ضرورت توقف تولید خودرو‌های باری قدیمی

اقتصاد ایران: برخی از خودرو‌های باری با بن سازه‌های قدیمی با اینکه فاقد استاندارد‌های ۸۵ گانه هستند همچنان تولید می شوند و در جاده ها تردد دارند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،یکی از خودرو‌هایی که از ۵۰ سال پیش در حال تولید است، نیسان زامیاد معروف به نیسان آبی است. شماره گذاری این خودرو اوایل سال ۱۴۰۲ متوقف شد، اما مرداد ۱۴۰۲ با وساطت دولت، تولید این خودرو از سرگرفته شد. 

یکی دیگر از خودرو‌های باری قدیمی کامیون ۱۹۲۴ است که قدمت تولید آن به حدود ۶۰ سال می‌رسد.

مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد می‌گوید: تولید خودرو‌های باری و تجاری قدیمی بخاطر نداشتن استاندارد‌های لازم و معیار‌های مصرف سوخت متوقف خواهد شد.

وی گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته بین وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و شرکت‌های خودروساز بنا شده امسال تولید بن پایه‌های قدیمی متوقف و بجای آنها محصولات جدید عرضه شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد در این‌باره می‌گوید: برای خودرو‌هایی نظیر وانت نیسان زامیاد، دوره‌ای گذار در نظر گرفته بودیم تا با محصولات جدیدجایگزین شوند، این دوره در سال ۱۴۰۳ به پایان میرسد و باید بن سازه‌های جدید در حوزه خودرو‌های تجاری و باری عرضه شوند چرا که خودرو‌های باری قدیمی امکان تغییرات متناسب با استاندارد‌ها را ندارند.

سعید تاجیک مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید: برخی از خودرو‌ها با بن سازه‌های قدیمی از نظر ایمنی مسئله دارند و اگر آزمون ایمنی از آنها اخذ شود نمی‌توانند نمره قبولی بگیرند.

وی با شاره به ادامه تولید خودرو‌هایی نظیر نیسان آبی افزود: ایجاد تغییرات ظاهری در خودرو‌های قدیمی دلیلی بر این نمی‌شود که ما به خودرویی که آزمون ایمنی را پاس نمی‌کند اجازه تولید دهیم، آنچه امروز بعنوان استاندارد‌ها برای تولید خودرو در نظر گرفته می‌شود در واقع تعیین حداقل‌های کیفیت است، آنچه در استاندارد، تعیین شده با آنچه که انتظار مصرف کننده است تفاوت دارد و ما خودرو‌هایی داریم که استاندارد دارند، اما از نظر کیفی، مردم از آنها راضی نیستند.

تمایل خودروسازان برای تولید خودروی قدیمی، سود بالای این محصولات است چرا که خودرو‌های قدیمی نیازی به سرمایه گذاری جدید برای ایجاد خطوط تولید ندارند و قالب‌های قطعات آنها برای سالیان سال سود میدهد.

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودروسازی در اینباره می‌گوید: یکی از دلایل اصلی کیفیت پایین خودرو‌های ساخت داخل مربوط به خودرو‌هایی با بن سازه‌های قدیمی است، سال‌ها پیش برای این خودرو‌ها سرمایه گذاری شده و قالب‌های قطعات تهیه شده است و با گذشت زمان، هزینه سرمایه گذاری آنها در صورت‌های مالی صفر می‌شود و این خودرو‌ها حاشیه سود بالایی دارند، چون دیگر نیاز به سرمایه گذاری جدید برای طراحی و تولید قطعات نیست.

وی گفت: در صنعت خودروسازی ما، خودر‌وهایی با بن سازه‌های (پلت فرم ها) قدیمی برای مدت طولانی تولید می‌شوند، چون خودروسازان و قطعه سازان می‌خواهند بدون سرمایه گذاری جدید، با همان قالب‌ها و طراحی‌های قدیمی از محصولاتشان سود ببرند.

گفتنی است؛ تولید نیسان آبی از سال ۱۳۴۹ در شرکت زامیاد وابسته به سایپا آغاز شد، زامیاد در طول این ۵۴ سال بار‌ها از تولید انبوه خودرو‌های جدیدتر نظیر وانت شوکا، وانت دُرکا، وانت ریچ، دیلی ایویکو، کارون و زاگرس خبر داد، اما هیچکدام از آنها دوام تولید نداشتند و نیسان آبی بیش از ۵ دهه بدون تغییر باقی ماند، همچنین تولید کامیون ۱۹۲۴ نیز از ۶۵ سال پیش آغاز شده و همچنان شرکت ایرانخودرو دیزل مشغول تولید آن است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ