وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد:

اجرای طرح آبخیزداری درکشور با کمک بسیج مردمی

اقتصاد ایران: وزیرجهاد کشاورزی گفت: کشور سالانه ظرفیت اجرای ۹-۸ میلیون هکتار طرح آبخیزداری را دارد که می‌توان با مشارکت و بسیج مردم در مدت ده سال ۹۰ میلیون هکتار از کشور را زیر پوشش فعالیت آبخیزداری قرار داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  محمدعلی نیکبخت در نشست هم‌اندیشی فرماندهان حوزه‌های مقاومت بسیج، مسوولان بسیج خواهران، سازمان بسیج ادارات و کارمندان تهران  اظهار داشت: امروز حضور بسیج در اقصی نقاط کشور و رده‌های مختلف سازمانی مشهود و ملموس است.

وی افزود: ماموریت‌ها، گزارش‌ها و ملاقات با مسوولان از سوی بسیج وزارت جهاد کشاورزی در جهت ارتقای روحیه جهادی است و وزارت متبوع هم پشتیبان این تفکر است، یعنی ما برای تأمین سفره مردم با توجه به محدودیت‌ها نیازمند تفکر بسیجی یا همان روحیه جهادی هستیم.

وزیر جهادکشاورزی، آبخیزداری، آبخوان‌داری و طرح‌های کوچک تامین آب را از جمله اولویت‌های زیرساختی بخش کشاورزی دانست و گفت: کشور سالانه ظرفیت اجرای 9-8 میلیون هکتار از این طرح‌ها را دارد که می‌توان با مشارکت و بسیج مردم در مدت ده سال 90 میلیون هکتار از کشور را زیر پوشش فعالیت آبخیزداری قرار داد که با تحقق آن علاوه بر جلوگیری فرسایش خاک و سیلاب، 50 میلیارد متر مکعب آب در کشور تولید می‌شود.
وی فعالیت‌های آبی- خاکی را از دیگر اقدامات زیربنایی خواند که با ورود بسیج و جلب مشارکت مردمی در طرح‌های کوچک مانند پوشش انهار، انتقال آب به داخل زمین‌های زراعی و ... ، می‌توان بهره‌وری آب را در باغات و مزارع افزایش داد.

نیکبخت بار دیگر از محدودیت در توسعه فیزیکی کشاورزی سخن به میان آورد و گفت: نوع اقلیم و محدودیت منابع پایه امکان توسعه کشاورزی در واحد سطح را نمی‌دهد، افزایش عمق چاه‌های آب و فرونشست دشت‌ها زنگ خطر را به صدا درآورده است.

وی در همین رابطه گفت: مهار آب‌های مرزی و آب‌هایی که از دسترس خارج می‌شود، استفاده از پایاب سدها و استفاده از آب‌های نامتعارف مانند شیرین‌سازی آب دریا تنها راهکار توسعه فیزیکی کشاورزی در ایران است که می‌توان از ظرفیت بسیج در این زمینه بهره گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی، شیلات و آبزی‌پروری را نقطه طلایی سرمایه‌گذاری کشور دانست و گفت: 24 هزار هکتار در سواحل کشور آماده اجرای طرح‌های آبزی‌پروری به ویژه پرورش میگو است و راه‌اندازی چنین طرح عظیمی با نگاه به تسهیلات بانکی غیرقابل اجراست و این بخش با بسیج امکانات و سرمایه مردمی می‌تواند بیشترین ظرفیت و فرصت سرمایه‌گذاری در کشور را فراهم سازد.

وی بر توسعه کشت گلخانه‌ای تاکید کرد و افزود: امروز گوجه‌فرنگی درجه یک درب گلخانه 45 هزار تومان و آماده صدور به خارج از کشور است، بسیج با مشارکت مردم می‌تواند نقش تسریع کننده در توسعه کشت گلخانه‌ای در سراسر کشور ایفا کند.

گفتنی است؛ لزوم حفاظت از آب و خاک، اراضی کشاورزی و جلوگیری از دست‌اندازی به منابع تأمین سفره مردم، پایان‌بخش صحبت‌های وزیر جهادکشاورزی در این نشست بود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ