همکاریهای ایران و عربستان در کریدورهای بینالمللی
اقتصاد ایران: در زمان حاضر عربستان سعودی بهتنهایی حدود ۱.۶میلیارد دلار با روسیه تجارت دارد که مسیر ایران یکی از مطلوبترین مسیرها برای عبور این کالاهاست.
اولین دلیلی که با مطالعه سند چشمانداز این کشور میتوان یافت، نرخ بالای بیکاری (11.6 درصد) در این کشور است که دولت سعودی قصد دارد این مسئله را در افق 7ساله، (به 7 درصد) کاهش دهد.
یکی از عواملی که میتواند این مهم را به سرانجام برساند نقشآفرینی در کریدورهای بینالمللی است.
دومین دلیل، هدفگذاری رسیدن به سهم 35درصدی بنگاه تجاری کوچک و متوسط از GDP این کشور است که باز هم مشاغل مربوط به لجستیک میتوانند نقشی مهم در این مسئله ایفا کنند.
سومین دلیل هم متنوعسازی درآمدهای این کشور است، سعودیها دریافتهاند که وابستگی به نفت و گاز میتواند به اقتصاد این کشور آسیب بزند،
بر این اساس آنها در سند چشمانداز خود تا سال 2030 به این موضوع اشاره کرده و امیدوارند رتبه خود را در شاخص عملکرد لجستیک (LPI) از 49 به 25 برسانند و بهعنوان یک کشور تعیینکننده در کریدورهای بینالمللی نقش ایفا کنند.
همکاریهای ایران و عربستان در کریدورهای بینالمللی چگونه میتواند رقم بخورد؟
ایران و عربستان 19 اسفندماه سال 1401 پس از مذاکرات فشرده، روابط فیمابین را عادیسازی کردند، این امر میتواند منجر به همکاریهای لجستیکی میان دو کشور شود تا جایی که محمولههای تجاری بین کشورهای حوزۀ CIS با عربستان از مسیر ایران عبور کند. ایجاد این کریدور میتواند هم برای ایران و هم برای عربستان منافع اقتصادی، امنیتی و اجتماعی داشته باشد و به صلح و روابط بدون تنش پایدار میان دو کشور کمک کند.
این همکاریهای ترانزیتی میتواند به توسعه اقتصادی طرفین کمک کند و از سوءاستفاده و نفوذ کشورهایی مانند آمریکا در منطقه جلوگیری کند.در زمان حاضر عربستان سعودی بهتنهایی حدود 1.6 میلیارد دلار با روسیه تجارت دارد که مسیر ایران یکی از مطلوبترین مسیرها برای عبور این کالاهاست، همچنین دو کشور میتوانند نقش هاب ترانزیتی برای کشورهای منطقه ایفا کنند و این همکاریهای لجستیکی را افزایش دهند.
عبور محموله اخیر ترانزیتی بین روسیه و عربستان از مسیر ایران، نمونهای از این همکاری ترانزیتی به حساب میآید. محموله کانتینری ذکرشده با ورود از مرز اینچهبرون و با استفاده از حملونقل ریلی به بندرعباس رسید و در ادامه با استفاده از حملونقل دریایی به عربستان ارسال شد. این اقدام میتواند نمونهای موفق از همکاری ترانزیتی مشترک بین ایران و عربستان به حساب آید.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه