توضیحات محمدی عراقی درباره رد صلاحیت روحانی

اقتصاد ایران: عضو مجلس خبرگان رهبری درباره رد صلاحیت روحانی برای مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: البته این مسئله به ایشان محدود نبود برخی از اساتید حوزه علمیه قم را هم من می شناختم که تایید نشدند و فقط ایشان نبودند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، آیت الله محمود محمدی عراقی، عضو مجلس خبرگان رهبری در مسجد دانشگاه تهران و در پاسخ به سوالی درباره علت رد صلاحیت روحانی اظهار داشت: من اطلاع دقیقی از این مسئله ندارم و نمی‌توانم داوری کنم ولی از رد صلاحیت هیچ کس خوشحال نمی شوم، چه مجلس خبرگان و چه مجلس شورای اسلامی. دلمان می خواهد هرکس وارد این میدان می شود صلاحیت داشته باشد و تایید شود البته باید نظامی باشد که موارد مورد نیاز برای این جایگاهها را بررسی کند. در همه جای دنیا هم نوعی تایید صلاحیت وجود دارد.

وی گفت:  به هیچ وجه چیزی که بیگانگان مطرح می کنند و شبهه رهبری ایشان(روحانی)، دور از شان فقهای شورای نگهبان است. من این آقایان( فقهای شورای نگهبان) را می شناسم و مهمترین خصیصه آنها تقوا است و اینکه خدای نکرده غرض و مرضی ندارند اما ممکن است اشتباه کنند چرا که معصوم نیستند. 6 تن از فقها در این موارد رای گیری می کنند و همیشه هم نظرشان یکی نیست. درباره ایشان هم حدس می زنم برخی نظراتی داشتند. ایشان سوابق اجرایی و سیاسی متعددی در کشور داشتند،  رییس جمهور بودند به نظر شکایت ها و‌پرونده‌هایی در قوه قصاییه داشتند که البته منجر به محکومیت نشده است. شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت ها می گود نمی تواند دلایل این مسئله را اعلام کند اما به خود افراد اعلام می کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: من فکر می کنم این حق مردم است که از این مسئله اطلاع داشته باشند لذا اگر دلایل به ایشان گفته شده می توانند آنها را به مردم اطلاع دهند. قانون می گوید حتی اگر خود افراد رضایت داشته باشند شورای نگهبان نمی تواند دلایل را اعلام کند و تنها خود فرد می تواند دلایل رد صلاحیش را اعلام کنند. البته این مسئله به ایشان محدود نبود برخی از اساتید حوزه علمیه قم را هم من می شناختم که تایید نشدند و فقط ایشان نبودند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره شایعاتی که درباره انتخاب رهبر آینده هر از چندگاهی منتشر می شود نیز گفت:  مجلس خبرگان رهبری 8 کمیسیون دارد که کمیسیون های 109،  107 و 111 جزو مهمترین  کمیسیون‌ها هستند. وظیفه  کمیسیون اصل 107 و 109 بررسی دائم در مورد کسانی است که احتمالاً صلاحیت‌های مربوط به رهبری را دارند.
کمیته سه نفره ای در این ذیل تشکیل می شود و وظیفه‌شان این است افرادی را که در مظن رهبری هستند از بین خودشان به صورت مخفیانه انتخاب کنند و روی افراد مطالعه کنند. پرونده هایی برای افراد تشکیل دادند و سوابق آنها بررسی می شود. منتها برای اینکه سواستفاده نشود اعلام رسمی نمی‌شود و به صورت گزارشات سری و طبقه بندی شده در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری موجود است‌. این گزارشات در صورت لزوم و در زمان مورد نظر مورد نظر به بحث و بررسی گذاشته و مورد استفاده قرار می گیرد که از وظایف مجلس خبرگان رهبری است.

محمدی عراقی درباره ساز و کار نظارتی مجلس خبرگان رهبری در باره بررسی ضوابط رهبری با برگزاری دو جلسه در سال گفت: خبرگان 8 کمیسیون دارد که کمیسیون 111 بیشترین وظیفه را در نظارت بر عملکرد رهبری و  احراز شرایط  رهبری و آن 11 شرط دارد که هر دوهفته یکبار جلسات خود را تشکیل می دهد و‌محدود به آن دو اجلاسیه نیست.

وی درباره انتخاب رییس مجلس آینده خبرگان رهبری با توجه به غیبت ایت الله جنتی در این دوره از انتخاب پیش بینی این مسیله را سخت و منوط به ترکیب مجلس خبرگان رهبری آینده دانست ولی احتمال داد یکی نواب مجلس خبرگان برای این مسئولیت انتخاب شود.

محمدی عراقی درباره میزان حقوق اعضای خبرگان رهبری گفت: طبق  قانون عضویت در مجلس خبرگان شغل نیست و اعضای مجلس خبرگان رهبری هیچ حقوقی دریافت نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه در آیین نامه مجلس خبرگان آمده که مذاکرات مجلس خبرگان محرمانه است، تصریح کرد:  به نظر بنده 95 درصد از مذاکرات قابل انتشار است و این حق مردم است که از مسایل مطرحه اطلاع داشته باشند. حتی نطق ها را هم می گویند محرمانه است. من با این موضوع مخالفم و معتقدم فقط دو مورد، مسائلی که مخل امنیت و یا مسایلی که درباه بررسی صلاحیت رهبری یا گزینه رهبری است باید محرمانه بماند والا بیشتر مسایل قابل بررسی در مجلس خبرگان موضوعات مبتلا به مردم است و‌محرمانگی ندارد  که‌خوب است به اطلاع مردم برسد.‌

محمدی عراقی گفت: روسای سه قوه و وزرا را درباره مطالبات دعوت کردیم.‌ در مسئله فسادها، رانت‌ها و مشکلات صحبت کردیم و سوال پرسیدیم. اما در نهایت امیدواریم این منع محرمانگی جزئیات مذاکرات اجلاس خبرگان برداشته شود.

وی در پاسخ به اینکه اعضای خبرگان حتما باید مرد و روحانی باشند، گفت: طبق ضوابط هم غیر روحانیون و هم بانوان می توانند عضو باشند. درباره غیر روحانیون این مسیله رخ داده و عضوی غیر از روحانیون در مجلس حضور یلفته است. ولی متاسفانه درباره بانوان رخ نداده است. البته از بانوان فرهیخته داوطلب شدند ولی از ازمونها و فرایندهای جاری عبور نکردند. نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می دهد خوب است بانوان فرهیخته، باسواد، عالم و توانمند را در مجلس مهم خبرگان داشته باشیم.

محمدی عراقی با اشاره به اینکه مسجد دانشگاه تهران در دهه 70 مرکز وقایع سیاسی و از جنب و جوش خاصی برخوردار بود، گفت: رهبری یک زمان گفتند دانشگاه باید سیاسی باشد خدا دست کسانی که نمی‌خواهد دانشگاه غیرسیاسی باشد را لعنت کند. امروز شور و شوق فعالیت سیاسی در دانشگاهها مانند انتخابات دوم خرداد سال 76 نیست باید کاری کنیم تا آن شور و شوق  در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه اگر رهبری کشور بر عهده  پیامبر (ص) یا امام علی  (ع) و امام حسین (ع) باشد اما مردم نباشند، آن رهبری نتیجه نخواهد داشت  گفت: امروز در زمانی زندگی می‌کنیم که از سال 42 تا 57 این همه مبارزه و زندان اتفاق افتاد اما مردم خسته نشدند و پشت رهبری را خالی نکردند و مبارزه پیروز شد. امروز هم این طور است. قانون اساسی ما روی حضور مردم تاکید دارد که تکیه بر آموزه قرآنی بوده و این مسئله سیاسی صرف نیست.  

وی افزود: اگر انتخابات مهم است ریشه قرآنی دارد و حضور مردم نیز جدی است. برای حل مشکلات و حفظ اقتدار ملی باید در انتخابات شرکت کنیم.

محمدی عراقی گفت: اگر نظرسنجی‌ها درست باشد، حدود 30 درصد مردم در تردید هستند، وظیفه ما این است که این افراد را از مردد بودن خارج کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ