توضیحات وزیر درباره واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا

اقتصاد ایران: وزیر صمت گفت: تابستان ۱۴۰۰ تورم تولیدکنندگان بخش معدن ۱۱۶ درصد بود که این عدد در پاییز ۱۴۰۱ به ۲۵ درصد کاهش یافت، در مورد بخش صنعت ساخت نیز تورم تولیدکننده در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۸۰ درصد بود که این رقم در پاییز ۱۴۰۱ به ۳۴ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سید رضا فاطمی امین امروز در مراسم بزرگترین رویداد مشاوره کسب و کار ویژه صاحبان کسب و کار، کارآفرینان و استارتاپ‌ها اظهار داشت: در تابستان ۱۴۰۰ تورم تولیدکنندگان بخش معدن ۱۱۶ درصد بوده است که این عدد در پاییز ۱۴۰۱ به ۲۵ درصد کاهش یافت، در مورد بخش صنعت ساخت نیز تورم تولیدکننده در سال ۱۴۰۰ در مجموع  ۸۰ درصد بود که این رقم در پاییز ۱۴۰۱ به ۳۴ درصد کاهش یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ارقام برای تورم بخش تولید زیاد است، اظهار داشت: چند کار را برای کاهش تورم تولیدکننده آغاز کردیم که یکی از این اقدامات ارائه خدمات کسب و کار است. بر این اساس تلاش شد تامین مواد اولیه واحدهای کوچک و متوسط انجام شود. واحدهای بزرگ، حمایت‌های مالی دارند و می‌توانند مواد اولیه را پیش‌خرید کنند و تداوم تولید را حفظ کنند، اما واحدهای کوچک ممکن است هم به لحاظ دسترسی و هم به لحاظ تأمین دچار مشکل شوند.

وی افزود: یکی از خدمات کسب‌وکارها که امروز پنج مجوز برای آن صادر شد، همین خدمات تامین مواد اولیه برای واحدهای کوچک و به ویژه واحدهای کوچک و متوسط بود که امیدواریم این مجوزها به 200 مجوز افزایش یابد.

فاطمی امین درباره حمایت از کسب‌وکارها در فضای مجازی گفت: همان‌طور که از محصولات ایرانی حمایت می‌شود، باید از محصولات ایرانی در فضای مجازی نیز حمایت شود، پیشنهاد ما این است که کسب و کارهای ایرانی در بستر و بن‌سازه‌های ایرانی در فضای مجازی خودشان را توسعه دهند تا بدین وسیله هم از محصول ایرانی حمایت شود و هم بتوانیم در حوزه حاکمیت فضای مجازی، استقلال داشته باشیم.

وزیر صمت در پاسخ به این سوال که برای حمایت از کسب‌وکارها در بحث تامین مالی چه اقدامی صورت گرفته است؟ گفت: مشکلات مالی و سرمایه در گردش گاهی اوقات نمود و عارضه است. یعنی همیشه علت نیست، به عبارتی کسب‌وکار در جاهایی مشکل داشته و نتیجه را در سرمایه در گردش نشان می‌دهد. لذا اگر بتوانیم تامین مواد اولیه را بهبود دهیم و پایداری تامین را حفظ کنیم، دیگر نیاز نیست که کل منابع را برای تامین مواد اولیه هزینه کرد و آن را انبار کرد، لذا اگر این کار را توسعه دهیم، یک بخشی از مسائل تامین مالی حل و فصل می‌شود.

وی اضافه کرد: نکته بعدی اینکه باید تحول در نظام بانکی رخ دهد، لذا یک کاری را از سال گذشته با بانک مرکزی آغاز کرده‌ایم با عنوان تامین مالی زنجیره بخشی که بانک مرکزی سامانه ویژه این کار را به نام سامانه آزرم طراحی کرده  است.

وزیر صمت اظهار داشت: بنابراین با کمک این سامانه درواقع پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب سامانه جامع تجارت و تأمین مالی زنجیره‌ای خواهد بود.

فاطمی امین افزود: بانک مرکزی این سیستم را به صورت آزمایشی آغاز کرده و به زودی راه‌اندازی می‌کند و در صورت راه‌اندازی سامانه مذکور، بسیاری از مشکلات در زمینه تامین مالی واحدها حل خواهد شد.

وی در خصوص واگذاری سهم تودلی خودروسازان تصریح کرد: در تابستان سال گذشته آگهی فروش ایران‌خودرو و سایپا در روزنامه منتشر شد که یک خریدار برای سهام سایپا و دو خریدار برای سهام ایران‌خودرو اعلام آمادگی کرد که هر سه این خریداران درواقع یکی بودند، بنابراین عملاً یک نفر متقاضی خرید سهام دو شرکت خودروساز بود و لذا امکان برگزاری مزایده برای یک نفر وجود نداشت و این کار صورت نگرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اما امسال با توجه به اینکه سال گذشته رشد خوبی خودروسازان در تولید داشتند و شیب زیان آنها کاهش یافته است، تصور ما این است که در صورت فراخوان برای عرضه سهام خودروسازان مشتریان بیشتری اعلام آمادگی کنند.

* رشد تولید شرکت‌های صنعتی بورسی در ۵ ماهه پایانی سال گذشته بیش از ۸ درصد بود

وی بیان کرد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، رشد تولید شرکت‌های صنعتی بورسی در ۵ ماهه پایانی سال گذشته بیش از ۸ درصد بوده که این رشد در ۵ سال گذشته بی‌سابقه گزارش شد.

فاطمی امین اظهار داشت: بر اساس آمار بانک مرکزی رشد سرمایه‌گذاری در پاییز سال گذشته ۲۸ درصد بوده که از سال ۹۱ به بعد این رشد بی‌سابقه بوده است. 

وی گفت: عمده رشد تولید در سال گذشته از افزایش تولید واحدهایی فعال و بخشی از این رشد مربوط به فعال شدن واحدهای تعطیل در سال گذشته بوده، به طوری که پارسال ۱۷۰۰ واحد تعطیل فعالیت خود را آغاز کردند بنابراین یکی از موضوعات مهم بر تداوم تولید و کیفیت رشد تولید تداوم کسب و کار است. 

وزیر صنعت معدن و تجارت، اظهار داشت: برای تداوم کسب و کار نیاز است به آنها خدمات مختلف از جمله مشاوره حقوقی و بازاریابی و غیره ارایه کرد که بر این اساس از سال گذشته اقداماتی در وزارت صمت آغاز شده و بازار خدمات کسب و کار را راه اندازی کردیم و امروز نیز برگزاری رویداد بزرگ مشاوره خدمات کسب و کار و مشاوران به صورت رایگان در همین راستا است. 

وی اظهار داشت: یکی دیگر از کارهای انجام‌شده این است که دانشگاه امیرکبیر در یک شرکت تولیدی پارک راه‌اندازی کرد و این موضوع ارتباط دانشگاه و صنعت را تقویت می کند.

فاطمی امین در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون خودتان کسب و کاری داشته‌اید؟ گفت: در  سال ۷۵ و در دوره دانشجویی یک شرکت راه‌اندازی کردم، لذا سختی‌های راه‌اندازی شرکت را می‌دانم و متوجه هستم که شرکت‌های نوپا برای راه اندازی چه مشکلاتی دارند و با توجه به تجربه، فهمی از آن طرف میز در این خصوص دارم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ