بومی سازی محصولات فناوری در اولویت وزارت ارتباطات
اقتصاد ایران: معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تدوین نظام نامه بومی سازی محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد.
وی با اشاره به اینکه تعداد شرکت های مدعی تولید محصولات داخلی در هر حوزه ای زیاد است، افزود: در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نظام نامه بومی سازی محصولات فاوا تدوین شد که این نظام نامه محور ارزیابی هر محصول است و خیالمان از شرکت هایی که این مسیر را دنبال می کنند راحت خواهد بود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: آمار دقیق از تعداد و ارزش های محصولات وارداتی در کشور وجود نداشت که به همین منظور با کمک مجری شبکه ملی اطلاعات ، وزارت صمت و سازمان تنظیم برنامه ریزی شده تا شناسه یکتا برای هر محصول داشته باشیم و مسیر از گمرک و ثبت سفارش دنبال شود. به دنبال این فرایند آمار دقیق از تعداد محصولات وارداتی در کشور مشخص می شود و آمار خوبی در اختیار نهادهای حاکمیتی قرار داده شود.
وی تصریح کرد: موضوع دیگری که با برخی از تولیدکنندگان داخلی داشتیم این بود که برخلاف انتظار برخی محصولات داخلی گرانتر از محصولات چینی و خارجی در بازار عرضه می شوند به همین دلیل باید به واسطه اصلاح زنجیره تأمین یک اصلاح قیمتی در این حوزه داشته باشیم تا این گرانی برطرف شود. همچنین برخی از محصولات خارجی قیمت واقعی ندارند که در وزارت ارتباطات در حال بررسی این موضوع هستیم.
وی در ادامه به موضوع آزادسازی بازارهای بین المللی محصولات داخلی اشاره کرد و افزود: سهم محصولات فاوا از این بازار اکنون به 100 میلیون دلار رسیده است که برآورد میشود امسال به 200 میلیون دلار برسد.
عابدی اضافه کرد: تأمین نیروی انسانی متخصص در این حوزه یکی از چالشها است که برای حل این موضوع 3 برنامه آموزشی مهم در کشور دنبال میشود. یکی از آنها آموزش برنامه نویسی به دانش آموزان در 15 استان کشور است و همچنین با همکاری معاونت علمی، آموزش متخصصین صنعت فاوا شروع شده که بر این اساس امسال 10 هزار متخصص آموزش دیده وارد بازار میشوند که بر اساس برنامه هفتم این رقم باید 20 هزار به متخصص برسد.
وی در انتها عنوان کرد: برنامه دیگر بحث راهبران تحول دیجیتال کشور است که در دور اول آن 500 نفر برگزیده در فراخوان درحال گذراندن دورههای تخصصی در بخش خصوصی، دولتی و خارج از کشور هستند.