کارشناس مسائل اقتصادی:

ظرفیت‌های گردشگری ایران را باید تقویت کنیم

اقتصاد ایران: هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تجارت الکترونیک برای تسهیل نقل و انتقالات کالا و فروش خدمات است. بنابراین فراهم‌سازی بستر الکترونیکی برای صادرات کالا به دلیل تقویت و کاهش بوروکراسی نقل‌وانتقال به کشور مقصد است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: تجارت الکترونیک برای تسهیل نقل و انتقالات کالا و فروش خدمات است. بنابراین فراهم‌سازی بستر الکترونیکی برای صادرات کالا به دلیل تقویت و کاهش بوروکراسی نقل‌وانتقال به کشور مقصد است.

به طورکل به‌منظور ارسال کالا به کشور مقصد، بوروکراسی‌های متعددی ازجمله فرآیند بانکی، بیمه، گمرک، بنادر و… وجود دارد که هریک دارای قوانین و قواعد می‌باشند. در بستر الکترونیک یا ‌پنجره صادراتی می‌توان این فرآیندها را تسریع کرد و زمان نقل‌وانتقال را برای صادرکننده کالا کاهش داد. وی افزود: در یک دهه گذشته حجم صادرات کشور سیر صعودی داشته است اما ارزش کالاهای صادراتی سیر نزولی پیدا کرده است. براین‌اساس در نیمه نخست سال جاری به ازای هرتن کالای صادرشده، یک‌سوم ارزش کالاهای صادراتی در مقایسه با دهه ۹۰ کاهش یافت. براین‌اساس می‌توان عنوان داشت که کالاهای صادراتی ارزان‌تر از گذشته شده است.

در این میان پرسشی به وجود می‌آید که به‌منظور عدم کاهش ارزش کالاهای صادراتی چه کنیم و چطور می‌توانیم ارزش کالاهای صادراتی خود را افزایش دهیم؟ پاسخ این است که ارزش‌افزوده کالا را رقم بزنیم. در شرایط حال حاضر بیشتر حجم صادرات به‌صورت خام فروشی است و ارزش‌افزوده کالا به کشور مقصد می‌رسد. اگر خام فروشی صورت نگیرد و کالای نهایی را خود به‌جای‌ مواد اولیه به کشور مقصد صادر کنیم، ارزش کالای صادراتی‌مان افزایش پیدا خواهد کرد. حق‌شناس تصریح کرد: به طورحتم اقتصاد کشور از صادرات غیرنفتی سود بیشتری کسب خواهد کرد. در این راستا ضرورت دارد تا صادرات غیرنفتی را بیش‌ازپیش در دستورکار قرار دهیم. طی یک دهه گذشته به سبب تحریم‌های ظالمانه، نتوانستیم سرمایه‌گذاری خود را در بخش صنعت به‌روز کنیم و نوآوری‌های جدید را وارد کنیم. به‌موجب این روند ناچار شدیم تا طی سال‌های گذشته بیش‌تر کالاهای خام و واسطه‌ای را به فروش برسانیم.

کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر تقویت تجارت الکترونیک به‌منظور تسهیل فرآیند نقل و انتقالات کالا همچنین خاطرنشان کرد: ارزش‌افزوده نفت و گاز کشور طی سال‌های اخیر به سبب اعمال تحریم‌ها به خارج از کشور منتقل شده است. بنابراین در شرایط فعلی اگر صادرات بنزین را رقم بزنیم بهتر از صادرات نفت خام خواهد بود. همچنین صادرات مواد پتروشیمی نیز بهتر از صادرات گاز خواهد بود. باید تلاش کنیم تا سیمان تولید و سپس صادر شود نه آنکه مواد اولیه آن صادر شود و ارزش‌افزوده د‌رجای دیگری رقم بخورد. باید بکوشیم تا ارزش کالاهای صادراتی افزایش پیدا کند و تجارت الکترونیک به‌منظور تسهیل فرآیند نقل‌وانتقال رقم بخورد. او با اشاره به ظرفیت‌های بخش گردشگری در معرفی کالاهای ایرانی متذکر شد: گردشگری می‌تواند به انتقال و معرفی کالاهای ایرانی کمک کند. باید بپذیریم که هیچ‌یک از کشورهای همسایه به‌اندازه ایران، جذابیت گردشگری ندارند. اینکه طی سال‌های‌ اخیر‌ علی‌رغم ظرفیت بسیار اما‌ پتانسیل گردشگری رقم نخورده است، به سبب نبود زیرساخت‌های کافی است. ضرورت دار‌د تا ظرفیت‌های گردشگری را تقویت کنیم و کالاهای داخلی را به گردشگران معرفی سازیم.

وی در پایان این گفت‌وگو بابیان این‌که تکنولوژی بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد، یادآور‌شد: تجارت الکترونیک برای کشور لازم است و به فرآیند صادراتی کشور کمک شایانی خواهد داشت.

در این میان ضرورت دارد تا سایر مؤلفه‌های افزایش صادرات و افزایش ارزش صادراتی ر‌ا مدنظر‌ قرار ‌دهیم و بنگا‌ه‌های کشور و خطوط تولید را به‌روز کنیم. مجموع این عوامل‌ کیفیت کالاهای ایرانی را در سطح استاندارد جهانی افزایش خواهد داد و قیمت تمام‌شده را کاهش خواهد داد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ