آیا ملاک خودروی غیرمتعارف تغییر میکند؟
اقتصاد ایران: افزایش چشمگیر و روزانه قیمت انواع خودرو باعث گرفتاری مردم در شرکتهای بیمه هنگام دریافت خسارات رانندگی شده است؛ آیا ملاک قیمت خودروی غیرمتعارف تغییر می کند؟ رئیس کل بیمه مرکزی به این سوال پاسخ داد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، اگر شما هم جزء آن گروه از مردم هستید که در چند ماه گذشته تصادف کرده و برای دریافت خسارتتان به مراکز پرداخت خسارت شرکتهای بیمه مراجعه کردید حتما شاهد دردسرهای ایجاد شده برای مردم هنگام تعیین مبلغ خسارت و ... بوده اید.
موضوع اینجاست که شرکت های بیمه طبق قانون هنگام پرداخت خسارات حوادث رانندگی مکلف به رعایت تعرفه قیمتی خودروهای متعارف و غیرمتعارف هستند.
طبق ماده 8 قانون بیمه، خودروی متعارف خودرویی است که ارزش آن کمتر از نصف دیه یک انسان در ماه حرام باشد. براساس همین تعریف، خودروی نامتعارف، خودرویی است که ارزش قیمتی آن، بیش از نصف دیه یک انسان در ماه حرام باشد.
براساس جدول نرخ دیه کامل در سال 1401، دیه یک انسان در ماه حرام معادل 800 میلیون تومان اعلام شده است. بنابراین خودرو متعارف در سال 1401، خودرویی است که قیمتش کمتر از 400 میلیون تومان باشد. خودروی نامتعارف در سال 1401 نیز خودرویی است که قیمتی بیشتر از 400 میلیون تومان باشد.
با این حساب طبق قانون، اگر زیاندیده حادثه تصادف، دارنده خودروی نامتعارف باشد، مقصر حادثه موظف به پرداخت کل خسارت نیست؛ بلکه مبنای نحوه محاسبه خسارت خودرو نامتعارف، نصف دیه در ماه حرام و گرانترین خودروی متعارف است.
به بیان سادهتر، سقف خسارتی که دارنده خودروی نامتعارف میتواند از طرف مقصر حادثه بابت خسارت خودروی خود در سال 1401 درخواست نماید، 400 میلیون تومان است. اگر خسارت خودروی گرانقیمت او حتی اگر بیشتر از این مقدار باشد، بیمه شخص ثالث طرف مقصر حادثه بیش از مبلغ 400 میلیون تومان را در سال 1401 پرداخت نخواهد کرد.
مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم از مراکز پرداخت خسارت شرکتهای بیمه هم نشان میدهد که هنگام ارزیابی میزان خسارت، ارزیابان بیمه می گویند اگر قیمت روز خودرو بالای 400 میلیون تومان باشد، این خودرو غیرمتعارف به حساب می آید و ما فقط می توانیم براساس تعرفه های تعیین شده برای خودروهای زیر 400 میلیون تومان خسارات را پرداخت کنیم.
بعنوان نمونه اگر قیمت روز خودروی شما الان 800 میلیون تومان باشد و هنگام تصادف، سپر آن آسیب دیده باشد، ارزیاب خسارت می تواند حداکثر قیمت تعیین شده برای سپر یک خودروی متعارف (زیر 400 میلیون) را برای شما لحاظ کند حال آنکه قیمت سپر خودروی شما خیلی بالاتر از تعرفه در نظر گرفته شده از سوی بیمه ها باشد.
* رئیس بیمه مرکزی: طرح خودروهای متعارف در عمل موفق نبود
خبرنگار تسنیم در همین ارتباط گفتوگویی با رئیس کل بیمه مرکزی انجام داد و از او سوال کرد که با توجه به تغییرات شدید قیمتی در بازار خودرو و افزایش قیمت انواع خودرو در بازار آیا بنا نیست تجدیدنظری برای خودروهای متعارف و غیرمتعارف در هنگام پرداخت خسارات از سوی بیمه ها صورت گیرد؟
مجیدبهزاد پور در پاسخ تأکید کرد: اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث که الان در مجلس است، به خودروهای متعارف هم پرداخته و پیشنهاداتی هم از قبل (حتی قبل از حضور بنده در این شرکت) از سوی بیمه مرکزی به مجلس در این خصوص ارسال شده بود.
او گفت: آنطور که بنده اطلاع دارم، مجلس بعد از بررسی قانون بودجه و برنامه هفتم، در خصوص بیمه شخص ثالث هم تصمیم گیری خواهد کرد.
رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: نظر شخصی بنده هم این است که علی رغم اینکه خودروهای متعارف با نیت و جهتگیری درستی بررسی و تصویب شده بود اما در عمل خیلی موفق نبوده است. اما انشالله در مسیر مناسبی اصلاح می شود.
او در پاسخ به این سوال که باتوجه به زمان بر شدن بررسی این اصلاحیه در مجلس و افزایش قیمتها در بازار خودرو، آیا بیمه مرکزی نمی تواند آیین نامه یا تبصره ای به بیمه ها بدهد که حداقل تا زمان بررسی در مجلس، مشکلات مردم در زمان دریافت خسارات کمتر شود؟ گفت: خیر، این موضوع بند قانونی است و مکلف به اجرا هستیم ولی پیشنهاد دادیم که مجلس این قانون را اصلاح کند. امیدواریم در اصلاح قانون این مشکلات رفع شود.