رئیس مرکز پژوهش های مجلس:

اقتصاد دریا نقش اصلی درتوسعه سرمایه داری دارد

اقتصاد ایران: رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: هسته اصلی اقتصاد در دنیای امروز در بستر دریا شکل گرفته و اقتصاد دریا نقش اصلی در توسعه سرمایه داری را ادارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، همایش ملی توسعه سواحل مکران با تأکید بر دیپلماسی و اقتصاد دریامحور صبح امروز (دوشنبه ۲۰ آذرماه) با حضور امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، مصطفی زمانیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و  بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس توسط اندیشکده دیپلماسی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس در ابتدای این همایش گفت: واقعیت این است که دو سوم جمعیت جهان در مناطق مرزی ساحلی و آب راه ها زندگی می‌کنند. 

وی افزود: هسته اصلی اقتصاد در دنیای امروز در بستر دریا شکل گرفته و اقتصاد دریا نقش اصلی در توسعه سرمایه داری را دارد. 

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه اقتصاد دریا محور یک اقتصاد با مقیاس بالا بوده به گونه ای که میتوان در ارزان بودن حمل و نقل دریایی آن را دید، اظهار کرد: در کشور ما از دیرباز خیلی تفاوتی بین اقتصاد و اقتصاد دریا تفاوتی نداشته، زیرا ما وابسته به اقتصاد نفت بودیم و کمتر از اقتصاد دریا برای توسعه کشور بهره بردیم اما مدتی است برنامه ریزی ها به سمت اقتصاد دریا محور پیش رفته است.

نگاهداری با اشاره به مسائل مشترک اقتصاد دریا محور، گفت: یکی از مسائل مشترک اقتصاد دریا در کشور ما، مسئله حکمرانی و نگاشت نهادی دستگاه و مدیریت سیاسی در کشور، و ارتباط آن با سایر دستگاه های موجود در این امر است.

وی ادامه داد: مسئله مشترک دیگر اختلاف شدید بین شمال و جنوب اقتصاد دریا محور است. پیشرفت هایی که در رقبای سواحل جنوبی ایجاد شده خودش برای ما مسائلی را ایجاد کرده است، این امر سبب شده قاچاق و مهاجران غیر قانونی بیشتر صورت بگیرد. 

رئیس مرکز پژوهش های مجلس ضعف زیرساخت ها برای توسعه دریا محور را مسئله مشترک سوم دانست و گفت: اقتصاد دریا محور فقط ساحل که نیست بلکه پس کرانه و زنجیره های حمل و نقلی دارد و تمامی این زیرساخت ها باهم می‌توانند برای رشد این امر نقش بسیار مهمی را خواهد داشت.

نگاهداری ادامه داد: مسئله چهارم بحث تحریم های ظالمانه است. دور زدن تحریم ها در اقتصاد دریا محور نسبت به سایر حوزه ها کمی مشکل است. ولی واقعیت این است که اقتصاد دریا محور در شرایط کنونی برای ما الزام آور است. 

وی با تاکید بر اینکه باید در بنادر و پس کرانه های بندری یک نقش متفاوت داشته باشیم و آن نقش کریدور اقتصادی است، عنوان کرد: نگاه سنتی به سواحل مکران یک ظلم است زیرا این نگاه پیرامون به مرکز است و بیشتر به دنبال توسعه محلی است، بلکه ما باید نگاه اقتصادی بین المللی به این سواحل داشته باشیم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: ما در ایام تحریم باید به اقتصاد دریا محور نگاه ویژه داشته باشیم. ما باید به درهم تنیدگی اقتصادی با سایر کشورها توجه ویژه داشته باشیم تا از طریقی هم تأمین امنیت و هم ارزآوری را برای کشور داشته باشیم.

نگاهداری خاطرنشان کرد: بدون تحلیل صحنه بین الملل نمیتوان برای توسعه سواحل مکران و پروژه های بنادر کاری انجام داد پس باید یک تغییر پارادایم از نگاه سنتی به نگاه جدید داشته باشم.

وی با اشاره به اینکه باید در نگاه جدید، سواحل مکران را یاری گر توسعه ایران بدانیم، تأکید کرد: این نگاه پیرامون به مرکز نیست بلکه اینجا مرکزیت نگاه اصلی است. در اینجا ما به جای تخصیص بودجه، به دنبال توسعه خودگران این مناطق بوده و به دنبال زیرساخت های حمل و نقلی و اقتصادی هستیم تا مدرسه سازی و بیمارستان، بنابراین با نگاه جدید، این سواحل تبدیل به ظرفیت اقتصادی ایران می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: سواحل مکران سه شنبه هفته جاری در دستور کار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت و ان شاالله نمایندگان تصمیم درستی برای سواحل مکران بگیرند.

نگاهداری به اهمیت های سواحل مکران اشاره کرد و گفت: سواحل مکران محور اتصال ایران به آب های اقیانوس هاست، خوشه های بزرگ صنعتی را می توان در این سواحل ایجاد کرد که خود در توسعه اقتصاد ایران نقش بسزایی دارد.

وی در پایان با بیان اینکه برای توسعه این سواحل باید از کشورهای منطقه و فرامنطقه ای استفاده کنیم، بیان کرد: اگر بتوانیم در توسعه این سواحل از کشور چین استفاده کنیم و سواحل مکران را به سی پک متصل کنیم این میتواند دغدغه چینی ها را هم مرتفع کند و در همکاری و توسعه سواحل مکران نقش مهمی داشته باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ