن جامعه به عنوان محصولی کم یا بی‌خطر جا بیفتد. بهرام ولی زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت اما با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین راهکارهای حفاظت جوانان از آسیب‌ها و صدمات ناشی از مصرف دخانیات ممنوعیت کامل تبلیغات است، تصریح می‌کند: صنایع دخانی از طرق مختلف از جمله تولید محصولات جدید با طعم‌های متفاوت و متنوع و تبلیغات گسترده در سریال‌ها باعث فریب جوانان و نوجوانان می‌شوند.

وی نیز درباره استفاده از سیگارهای الکترونیک هشدار داده و گفته بود: محصولات دخانی نوپدید نظیر سیگار و قلیان الکترونیکی، ویپ و محصولات گرم کننده سیگار بدون دود به علت وجود نیکوتین در آنها، بسیار اعتیاد آور است.

وی یکی از ترفندهای صنایع دخانی را معرفی محصولات دخانی جدید مانند سیگارهای الکترونیک سیستم‌های ایجاد بخار (ویپ) و سیستم‌های گرم کننده تنباکو به عنوان محصولات بی خطر ذکر کرده و گفته بود: جوانانی که با گمراهی و ترفندهای صنایع دخانی برای اولین بار مواد دخانی را تجربه می‌کنند، به راحتی در آنها وابستگی به نیکوتین ایجاد شده و به یک مصرف کننده دائمی مواد دخانی تبدیل می‌شوند.


خطرناک‌تر از سیگار کاغذی

علی پولادرگ عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این باره با بیان این که سیگار الکترونیکی خطرناک‌تر از سیگار معمولی و اعتیادآور است، می‌گوید: سیگار الکترونیکی یک وسیله برقی است که نیکوتین آن نسبت به سیگار کمتر بوده اما درصد وابستگی به آن بسیار زیاد است. تحقیقات بین‌المللی نشان داده این سیگارها بسیار خطرناک‌تر و حتی اعتیادآورتر از سیگارهای معمولی هستند.

وی اضافه می‌کند: سیگارهای الکترونیکی به ریه و قلب آسیب می‌زنند و سرطان‌زا هستند ضمن اینکه می‌توانند موجب ایجاد یا تشدید مشکلات تنفسی مانند آسم و آلرژی شوند.

پولادرگ با تاکید بر اینکه مایع داخل محفظه سیگارهای الکترونیک براثر حرارت تبخیر و بخار آن توسط فرد استنشاق می‌شود، می‌افزاید: بخار حاوی نیکوتین مثل سیگار معمولی استنشاق می‌شود، اما دود ندارد و همین نداشتن دود و بوی بد و خاکستر باعث می‌شود موقع سیگارکشیدن افراد احساس خوبی داشته باشند.

وی می‌گوید: این سیگارها به دلیل شکل زیبای ظاهری و عطر خوبی که دارند، بین افراد زیر ۱۸ سال یا همان دانش‌آموزان و نیز دختران جوان طرفداران زیادی دارد. تعدادی زیادی از افراد تصور می‌کنند که برای ترک سیگار می‌توانند از سیگار الکترونیکی استفاده کنند این در حالی است که وابستگی به این نوع سیگار بسیار بیشتر بوده و به‌سختی می‌توان آن را ترک کرد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ