نقش تاثیر گذار طب ایرانی در سلامت خانواده

اقتصاد ایران: معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به شعار اولین روز از هفته سلامت که «سلامت خانواده، حق و مسئولیت همگانی» نامگذاری شده است، به بررسی نگاه طب ایرانی به سلامت خانواده پرداخت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سید مهدی میرغضنفری با اشاره به فرارسیدن هفته سلامت تصریح کرد: سلامتی، یک حق و یک مسئولیت همگانی است و خانواده به عنوان اولین و مهمترین واحد اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که منبع تأمین نیاز‌های روان‌شناختی، جسمانی، جنسی و عاطفی اعضای خود به شمار می‌رود.
وی با اشاره به رویکرد طب ایرانی به موضوع سلامت، خاطرنشان کرد: سلامت خانواده دو بعد جسم و روان دارد؛ هر رشدی از خانواده شروع می‌شود و هر شکستی نیز ممکن است از خانواده رقم بخورد؛ بنابراین سلامت خانواده اصل و اساس برای پیشرفت انسان‌ها و ارتقاء و در نهایت پیشرفت یک کشور در زمینه‌های مختلف به شمار می‌آید.
معاون تعالی دفتر طب ایرانی افزود: البته سلامت روان از یک بعد بالاتر است چرا که اثرات آن عمیق‌تر و طولانی‌تر می‌باشد؛ همچنین تشخیص و شناسایی آن نیز نسبت به بیماری‌های جسمی سخت‌تر است.
دکتر میرغضنفری با بیان اینکه تعریف سلامتی نسبت به مزاج اشخاص، محیط زندگی و نوع فعالیت هر فرد متفاوت است؛ به اثرات متقابل مزاج و شغل در طب ایرانی اشاره کرد و گفت: طب ایرانی انسان را تنها از بعد مادی نمی‌نگرد و تفاوت‌های فردی را زمینه ساز تعیین فعالیت‌هایی همچون رشته و شغل او می‌داند.
معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ادامه داد: مزاج مهمترین بخش طب‌ایرانی و همان خصوصیات جسمی و روحی انسان‌ها و ویژگی فردی به شمار می‌آید که ضمن ایجاد تفاوت در افراد، بر رفتار و توانایی آنان اثر می‌گذارد؛ به عنوان مثال فردی که مزاج گرم دارد، برای مشاغل پر جنب و جوش مناسب است یا فعالیت‌های هنری؛ شاید گزینه خوبی برای مزاج‌های سرد و خشک باشد. همچنین شغل، ارتباط مستقیمی با سلامت افراد دارد؛ به طوریکه اصول حفظ و ارتقای سلامتی برای یک هنرمند با همین اصول برای یک کشاورز ممکن است کاملاً فرق داشته باشد. هر کدام از این اشخاص هم ممکن است در محیط زندگی و کار خود، سالم باشند ولی وقتی به شغل یا محیط دیگر وارد می‌شوند، ممکن است از لحاظ سلامتی آسیب ببینند.
دکتر میرغضنفری با تاکید بر نقش تاثیر گذار و تعیین کننده مزاج بر خانواده، گفت: بسیار اهمیت دارد که اعضای خانواده مزاج خود و دیگر اعضای خانواده را بشناسند چرا که مزاج مهمترین بخش طب ایرانی و همان خصوصیات جسمی و روحی سرشتی (ژنتیک) انسانهاست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ