وی افزود: وزارت میراث فرهنگی در قبال معماری و شهرسازی معاصر دو تکلیف ملی دارد، اول اینکه با شناخت و ثبت آثار معماری ارزشمند تاریخی، زمینه شناسایی و درک ارزشها، شاخصها و معیارهای این معماری اصیل و هویتمند را برای نسل حاضر فراهم و موجب تداوم ارزشها و غنابخشی به معماری امروز شود.
دارابی درباره وظیفه دوم وزارتخانه متبوعش اظهار داشت: با شناسایی، ثبت و حفاظت از آثار ارزشمند معماری امروز در قالب میراث معماری معاصر، فرصتی را برای شناخت و بهرهمندی آیندگان فراهم کند. تلاش مطلوب در این راه نیازمند پشتوانههای علمی، دانشی و معرفتی نسبت به گذشته و حال است تا میراث نسل حاضر برای آیندگان باقی بماند.
قائممقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در توصیف نسل حاضر گفت: از یک سو در کشور و از سالهای آغازین سده اخیر، تلاشهای گستردهای را در همراهی با جامعه جهانی آغاز کرده تا آثار ارزشمند معماری گذشته خود را شناخته، ثبت و معرفی و با خوانش و روایت آن زمینهای برای تداوم و غنای معماری معاصر فراهم کند. و از سوی دیگر تلاش کرده آثار معماری از خود به جای گذارد که درباره هویتمندی و ویژگیهای آن باید گفتوگوها کرد.
تجلی روح زمانه در آئینه معماری معاصر
وی تصریح کرد: معماری در طول تاریخ همواره تجلیگاه ویژگیهای اجتماعی، فرهنگی، هنری، اعتقادی و اقتصادی جوامع بوده و معماری معاصر، کماکان شاهدی بر این ویژگیها در دوران معاصر است. در حقیقت این روح زمانه ماست که در آئینه معماری معاصر تجلی و تبلور یافته است.
دارابی اظهار داشت: حفظ و به رسمیت شناختن این معماری، به عنوان میراث فرهنگی برای آیندگان، چالشی پیچیده است. کوششهای بسیاری در این زمینه انجام شده اما دستیابی به توافق جمعی در خصوص مفاهیم، ویژگیها، شاخصها و به تبع، مصادیق آن دشوار میکند.
قائممقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور بر ضرورت انجام اقدامات جامع برای ثبت برخی آثار معماری معاصر در فهرست آثار ملی، تأکید و اضافه کرد: در محور فرآیندهای مربوط به ثبت آثار در فهرستهای ملی، چارچوبها و پشتوانههای حقوقی و قانونی قرار دارند و تضمین میکنند که فرآیند نه تنها نظاممند، بلکه با استانداردهای بینالمللی سازگار باشد.
وی تأکید کرد: شناخت اهمیت فرهنگی آثار معماری، اغلب موضوعی ظریف و پیچیده بوده که نیازمند اجماع بین متخصصان از یکسو و با جامعه از سوی دیگر است. در واقع، اقدام به ثبت معماری معاصر در فهرست آثار ملی مستلزم درک بستر زمانی و ماهیت در حال تحول این آثار است.
قائممقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور یادآور شد: درک معماری معاصر، ناگزیر از فهم تغییر فلسفههای طراحی و فناوریهای ساخت آن است. از این رو، ارزیابی این آثار برای ورود به فهرست آثار ملی نیازمند درک سیر و روندهای معماری و نوآوریهای مربوط به آن در دوران معاصر است.
دارابی گفت: انتظار میرود گنجاندن آثار معماری معاصر در فهرست آثار ملی کشور، صرفاً اقدامی در زمینه شناسایی این آثار نباشد بلکه تلاشی برای خوانش و ثبت روایت معماری ایرانی در دوران معاصر باشد.
وی ابراز امیدواری کرد: همایش ملی «میراث معماری معاصر ایران» بستری مناسب برای شناخت و ثبت آثار معماری امروز در فهرستهای ثبت آثار فراهم کند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه