اصلاح نرخ خوراک پالایشی ها با جدیت پیگیری میشود

اقتصاد ایران: معاون نظارت بر بورس‌ها و دبیر انجمن پالایشی از مکاتبه با وزارت نفت و رئیس جمهور درباره نحوه محاسبه قیمت خوراک این صنعت و ضرر ۳۲ هزار میلیارد تومانی شرکت ها فقط در تولید بنزین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،  بیست و دومین نشست میز صنعت سازمان بورس با موضوع بررسی صنعت فرآورده‌های نفتی پالایشی با حضور رضا عیوضلو معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، ولی‌اله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و جمعی از مدیران و فعالان این صنعت برگزار شد.

بر اساس این گزارش، رضا عیوضلو معاون نظارت بر بورس‌ها در خصوص دستورالعمل‌ نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی، گفت: مشاوران دولت و مسئولان دولتی با پارادایم فکری مواجه هستند که سود صنایع را ضد ارزش می‌دانند. بنابراین حفظ شرکت های تولیدی تنها شرایط حفظ داخل در شرایط تحریمی است.

وی افزود: دستورالعمل‌ نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی با تاخیر 11 ماهه ابلاغ شد که باگ بزرگ حقوقی دارد. دستورالعمل وزارت نفت با بحث سیاست کیفی‌سازی متناقض است و قیمت‌گذاری خوراک را به نحوی قرار داده تا محصولاتی تولید شوند که حاشیه سود آنها پایین و اغلب زیان‌ده هستند. مکاتباتی با وزارت نفت و رئیس جمهور در خصوص این ابلاغیه در حال انجام است. زیرا این تصمیم بر سود صنعت پالایشی اثر خواهد داشت که به ضرر سهامداران، صندوق‌های پالایشی و... خواهد بود.

عیوضلو ادامه داد: دولت سیاست‌های یارانه‌ای برای محصول بنزین در نظر گرفته اما این سیاست ضربه‌های متعددی به سبب سرکوب قیمت‌ها به تولید وارد می کند.  ضرورت دارد انجمن پالایشی مکاتبه‌ای با شورای رقابت یا هیات عالی نظارت داشته باشد. سازمان بورس هم این موضوع را پیگیری و از تلاش برای حفظ کیان سهامداران دریغ نخواهد کرد.

کاهش ارزش سهام شرکت‌های تولیدی با قیمت‌گذاری دستوری

ناصر عاشوری دبیر انجمن صنعت پالایشی با اشاره به جایگاه ویژه شرکت‌های پالایشی در تولید فرآورده‌های نفتی، گفت: از میان ۱۰ پالایشگاه تا کنون ۹ پالایشگاه طبق اصل ۴۴ واگذار شده‌اند. آن‌ها تعهداتی به دولت و حاکمیت در بحث تامین سوخت دارند و خوراک را از دولت تهیه می‌کنند. تا زمانی که بحث رگولاتوری و جایگاه تصمیم‌گیری بر اساس قانون و تبصره ۵۶ اصل ۴۴ تعیین و تکلیف نشود دولت اختیار تام دارد.

وی افزود: عملکرد شرکت ها، تولید محصولات و مباحث وظایف قانونی آن‌ها به لحاظ اقتصادی، ارزش سهام، امنیتی و...از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
دستور العمل قیمت‌گذاری می‌تواند مجموعه‌ها را قفل کرده و ارزش سهام را کاهش و موجب خلل در روند کارها شود. اگر درآمدها محقق نشود نمی‌توان تکالیف را انجام داد. وضعیت شرکت‌های پالایشی با بیست سال گذشته متفاوت است. چرا که اکنون ۴۹ میلیون نفر سهامدار عدالت داشته و باید تقسیم سود انجام دهند.

عاشوری ادامه داد: دستورالعملی که سال جاری در خصوص پالایشی‌ها صادر شد به شدت شرکت ها دچار زیان کرد. به نحوی که طبق آمار تنها در حوزه بنزین، شرکت‌های پالایشی ۳۲ هزار میلیارد تومان ضرر کردند که سازمان بورس و وزارت اقتصاد بابت پیگیری مشکلات از جمله اصلاح دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایش حمایت‌های لازم را انجام دادند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ