تعامل ایران با اعضای بریکس برای توسعه بخش انرژی

اقتصاد ایران: مدیر مطالعات و پایش بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: تعامل کشورمان با کشورهای عضو بریکس می‌تواند به توسعه بخش انرژی انجامد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، نخستین نشست کمیته انرژی کشورهای عضو بریکس در نیمه اول اسفندماه سال جاری در کشور روسیه برگزار شد، ایمان رحمتی در باره این نشست افزود: مجموعه بریکس در سال ۲۰۰۵ میلادی با عضویت چهار کشور روسیه، چین، برزیل و هند تشکیل شد و در سال ۲۰۱۰ میلادی کشور آفریقای جنوبی نیز به آنها پیوست.

وی ادامه داد: به‌تازگی و با اضافه‌شدن جمهوری اسلامی ایران، مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی تعداد اعضای این مجموعه به ۱۰ کشور رسیده است و کشورهای دیگری نیز متقاضی پیوستن به این گروه هستند.

مدیر مطالعات و پایش بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: عموماً کشورهای عضو بریکس کشورهایی هستند که از لحاظ اقتصادی درحال‌رشد بوده و از اهداف تشکیل این گروه تعامل و تقویت در چهارچوب همکاری‌ها و توافق‌های فی‌مابین آنها در حوزه‌های مختلف است.

رحمتی گفت: تا کنون محورهای مختلفی از جمله در زمینه بانکداری، کشاورزی، حمل‌ونقل، سلامت، امنیت غذایی و انرژی در دستور کار این گروه قرار داشته است.

وی ادامه داد: جلسه اسفندماه کمیته انرژی این گروه در روسیه، محورهایی از قبیل بهره‌وری انرژی، تکنولوژی‌های جدید در زمینه انرژی و عدالت انرژی (شامل دسترسی عموم اقشار مردم به انرژی، ارزان‌بودن انرژی برای استفاده همگان، قابلیت اطمینان در حوزه انرژی، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی) را در بر می‌گرفت.

مدیر مطالعات و پایش بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: اگرچه مجموعه بریکس در سال‌های اخیر اقدام‌هایی در بخش انرژی داشته است که اهم دستاورد آن ۹ گزارش جامع در حوزه‌های مرتبط باانرژی است، تشکیل نخستین نشست کارشناسان حوزه انرژی نشان از عزم این مجموعه برای تعمیق همکاری‌های در این بخش دارد و باتوجه‌به جایگاه ایران در زمینه انرژی در عرصه ملی و بین‌المللی، حضور در مجموعه بریکس تسهیل‌کننده رشد و ارتقای کشور در این حوزه خواهد بود.

رحمتی خاطرنشان کرد: در این جلسه، نمایندگان کشورها وضعیت انرژی و برنامه‌های درحال‌توسعه را در کشور خود ارائه دادند و در ادامه بحث و تبادل نظر در زمینه انرژی و برنامه‌های آتی فعالیت بریکس در بخش انرژی انجام شد

وی گفت: از موارد قابل‌توجه اینکه کشور هند در زمینه توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر اقدام‌های چشمگیری انجام داده است و همین‌طور کشور امارات متحده عربی در خصوص برنامه‌ریزی‌های بلندمدت انرژی تا سال ۲۰۷۱ نیز برنامه‌ریزی مدون انجام داده است.
مدیر مطالعات و پایش بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: بی شک استفاده از تجربیات و تعاملات و همسو شدن با اهداف کشورهای گروه بریکس فواید زیادی را برای کشورمان ایران در پی خواهد داشت.

رحمتی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال این گروه در سال ۲۰۱۵ یک بانک مشترک تأسیس کرده است که اعضا می‌توانند برای تأمین مالی پروژه‌های هم‌راستا با اولویت‌های بریکس از آن استفاده کنند و این امر می‌تواند کمک فراوانی به پیشبرد توسعه پروژه‌های مختلف کند

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ