خاندوزی گفته است که «دولت به طور مستقیم در یک شرکت ۶ درصد و در شرکت دیگر ۱۷ درصد سهام خودروسازی دارد، بقیه سهامها به شکل تو دلی وجود دارد. آنچه اولویت ما است این است که در حوزه مدیریت تمام بخشهای صنعتی از جمله صنعت خودرو از ظرفیتهای بخش غیردولتی که مدیریت چابکتر و بهرهور است استفاده کنیم.»
وزیر اقتصاد همچنین گفته «بعد از این که موانع سهام مرتفع شد در مورد واگذاری سهام هم اقدام خواهد شد. چون در وثیقه برخی بانکها بوده باید از ذیل وزارت صنعت آن را خارج کنند یا وثیقه جدیدی به بانکها بدهند که سهام خودروسازان آزاد شود. اولویت ما ابتدا تغییر مدیریت و سپس مالکیت است.»
وزیر اقتصاد در حالی میگوید اولویت دولت تغییر نوع مدیریت خودروسازیهای بزرگ و سپس مالکیت است که هیچ اقدامی در خصوص واگذاری مدیریت دولتی شرکتهای خودروسازی ایرانخودرو و سایپا در جریان نیست و حتی زمزمههایی مبنی بر تغییر مدیرعامل سایپا توسط دولت به گوش میرسد.
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در مورد واگذاری سهام دو شرکت بزرگ خودروسازی به خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: جلسات متعددی در مورد خصوصیسازی صنعت خودرو با حضور وزیر اقتصاد، رییس سازمان بورس، استادان دانشگاه و بخش خصوصی و خصولتی صنعت خودرو برگزار شده، بحثهای مفصلی انجام و نظراتمان را مطرح کردیم، دولت صحبتهای دست اندرکاران صنعت خودرو را شنید، اما همچنان در عمل اتفاقی رخ نداده است.
نعمتبخش افزود: در آن جلسات گفتیم که شرط خصوصیسازی این است که دولت از قیمتگذاری دستوری دست بکشد. حتی پیشنهاد دادیم اگر دولت میخواهد سهام خود را در ایران خودرو و سایپا نگه دارد، مانعی ندارد، اما به میزان سهام خودش دخالت مدیریتی کند.
وی ادامه داد: دولت میتواند سهم ایران خودرو و سایپا را به مزایده بگذارد و شرایطی هم برای خریداران سهام خودروسازیها قائل شوند تا خریدار از دست اندرکاران صنعت خودرو باشد و این طور نباشد که به هر کسی که توانایی مالی داشت و از راه رسیده بود و نابلد بود، بفروشند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار داشت: لازم است که قراداد کاملی میان خریداران و دولت منعقد شود و طرفین یکسری تعهدات را قبول کنند. خریداران سهام ایران خودرو و سایپا، باید تعهد بدهند که کیفیت خودرو بهبود پیدا کند، نیاز جامعه برآورده شود، صادرات داشته باشند و در قبال آن هم باید قیمتگذاری دستوری حذف و ارز مورد نیازشان تامین شود.
به گفته نعمتبخش، سهام خودروسازان باید به کسانی که اهل فن و خودرو هستند، واگذار شود؛ برای مثال کنسرسیومی از قطعهسازان میتوانند این سهام را بخرند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان این که واگذاری خودروسازان دستور رییسجمهور است و رهبری هم بارها اشاره کردهاند که اصل 44 به درستی انجام نشده است و کار باید به بخش خصوصی سپرده شود، گفت: شاید یکی از دلایل عدم واگذاری سهام خودروسازان این است که خودروسازیها حیاط خلوت دولت بمانند تا دست دولتیها برای انجام اموری همچون استخدام باز باشد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه