شاخص‌سازها بازیگران اصلی بورس در روزهای سبز و قرمز

اقتصاد ایران: بررسی معاملات این روزهای بورس نشان می‌دهد شاخص‌سازها هم در روند مثبت و هم در روند منفی جلوتر از سایر نمادها بوده و بازار را به دست گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  بورس این روزها در حال نوسان است و رفت و برگشت‌های بورس منجر به سردرگمی سهامداران شده است. حقوقی‌ها با توجه به قدرتی که دارند بالافروشی و پایین خری می‌کنند. امروز ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و شاخص‌های بازار سهام نیز ریزش کردند.این روزها فاکتورهای عملکردی بازار نشان از غلبه نیروهای صعودی دارند. به نظر می‌رسد بورس تهران مطابق سنت سال‌های اخیر، در روزهای پایانی سال روند صعودی پیدا کرده است. البته افت امروز بورس به دلیل ترس سهامداران خرد بازار سهام بوده است. بنابراین تداوم رشد بورس در معاملات هفته آینده دور از انتظار نیست.

سهامداران خرد به دنبال مقابله با عرضه حقوقی‌ها

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: با اینکه در طول این روزها خبرهای خودرویی بسیار داغ است و خودرو به عنوان لیدر سنتی بازار سرمایه در حال معامله شدن است و اکثر مواقع نیز در صدر برترین ارزش معاملاتی‌ها قرار دارد اما هنوز روند بورس تثبیت نشده است.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما بازارهای موازی با بازار سرمایه در این چند سال اخیر نشان می‌دهد بورس از سایر بازارها عقب افتاده و باید در ماه‌های آینده این عقب افتادگی جبران شود.وی افزود: امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در ادامه نوسان مثبت هفته جاری خود حدود ۶ هزار واحدی دیگر افت را تجربه کرد. این روزها نمادهای کوچک بازار خیلی تاثیر مثبت یا منفی بر روی شاخص کل ندارند و عملا چند نماد شاخص ساز بازار سرمایه را در دست گرفته‌اند.دستجردی تاکید کرد: در روزهای پایانی سال تعدادی از حقوقی‌ها برای بستن حساب‌های خود و تعیین میزان سود و زیان سال جاری دست به فروش‌هایی می‌زنند و این موضوع تنها با استقبال حقیقی‌ها در بازار پوشش داده می‌شود تا مانع از این عرضه‌ها شوند. در هفته آینده جدال بین عرضه و تقاضا در بازار مسیر شاخص برای سال۱۴۰۳ را تعیین می‌کند.

تعدیل شاخص بورس در روز چهارشنبه

در پایان معاملات روز چهارشنبه شانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس ۶ هزار و ۴۷۵ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۷۵۲ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۳۰ صدم درصد بوده است.شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش هزار و ۱۱۳ واحدی در رقم ۷۳۸ هزار و ۶۴۱ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۱۵ صدم درصد بوده است.شاخص کل فرابورس با افت ۴۲ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۱۴۵ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۴۰۱ واحد به سطح ۱۳۵ هزار و ۵۷۲ واحد رسید.

خروج پول حقیقی از بورس

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۶۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.امروز نماد خگستر (گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) ، خاور (ایران خودرو دیزل) و خساپا (سایپا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فن افزار (توسعه فن افزار توسن) ، ذوب (ذوب آهن) و تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین) تعلق داشت.

کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۴۹ هزار و ۷۲۱ میلیارد تومان رسید.ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳۹ هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان بود که ۸۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۹ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۶۶۵ میلیارد تومان رسید.

رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در معاملات چهارشنبه، ۶۷ نماد صف خرید داشتند و ۴۵ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۰۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۸۰ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۷۹ درصدی به ۲۳۰ میلیارد تومان رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ